Има ли разлика между 5 млн. лв. и 141 млн. лева?
Столичният общински съвет одобри концесия за 16 автобусни крайградски линии с фирмата „МТК груп“. За да обслужва линиите и да вози съответно пенсионери и ученици с намаление, компанията ще получи 141 млн. лв. за 8 години. Защо тази фирма? Защо за толкова пари? Не може ли по-евтино? Единственият отговор е, че „МТК груп“ има вероятност да спечели съдебен иск към София за 5 млн. лева. Затова сега ще получи 141 млн. лв., за да се откаже от иска си...
Преди осем години Столичната община започва конкурс за разпределение на 60% от линиите на градския транспорт в София на частни превозвачи. Тогава кмет е настоящият премиер Бойко Борисов, а обществената поръчка е запомнена от скандала с изтеклите записи. (1) В тях се чува как тогавашният зам.-кмет по транспорта Велизар Стоилов уговаря с транспортни фирми конкурса, който
вече е приключил. Стоилов признава, че гласът е негов, и подава поисканата му от кмета оставка.
Въпреки че имената от записите съвпадат с имената на шефовете на „Юнион Трейд Къмпани”, „Карат-С”, „МТК Груп” и „Столичен автотранспорт”, кметът Борисов подписва договори с две от тях – „Карат С” и „Юнион трейд”. Но не подписва с „МТК Груп”, която също е сред спечелилите. Минават обаче години и „МТК Груп“ се връща на сцената. (2)
На 28 юли 2016 г. Столичният общински съвет одобрява споразумение за концесия на 16 линии от градския транспорт на София за 8 години. Общината ще плати на фирмата 141 млн. лв., за да поддържа линиите № 18, 20, 21/22, 23, 24, 24А, 25, 26, 28, 29, 31, 81, 86, 117, 118 и 119.
Няколко месеца по-рано приемането на споразумението пропада, защото фирмата няма лиценз за превоз на пътници. Проблемът е решен и през лятото „МТК Груп“ се сдобива с договора, като против гласуват съветниците от БСП и от Реформаторския блок.
ЗАЩО ИЗОБЩО Е
НЕОБХОДИМА ТАЗИ КОНЦЕСИЯ?
След като през 2008 г. „МТК Груп” излиза от сметките и с нея не е сключен договор, фирмата започва да праща множество писма до общината. Тя иска да установи причината, поради която є се отказва да встъпи в изпълнение на спечелената от нея поръчка. Отговор от общината няма. Поради това частното дружество подава жалба, но през 2011 г. Софийският административен съд не я разглежда, тъй като по закон отказът на кмета не подлежи на съдебен контрол.
През октомври месец 2012 г. кметът на София Йорданка Фандъкова решава да пракрати спечеления преди 4 години конкурс.(3) Върховният администативен съд (ВАС) обаче отменя заповедта. Скоро след това „МТК Груп” завежда втори иск – срещу Столична община за 5.1 млн. лв. и срещу Министерството на транспорта за приблизително същата сума.
През април 2016 г. Административният съд спира делото, докато ВАС не се произнесе по образувано тълкувателно дело за приложението на Закона за отговорността на държавата, по който е и жалбата на „МТК Груп”. То е образувано по предложение на шефа на съда Георги Колев, който е открил противоречива практика за това, дали може да се обезщетяват вреди, причинени от подзаконов нормативен акт в периода, преди той да бъде отменен.
Тази заплетена юридическа сага е основният мотив на мнозинството от общинските съветници да подкрепят концесията с „МТК Груп“. (4) Новото споразумение включва и условието фирмата да се откаже от своя иск към Столичната община. Така данъкоплатците в София ще платят 141 млн. лв, за да избегнат опасността да бъдат осъдени на платят за пропуснати ползи... 5 млн. лв. без лихвите.
КОЯ Е „МТК ГРУП”?
Фирмата „МТК Груп” е собственост на Кирил Йорданов Илиев и Велизар Тодоров Илиев. До 2011 г. Йордан Илиев, който по информации в медиите е и първи братовчед на покойните братя, основатели на застрахователната компания ВИС-2, Георги и Васил Илиеви, също участва в нея. Други публикации са свързвали фирмата с Румен Гайтански-Вълка.
НИСКА ИЛИ ВИСОКА Е ТАЗИ ЦЕНА?
Общинският съветник от Патриотичния фронт Карлос Контрера е подкрепил споразумението. Според него то е изгодно, защото при първоначалния конкурс преди осем години цената за изминат километър е била 3.6 лв. без ДДС, а със споразумението тя ще се промени на 3.00 лв. без ДДС. Преди концесията общинската фирма „Столичен автотранспорт” ЕАД вози на 3.08 лв./км по тези ли-
нии, т.е. общината ще пести по 470 320 лв. на година. В интерес на истината в споразумението записаната цена, за която ще вози „МТК Груп”, е 3.05 лв./км с ДДС, а така и сметките излизат различни.
Други линии обаче са отдадени за значително по-ниска цена и това отново повдига въпросите защо точно тази фирма и защо точно на такава цена. Например „Еридатранс“ получава по 2.57 на километър за автобусна линия 260. Вярно е, че тази градска линия е по-натоварена и фирмата може да продава повече билети в нея, но пък други градски линии също са отдадени и на по-високи цени
– по 2.90 например.
Споразумението обаче е факт. Данъкоплатците на София ще платят 141 млн. лв. в следващите осем години.
Сметките на километър може да изглеждат оправдани, може да изглеждат и неоправдани. Остава обаче въпросът дали е финансово оправдано да платиш 141 млн. лв.,вместо да те осъдят за 5.1 млн. лв.?
1 Столичен общински виртуален пресцентър, Актуално в медиите: „Бойко Борисов отмени конкурса за възлагане на обществен превоз на пътници по основни градски автобусни линии”, https://goo.gl/gDixg3
2 „Капитал“, „Столична община ще даде 141 млн. лв. на частен превозвач за 17 автобусни линии”, https://goo.gl/4WKE35
3 „Медиапул“, „Спряна бе „24-каратовата“ далавера в Столичната община със спонсор на ГЕРБ”, https://goo.gl/Yl3R94,
4 Решение на Столичния общински съвет за подписване на извънсъдебна спогодба и договор за обществен превоз на пътници с „МТК Гроуп” ООД, https://goo.gl/34ANGy
Този текст е от "Черна книга на правителственото разхищение в България 2016", която се издава от Фондация за свободата "Фридрих Науман" със съдействието на Института за пазарна икономика. Всички публикации в книгата са напълно свободни за препубликуване като идеята е да достигнат до възможно най-широк кръг читатели.