OffNews.bg

Как магистрала „Марица“ глътна 51 млн.лв. само за месец

51 343 630 лева са похарчени само за 32 дни за укрепване на новата магистрала „Марица“ и за строеж на отводнителни съоръжения.

Строителството на ЛОТ 1 на магистралата от Оризово до Димитровград (участък от точно 31 км) започва през август 2011 година и приключва октомври 2015 година.

Договорът за строителство е сключен с италианския консорциум „Кооператива Муратория Чементисти – Чи Ем Чи Ди, Равена“ и за сумата от 159 755 613 лв. те трябва да построят магистралата.

Докато машините на италианците строят магистралата обаче, се появява втори договор за допълнителни строителни работи в същия участък - на ЛОТ 1 от „Марица“.

Агенцията за Пътна инфраструктура (АПИ) обявява обществена поръчка за нов договор за допълнително строителство и през юли месец българската фирма „Пътища Пловдив“ поема довършителните работи.

В договора пише, че заради дъждовете са се появили свличания и окосите на магистралата трябва да бъдат укрепени, също така, че е нужно стабилизиране на теренната основа и тя трябва да бъде защитена, необходимо е и построяване на отводнителен канал, пресичащ трасето. Договорът е за 32 дни на сензационната цена от 51 млн. лв.

Ако за 4 години за превръщането на черен път в магистрала и за строеж на 22 големи съоръжения на нея (както пише в проекта - 4 моста, 10 надлеза и 8 селскостопански подлеза) са изхарчени 153 милиона лева, как е възможно само за месец за укрепване на окоси и строеж на 1 съоръжение да са изхрачени 51 млн. лв.? Оказва се възможно и при това парите са усвоени и похарчени само в рамките на 32 дни. Сметката показва, че всеки ден са отивали близо 2 милиона лева само за укрепване на магистрала „Марица“.

Също така, според здравия разум е нормално, ако е имало нужда от допълнително укрепване, то да се извърши от фирмата, която е строител на обекта. Обратно на здравия разум обаче АПИ дава работата на фирма „Пътища Пловдив“. Така се оказва, че двете фирми заедно са строили магистрала „Марица“.

„Трите подобекта са на различни места по трасето на магистралата. Те се изпълняват независимо от един от друг и от основния обект – лот 1 от АМ „Марица“. Необходимостта от допълнителните строителни дейности възникна вследствие на падналите обилни валежи по време на строителството и различията между геоложките проучвания в проекта на лот 1 и установените на място видове скали“, обясниха за OFFNews мотивите си да дадат на друга фирма поръчката за магистралата от АПИ.

За подробности около строителството опитахме да се свържем с фирмата-изпълнител „Чи ем чи Равена“, чийто телефонен номер е оставен на сайта на АПИ, за да попитаме защо не са укрепили те магистралата, но се оказа, че даденият телефон не съществува. Тази фирма е нова за българските магистрали и досега не е строила други пътища у нас.

От Агенция "Пътища" изясниха също, че допълнителният договор е, „за да се гарантира устойчивостта на проекта и за целта е проведена открита процедура по Закона за обществените поръчки за извършване на стабилизиране на теренната основа под насипите, укрепване на откосите на изкопа, проектиране и изграждане на съоръжения, осигуряващи преминаването на отводнителен канал, пресичащ трасето на АМ „Марица“ при км 26+070, на стойност 51 343 360.80 лв. с ДДС.

Откритата процедура е спечелена от „Пътища Пловдив“ от общо четирима участници в тръжната процедура. А критерият за оценка на предложенията е икономически най-изгодна оферта.“ Подобни процедури били приложени и при Лот 2 на „Марица“, както и на „Тракия“ заради стари геоложки и хидроложки проучвания, изготвени с проектите за изграждането на магистралите.

Искане за разследване на строежа на ЛОТ 1 на магистрала „Марица“ обаче вече има и в прокуратурата.

От главния прокурор Сотир Цацаров се иска да разследва именно допълнителния договор за укрепване на магистралата, който изглежда съмнителен заради голямата сума, която е изразходвана за толкова кратко време и за толкова малко работа.

Двамата депутати от БСП Жельо Бойчев и Кирил Добрев искат прокуратурата да разследва и параметрите на сделката – има ли чертежи и проект и какви са цените на видовете материали, с които е укрепвана магистралата.