...И се появи идеята да се фабрикуват фейк новини
На 24 февруари 2022 г. журналистът Юлия Ейдел излиза на балкона на пететажна сграда в Днепър и чува експлозии - руската армия обстрелва местното летище. В апартамента на Юлия спят трите ѝ деца - на 5, 7 и 17 години.
Ейдел си спомня, че отначало е била в шок и не е знаела какво да прави, но след това е взела децата и отишла в къщата на приятелка в провинцията, мислейки, че там ще бъде по-спокойно. По това време, казва сега Юлия, цитирана от "Важные истории", все още е била популярна идеята, че ще бъде възможно да се спре "цялата тази глупост с усилията на определен брой нелуди хора, които сега са в Русия". Възпитаничка на факултета по журналистика на Московския държавен университет, Ейдел решава да потърси такива хора в чатовете на своите състуденти в Телеграм.
След като се преместила в провинцията, два дни след началото на войната, тя написала съобщение в чата: "Момчета, вероятно не знаете, а може би не помните, но аз съм от Украйна, всичко това ми се случва сега", и приложила линкове към новини от украински медии.
Смисълът, обяснява Айдел, е да се каже: "Ето ме, познавате ме добре, това е, което се случва сега, нека помислим какво можем да направим заедно, защо всички вие не казвате нищо?".
В отговор са изпратени множество съчувствени съобщения, но "четирима души написаха, че не всичко е толкова ясно", а друг участник помоли "да не превръщаме чата във военен публичен форум". След това, разказва Ейдел, в чата влязъл съученикът ѝ Владимир Табак и написал само две думи: "Добър вечер". Някой в чата отговорил с коментар: "Е, току-виж започнало", а Ейдел имала чувството, че "Сивият вълк се е появил в детска пиеса".
"Бях ужасно изненадана и попитах състудентка в лично съобщение: "Защо всички реагират така на Табак?". А тя отговори: "Значи той следи връзките с обществеността и медиите и пише доноси - кого да закрие и кого да подкрепи".
Трябва да намерим "голям" човек и да го задържим
Владимир Табак, сегашен ръководител на пропагандната организация "Диалог" и дипломиран журналист, стана известен през 2010 г. след публикуването на календар със снимки на бивши и настоящи студентки по журналистика по бельо, които поздравяват тогавашния руски премиер Владимир Путин за 58-ия му рожден ден.
Малко преди това в Русия бяха избухнали горски пожари, а самият Путин се готвеше да се кандидатира за трети президентски мандат. По тази причина снимките на студентките бяха с двусмислени надписи като "Владимир Владимирович, горите са угасени, но аз още горя!" или "Владимир Владимирович, какво ще кажете за трети път?".
След публикуването на календара един от моделите, Алиса Харчева (нейната снимка в бяло боди допълва надписа "Владимир Владимирович, вие сте най-добрият!"), получава апартамент в елитен московски вилен комплекс. Той е подарен на Харчева от Григорий Баевски, бизнес партньор на приятеля на Путин Аркадий Ротенберг.
Издаването на календара беше обявено в блога ѝ от пропагандистката Кристина Потупчик, тогава говорителка на прокремълското движение "Наши". Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков нарече календара "инициатива на тази дама", но бързо стана ясно, че календарът е изработен от добрия приятел на Потупчик Владимир Табак, тогава ръководител на определена "творческа група за създаване на интернет проекти към президентската администрация".
В работата по календара Табак е подпомаган от най-добрия си приятел - продуцента Максим Перлин - двамата са собственици на рекламната агенция BlackLight Creative Communications, създали издателство Facultet (където се издават книги на студентки по журналистика) и интернет канала Russia.ru (където се излъчват предавания за социалния живот на студентите по журналистика от МГУ). Този канал, както го описва един от състудентите на Табак, е трябвало да покаже, "че журналистическият факултет процъфтява и че никой не иска да тръгне по стъпките на Анна Политковская, като постъпи на работа в "Новая газета".
Когато описват Табак, състудентите му най-често използват думите "майор" и "гадняр". Настя Красилникова, съученичка, журналистка и феминистка активистка, нарича Табак "хлъзгав тип".
"Влязох през 2003 г. и през всичките пет години, в които учехме с Табак във факултета по журналистика, той беше много забележим - имаше ярка външност, винаги се обличаше добре, но не участваше в никакви дейности на факултета. Все още си спомням отвращението, което изпитах, когато излезе календарът със студентките. Струваше ми се много странно, че толкова много момичета са се съгласили да участват в него, но фактът, че именно Табак го е направил, не беше изненадващ - по-късно в живота си срещнах много такива хора и определението "хлъзгав тип" им приляга най-добре."
Типично "момче от добро еврейско семейство", в ученическите си години Табак се интересува от нощните клубове, казват съучениците му.
"Студентките от календара, са момичетата, с които е бил заобиколен. Той се увличаше по такива неща - коли, коктейли, партита в "Пача" (известен московски клуб) до сутринта, това е", спомня си друг от познатите на Табак от студентските години.
Самата идея за календара, както Табак се хвалел пред свои познати, той "продал" на Владислав Сурков, идеолог на движението "Наши" и по онова време първи заместник-ръководител на президентската администрация. Със Сурков, казват трима от познатите на Табак, го е запознал Потупчик.
"Вова беше много уверен в тази поръчка от администрацията, не му пукаше за журналистическия отдел, разбираше, че нищо няма да му се случи за това. Календарът излиза, (деканът на Факултета по журналистика на МГУ Елена) Вартанова е ужасена, но не може да направи нищо, ръцете ѝ са вързани. Преди това Вова е снимал сериал "Журфак" за канала Russia.ru точно във факултета, за да покаже колко бляскави са всички тук. Всички тичаха при Вартанова, тя обещаваше нещо, а всъщност не правеше нищо", спомня си един от състудентите на Табак.
В сериала "Журфак", чиито автори обещаваха да покажат пътя на "бъдещите акули на перото" с всички детайли", включително и "лова на мацки", участваха студенти от Факултета по журналистика от различни курсове. Например приятелката на Табак Елен Манасир, дъщеря на Зияд Манасир, милиардер и основател на компанията "Стройгазконсултинг".
След като завършва университета, Табак започва да си търси работодатели според формулирания от него принцип: трябва да намериш някой голям човек и да се "вкопчиш в него", тогава ще имаш страхотна кариера. Сега той се е "закачил" за първия заместник-ръководител на администрацията на руския президент Сергей Кириенко, а след дипломирането си - за Сурков, казва човек, работил с Табак.
"Вова е човек на Сурков, наследен е от Кириенко и при него направи кариерата си", потвърждава познат на Табак.
С Божията помощ, Вова се връща към Конституцията!
Табак започва да прави кариера при Кириенко през 2019 г., като става заместник на генералния директор на "Диалог" Алексей Гореславски - преди това последният работи в президентската администрация като заместник-началник на отдела за обществени проекти и контролира интернет. Две години по-късно Гореславски става ръководител на Института за развитие на интернет, а длъжността му в "Диалог" е поета от Табак.
"Диалог" е създаден в края на 2019 г. от властите в Москва, за да подобри "обратната връзка" с жителите на града. Но задачите му веднага се оказаха по-мащабни - няколко месеца по-късно започна пандемията и организацията се ангажира с информиране за ситуацията с ковируса, а сайтът на "Диалог" stopcoronavirus.rf започна да публикува ежедневни оперативни данни. По същото време Русия въвежда закон за наказателна отговорност за разпространение на фалшификати за коронавируса и "Диалог" започва да издирва "фалшификаторите".
Андрей Стискин, тогава ръководител на бизнес групата за търсене на Yandex, предлага на Тона Самсонова, ръководител на социалните проекти на компанията, да създаде услуга, която да показва статистически данни за разпространението на корона вируса в Русия на началната страница на Yandex. Самсонова получава информация за услугата от информационния щаб за борба с коронавирусната инфекция, който се оглавява от Табак.
В един момент ръководството на "Яндекс" планира да изпрати свои служители на дежурство в централата, разказват пред авторите на разследването двама свидетели, които преди това са работили в "Яндекс".
"Предполагаше се, че наш служител ще общува с длъжностните лица (чрез централата) и ще актуализира информацията за корона вируса, която попада на главната страница" - каза един от тях. Тази идея беше изоставена, отчасти защото централата започна да изисква като основен източник на всяка информация за вируса, публикувана на главната страница на "Яндекс", да се посочва само уебсайтът Stopcoronavirus - и никой друг.
"Диалог" не само следеше ситуацията с пандемията в Русия, но и създаваше съответното съдържание: комикси, мемета, титоклипове. Имаше различни направления в тематично отношение: герои-лекари, например. Или пък "Остани си вкъщи!", разказва служител на организацията.
Когато обаче в разгара на пандемията властите решават да проведат гласуване за конституционни поправки, анулиращи президентския мандат на Путин, "Диалог" започна да призовава хората да не се страхуват от ковида и да отидат до урните.
"Работата по конституцията включваше няколко разказа. Сред тях - че е безопасно да се гласува. Да се гласува седем дни предварително, за да няма струпване на хора. Настояваха, че това е патриотизъм, целящ консолидиране на обществото, и т.н.", спомня си служител на "Диалог".
Източник от редакцията на голям новинарски канал в Телеграм си спомня, че преди началото на вота към него се обърнал Павел Поперешниченко, служител на "Диалог" (сега ръководител на отдела за информационни проекти), и му предложил да публикува серия от платени видеоклипове, в които да популяризира измененията в руската конституция като "необходима мярка" за борба с Covid. Източникът отказал предложението, но скоро забелязал, че подобни видеоклипове се разпространяват в YouTube, в регионалните групи на "ВКонтакте" и в някои канали на Telegram.
Пропагандата се е разпространявала и с помощта на целева реклама, сочи работният документ на "Диалог", с който разполагат авторите на разследването. Например постовете за това как избирателните секции се наблюдават са били предназначени за аудитория, "съмняваща се в легитимността на вота". Собствениците на домашни любимци и защитниците на правата на животните са били примамени от постове за това, че е възможно да дойдат в избирателните секции с животинките. За православните гласоподаватели беше направен пост, озаглавен "С Божията помощ се връщаме към Конституцията!". В него се казваше, че монахините от Алексиево-Акатовския манастир вече са гласували в подкрепа на измененията.
Гласуването приключи на 1 юли. Според официалните данни над 78% от гласоподавателите (при избирателна активност от 65%) са подкрепили промяната на конституцията за отмяната на президентските мандати на Путин. Сергей Кириенко лично дойшъл в "Диалог", за да отпразнува успешната медийна кампания, спомня си служител на организацията.
Обратна връзка. "Когато човек живее в дупка, той изпитва раздразнение към властите"
Роден в Москва, "Диалог" започва да се разпространява в цялата страна. През 2020 г. Путин нарежда създаването на подобни регионални центрове за управление (РЦУ) в други съставни части на федерацията - с цел получаване на онлайн "обратна връзка" от руснаците. А "Диалог" създаде дъщерно дружество - "Диалог региони"; то отговаря за създаването на РЦУ. Синът изпревари създателя си: през 2022 г. първият получи 6,5 млрд. рубли от бюджета, а вторият - само 1,8 млрд. рубли. На "Диалог региони" бяха обещани 24 млрд. рубли от бюджета до 2024 г.; в края на 2022 г. в него работеха над 2500 души, а РЦУ съществуваха в 93 региона и федерални окръга на Русия. Оттук нататък ще говорим за тази организация и ще я наричаме просто "Диалог".
"Те забраняват на управителите да изритват хората в задника и да им казват как да бъдат модерни и готини", обяснява събеседник, работил с "Диалог", същността на работата на организацията. - Някои от губернаторите, (назначени при) Кириенко, са просто като подражатели - и на външен вид, и в поведението си в социалните мрежи. Точно това прави "Диалог"."
"Диалог" контролира блоговете на правителствени агенции и държавни институции - страниците на губернаторите, градските администрации, регионалните министерства, училищата, детските градини и др. Екипът на "Диалог" обучава регионалните държавни служители и политиците как да създават профили, да печелят последователи и да отговарят на коментари, а също така им казва какво съдържание да публикуват. До края на 2022 г., когато става задължително поддържането на такива блогове, в Русия вече има около 130 000 разклонения. Табак твърди, че тези страници се четат кумулативно от 50% от руските потребители на социални медии.
"Те (служителите на РЦУ) следят всички социални мрежи за възмущението на хората - оградата не е боядисана, дърво препречва прозорците, пътищата не са ремонтирани, има проблеми с лекарствата и т.н. Те преценяват дали може да се направи нещо по въпроса или не, изпращат искания до съответните министерства и определят срокове с властите, в които те могат или да решат въпроса, или да предоставят отговор, когато въпросът бъде решен", обяснява заместник-губернаторът на руска област.
Жалбите на гражданите в социалните мрежи се проследяват с помощта на програмата за управление на инциденти на Medialogy, която търси публикации по ключови думи.
"Смятам, че това е огромна придобивка, изключително ефективна, страхотно е, че създадоха тази система", хвали се заместникът. - Такива неща увеличават доверието в правителството с поне 30%. Когато човек живее в лайна, нищо не се случва около него и никой не се интересува от него, той изпитва известно раздразнение към властите. Ако на молбите му започне да се отговаря, нещо се прави и нещо се решава, тогава човек започва да се отнася по-добре към властите."
Източник от голяма руска компания, която работи с "Диалог", е съгласен с него: "В един момент президентската администрация разбра, че е необходимо да се работи нормално в регионите, защото те изсмукват всичко. И направиха едно доста важно нещо: чрез тази връзка можеш да отидеш при губернатора и да му кажеш, че някой се е изсрал на пътя ти. И губернаторът ще бъде изритан, ако не направи нещо по въпроса с говното. Всичко това е много важно за стабилната удовлетвореност на хората в регионите и високия рейтинг на властите. Вижте, има един Собянин, можете да го мразите, но Москва се е подобрила, това е факт. И тази концепция, че е необходимо да се премахнат говната и жителите да се чувстват добре, а те няма да искат неща като свобода и демокрация, тя работи и Кириенко я разбира отлично".
Самият Кириенко, според познат на служителите на "Диалог", се хвали на частни срещи, че преди е отнемало "два часа, за да се отговори на жалбоподателите в който и да е район, а сега отнема 17 минути".
Според "Диалог" обаче обработката на жалбите отнема средно повече от три часа. Съществуват и други оценки за това как работи "обратната връзка".
"Той (Табак) разказва на всички какво страхотно нещо е РЦУ, хваща всички жалби в социалните мрежи със системата за управление на инциденти. Идеята е добра, но никой не контролира изпълнението, а всеки може да влезе и да погледне резултатите", казва приятел на Табак. - И ако го проверите, отговорите, ако ги преразкажете близо до същността, са такива: "Майната ви, прецакахме ви всички." Например някаква жена пише: "В нашето село има един ветеран от Великата отечествена война, живее в жилищна сграда, чийто под е пропаднал, ветеранът ходи по мостове и всъщност е сляп". И отговорът е приблизително следният: "(Поддържане на) състоянието на жилищната собственост - отговорност на собственика, капитален ремонт се очаква, да речем, през 2037 г.". И отговорът е даден в навечерието на Деня на победата."
Разпространяване на правилните теми
"Аз съм рускиня и това е страхотно! Знаеш ли какво, вече ми омръзна тази прогресивна русофобия. Да се срамуваш от националността си според мен е същото като да отричаш себе си и цялото си семейство, историята на рода си. Може би трябва да се отърсим от гадостите, които летят към нас на талази. Нито аз, нито хората около мен сме виновни за нещо! Нашият народ е мъдър и толерантен, красив и добър, талантлив и многолик... Нека покажем на целия свят, че се гордеем с нашата страна и президент." - такъв патриотичен пост се появи месец след нахлуването в Украйна на страницата във ВКонтакте на Лилия Каширина, директор на Белгородското средно училище № 42.
Какво може да е накарало Лилия Ивановна да напише това емоционално послание? Вероятно поръчка от "Диалог".
Страниците на правителствени агенции и институции са отлична база за разпространение на пропаганда. "Например, ако искате да популяризирате образа на герой, който се сражава в СВО, изпращате заповед до РЦУ: намерете вашите герои и разкажете истории за тях", обяснява бивш служител на "Диалог".
Вземете например училищата. Прочетохме методическите препоръки на "Диалог" за водене на училищни блогове. В тях се посочва, че "основата на съдържанието трябва да бъде редовните новини за работата на училището... но не бива да забравяме и за федералната програма". В същото време според насоките в училищния блог трябва да се публикуват новини за решенията на президента и правителството, дейността на местния губернатор, изпълнението на национални проекти, успехите на Русия в науката и спорта (тази точка беше илюстрирана със снимка на вече опозорената гимнастичка Елена Исинбаева) и "патриотични събития".
През 2021 г. Каширина участва в първия Форум на класните ръководители, който се организира съвместно с "Диалог" от Министерството на образованието. Целта на форума, организиран по указание на Путин, е "да се създаде професионална общност на класните ръководители в страната, насочена към възпитанието на младото поколение в традиционните ценности на хуманизма, морала и справедливостта, исторически присъщи на руския народ".
Хиляди учители от цялата страна са избрани да участват във форума. Тази година те трябва да преминат тест по преподаване "Разговор за важните неща" и да запишат видео-визитка. Задължително условие е участникът да има отворена социална мрежа (страница във "ВКонтакте" или "Телеграм"). Участниците във форума се обучават как да поддържат страница, да я популяризират и да отговарят на коментари.
"Чрез тези учители се разработват темите. Ако трябва да се подкрепи гласуването, на учителите се възлага задачата: да подкрепят гласуването. Те трябва да изтъкнат заслугите на "Единна Русия", обяснява бивш служител на "Диалог".
"Те разпространяват правилните теми - някакви инициативи на губернатора, негови изказвания", описва дейността на РЦУ източник, близък до президентската администрация. "Или (разгласяват) речите на Кириенко при откриването на паметник", добавя източник, близък до ръководството на руски регион.
И двамата говорят за друга задача на РЦУ - да създават информационни мрежи в регионите, които да разпространяват проправителствена информация. За тази цел се откриват нови или се купуват вече популяризирани канали в Телеграм, обясняват източниците на авторите на разследването и потвърдени от бивш служител на "Диалог".
Проправителствени постове се появиха и в неочаквани платформи: например открити са в групата "Съвети за вас" в Красноярск в Odnoklassniki. Тази група има 50 000 членове и в нея се публикуват предимно различни съвети за домакинството - как да комбинираме цветята в интериора или да правим успешни покупки в магазините от веригата Fixprice. Има и постове за дейността на Кириенко. Авторите на разследването преброяват 51 такива поста за по-малко от година и половина - например как Кириенко лично проверява цените на хранителните продукти в окупираните Херсонска и Запорожка област и изпълнява желанията на децата в новогодишната кампания "Дърво на желанията".
"Съвети за вас" е в списъка на участвали в разпространението на "новината" на "Диалог" за използването на забранени оръжия от Украйна. Тези съобщения очевидно имат за цел да подсилят съответните обвинения, отправени от руското министерство на отбраната срещу Украйна точно по същото време. В него има почти 400 общности от "ВКонтакте", "Одноклассники" и "Телеграм", като например Моят Ямал, Бийск Нюз, Сочи Онлайн, Наш Горячий Ключ и други.
Друга задача според един от служителите на "Диалог" е да "изведе някои важни инфопроводи" на върха на "Яндекс. News". "ЦРУ-тата получаваха информация отгоре, че дадена тема трябва да бъде раздута. Тези пишеха на партньорските си медии, че тук имаме такива тезиси, формират новини от тези тезиси. И поради масовата популярност, тъй като имаше много медии със същата новина, те стигаха до върха", казва служител на "Диалог". - Това се използваше активно, включително по време на изборите - по това време регионите често можеха да поемат много задачи, за да изведат новината на върха на "Яндекс": да речем, че "Единна Русия" води на изборите.
Когато има ресурс, има и личен интерес. "Това е огромно поле за лични приходи - те имат проекти навсякъде, от Владивосток до отдалечени региони. Искате 150 споменавания на губернатора? Платете. Ако не искате да платите, ще бъдат пет", разкрива тайните на отношенията на "Диалог" с регионалните власти познат на Табак.
Фалшификати. "Мастурбатори" във входовете на Москва
"Изпратени до абонати от Харков. Обявления в различни райони на града от местния отбраната. Молят да оставят апартаментите си отворени, за да може в случай на нужда тераборонците да оборудват там огневи позиции" - такъв пост се появява през лятото на 2022 г. в канала Tелеграм на руския военен кореспондент Александър Коц.
Подобни публикации се появиха и в други популярни канали на Tелеграм, като Voenkor Kotenok и Operativnye Svodki.
Тези постове, като пример за успешно разпространен в интернет фалшификат, бяха включени в един от докладите, които "Диалог" редовно изпращаше до президентската администрация, а те са няколко.
"Това всъщност бяха входните врати на Москва", признава работещ в "Диалог". Организацията отбеляза този случай като "успешна тренировка" - властите в Харков опровергават фалшификата, което означава, че той е достигнал до украинската аудитория.
В Москва, на територията на деловия център "Червена роза", където се намира офисът на "Диалог", е изфабрикуван друг фалшификат: на стените на къщи в Германия уж се появили листовки от името на местни мюсюлмани, призоваващи украинските бежанци да напуснат страната. Тази "новина" беше разпространена от канала в Tелеграм Ukraine.ru с повече от 300 000 абонати. Източникът на новината беше посочен по следния начин: "те ни пишат".
Тази линия на работа – създаването и разпространението на фалшиви новини за Украйна и украинците – се появи в "Диалог" няколко месеца след началото на войната.
"Получихме задача да започнем по някакъв начин да отговаряме на новинарските емисии. И всички започнаха да предлагат нещо, да размишляват... И се появи тази идея - да се правят фалшификати", спомня си източник, присъствал на подобни срещи.
Според докладите на "Диалог" организацията е отговорна за разпространението например на следните фалшификати:
- за това как военните от ВСУ започнали да продават наградите си в Ebay;
- че високопоставени представители на украинската власт се оказаха собственици на скъпи имоти в Швейцария;
- че в Полша на украинските бежанци се предлага "унизителна" работа, като "мастурбатор на животни";
- че жените са започнали да се мобилизират в Украйна;
- че на украинските войници се дават хапчета, които повишават агресията.
Много служители на "Диалог" са участвали в създаването на фалшификати - най-малко 60 души, спомня си бивш служител на организацията: "Мислеше се така: украинската страна също знае как да се сражава на информационния фронт, защо да не й дадем отпор в информационната война? Не знам дали това е оправдание или не? Трудно ми е да кажа.”
Алгоритъмът на работа е следният. Вечерта е направена селекция от важни новини, на които трябваше да се отговори. Изборът е одобрен лично от Табак. След това е изпратено до отделите за диалог и приятелските канали в Телеграм. На следващата сутрин служителите и партньорите на "Диалог" предлагат своите идеи. Въз основа на резултатите е решено "какъв вид творческа работа ще бъде взета предвид", спомня си бившият служител на "Диалог". След това е необходимо да се пусне фалшива - Tелеграм се смяташе за основна платформа.
Представители на прокремълския телеграм канал Ridovka, който подкрепи войната след нахлуването на Русия в Украйна, казва бивш служител на "Диалог" и потвърдено от бивш служител на самата Ridovka, са ходили на срещи за разпространение на информация в офиса на "Диалог". Според него понякога идвали и представители на Mash, един от най-големите телеграм новинарски канали (главният редактор на Ridovka Алексей Костилев и главният редактор на Mash Максим Иксанов не са отговорили на запитването на разследващите).
Служители на два телеграм канала с над 300 000 абоната посочват сред контрагентите на "Диалог" военния кореспондент на "Диалог" Борис Рожин и военния кореспондент на "Неофициален Безсонов" Даниил Безсонов, както и на "Соловьов" Владимир Соловьов. На срещите присъствал и блогърът Катруся, отговорен за телеграм канала "Сигнал" - тя представляваше мрежата на пропагандистката Кристина Потупчик, приятелка на Табак.
"Без значение как идвате при Потупчик в нейния офис на Арменската улица, Потупчик, нейното куче и Вова Табак са там", казва бивш служител на пропагандиста. — Потупчик дава (на служителите) пликове с пари пред него. Доколкото разбрах, дори са имали обща счетоводителка - поне чух с половин ухо как са обсъждали командировки с нея. Потупчик приблизително имаше 40 пишещи хора, те пишеха публикации в мрежа - включително това, което Табак им нареди".
През 2022 г. "Диалог" превежда повече от 50 млн. рубли на компанията Rock Media, личи от информация за договорите на организацията. Rock принадлежи на Елена Бердова, роднина на бившия съпруг на Потупчик Антон Бердов. Преди това "База" разкри, че Бердов и Потупчик имат къща в Испания на стойност около 500 000 евро.
Фалшификатите се разпространяват и чрез Телеграм, използвайки друга безплатна схема. Както си спомня служител на "Диалог", темите просто бяха подхвърлени "от очевидци" от името на фалшиви акаунти: "Никой не каза, че сме ние, служители на "Диалог", моля, вземете го. Това беше хвърлено срещу някои известни военни блогъри, като "Подоляки", "Военен информатор". И много често те публикуваха, без дори да проверяват информацията. Но не всички паднаха по това ниво - имаше и такива, които не постнаха нито един фалшификат.
"В първите месеци на войната, доколкото разбирам, само украинската страна работеше с нас", казва Сергей Титов, главен редактор на "Внимание, новини" (каналът на Ксения Собчак). — И едва преди лятото на 22-ра започнаха да се появяват послания от руски структури. Опитите да се прокара новината бяха възможно най-идиотски - "жителка на Москва" пише, че нейният брат от Германия съобщава колко са уморени от украинските бежанци, цитирайки екранни снимки на кореспонденция или някои съобщения на стената.
Всякакви "жители на Херсон", които се оплакваха от преследването на СБУ - и в крайна сметка пробивате, акаунтът там е създаден вчера, снимките са взети от социалните мрежи на други хора. Понякога ги връщахме, когато ставаше ясно, че са фалшификат."
До края на миналата година, спомня си Титов, такива съобщения практически спират: "Ние не постнахме нищо, мисля, че просто бяхме зачеркнати от списъците на тези, на които могат да бъдат пратени".
"Форматът спря да работи", обяснява бивш служител на "Диаог". — И каналите започват да приемат (фалшиви новини) по-рядко. Защото забелязаха, че идва голяма вълна, но каква е тя, кой я пуска, не беше ясно.
Тогава "Диалог" започна да мисли за нови формати. Някои от тях бяха открити в "чуждото медийно пространство" (както се казва в презентацията на "Диалог"). Така в Украйна на аукциони бяха продадени емблематични предмети: например известното поларено яке на Володимир Зеленски, което той носеше от началото на войната - беше купено в Christie's за 100 000 долара, или бродираната риза на украински президент беше продадена на същата цена.
"Диалог" излезе с идеята да проведе търг, на който руските "лидери на общественото мнение, подкрепящи спецоперацията", като актьорите Дмитрий Дюжев, Владимир Машков или Сергей Безруков, да могат да продадат своите вещи. Постъпленията трябваше да бъдат използвани за подкрепа на руските военни или "цивилни от освободените територии на Украйна"."
Изглежда, че събитието в крайна сметка не се е състояло.
"Диалог" имитира най-добрите вражески образци
Например, той има уебсайт и телеграм канал "Трибунал" (около 70 000 абонати). Това е руският аналог на украинския "Миротворец" – там се събират досиета на украински "военни престъпници", публикуват се статии за "престъпленията на нацистите от Азов".
Или сайтовете за проверка на фактите "Войната срещу фалшификатите" и "Лапша медиа".
"Вова Табак се оплака, че Министерството на отбраната в първите дни на руската инвазия в Украйна не е предоставило информация по талантлив начин и в подходящия момент", казва познат на ръководителя на "Диалог". - И само няколко седмици по-късно беше възможно да се договорим президентската администрация също да поеме информационната политика на Министерството на отбраната. Е, сега, разбира се, те държат всичко под контрол.
Взаимодействието с Министерството на отбраната в "Диалог" се ръководеше от един от неговите заместници, медийният мениджър Тихон Макаров. Още му се смеехме, защото всички разбраха, че МО говори глупости . И винаги е искрено на страната на Министерството на отбраната, че са страхотни и т.н."
"Войната срещу фалшификатите" има повече от 600 000 абонати. Каналът се позиционира като разкриващ фалшификати, но всъщност ги произвежда. Така в една от публикациите ракетен удар по пицария в Краматорск, при който загинаха 12 цивилни, включително деца, се превърна в "удар по местоположението на чуждестранни наемници". Ракетната атака срещу жилищна сграда в Днепър през зимата на тази година, при която загинаха 46 души, беше наречена от "Войната срещу фалшификатите" газова експлозия, възникнала поради падането на украинска противоракета.
Има инструкции на "Диалог" как да "разобличим" фалшификат, ако няма факти, които да опровергаем. Необходимо е да се дискредитира източникът: позоваване на факта, че авторът "не е прикачил снимки и видеоклипове в подкрепа на думите си" или "се позовава на анонимни източници". Или да се посочи кой може да има полза от разпространението на фалшивите новини: "Украйна иска да деморализира руските граждани".
Като цяло в "Диалог" цари творческа атмосфера. "Това са псевдо-хипстъри - и Табак е същият. Портретът на типичния шеф на ЦУР е такъв: брада, вейп, бели маратонки. Безделници", възмути се източник от президентската администрация.
Табак идва на срещи с Кириенко по шорти. "През лятото, когато беше горещо, влязох без никакво колебание - логиката е трябва ли да се сваря в костюм? Всички бяха с костюми. Но Кириенко сякаш не забеляза", спомня си един от участниците в срещата.
Акули с пера
Бившата жителка на Днепър Юлия Ейдел сега живее с децата си в Европа и вече не пише в чата на завършилите Факултета по журналистика на Московския държавен университет. Друга състудентка на Табак, журналистката и феминистка Настя Красилникова, също напусна чата.
Тя ясно си спомня деня, в който се случи това - 15 април 2022 г. На този ден Министерството на правосъдието публикува нов списък с чуждестранни агенти, в който е включен друг неин състудент - Юрий Дуд. Красилникова си спомня как същата вечер някой тагнал Табак в чата и го попитал какво трябва да се направи, за да "спрат лудия". Красилникова казва, че след това съобщение е полудяла заради факта, че Вова Табак все още е в този чат.
Но животът в чата продължава - и през юни м.г. възпитаниците на Факултета по журналистика на МГУ отново обсъждат срещата си. В чата са публикувани снимки на бивши студенти, събрани пред паметника на Ломоносов на входа на сградата на журналистиката на улица Моховая. През 2018 г. в този чат беше публикувана снимка, на която Табак стои на опашка на касата в супермаркет с количка, пълна с бира. Самият Дуд, спомнят си неговите състуденти, тогава съжалява, че не може да "изпие едно" с тях, и добавя, че има много въпроси към Табак.
Според съобщения в медиите след началото на войната журналистът Дуд напуска Русия и физически не може да дойде в сградата на улица Моховая, в която смело влиза пропагандистът Табак.