Трябва ли да седим по-малко в офиса, ако пускаме мейли, докато пътуваме?
Изследване на Университета на Западна Англия заключи, че писането на служебни имейли, докато пътуваме от и до офиса, е редно да се брои за работно време.
Проучване, проведено сред 5000 души в Англия, е показало, че 54% използват безплатния безжичен интернет в обществения транспорт, за да изпращат работни имейли и да се подготвят за службата си извън работното си време.
Вместо да позволят на хората да са по-гъвкави по отношение на работата, технологиите често постигат обратния ефект - всъщност работим повече, е един от изводите в изследването.
Оказва се обаче, че много хора харесват възможността да работят, докато пътуват.
„Това време ми позволява да свърша някои задачи и да не работя вечер“, казва един от анкетирането, който пътува за работа от Бирмингам до Лондон.
„За мен е възможност да довърша работата си и да я оставя зад гърба си, когато съм у дома или с приятели“, казва друг пътуващ по същия маршрут.
За пътуващите родители този феномен е вид преход от семейството към работата. Но той повдига и въпроса за равновесието между професионалния и личния живот и дали е здравословно работният ден да се удължава, обобщават авторите на изследването.
Ако пътуването стане част от работата, трябва ли да бъде признато и като част от работното време?
Д-р Джулиет Джейн, член на изследователския екип, казва, че смартфоните и достъпът до мобилен интернет са причинили замъгляване на границите между работата и личния живот.
„Трябва ли определението за работното място да се промени? Истинско предизвикателство е да се обособят ясни граници относно работата ни“, посочва тя.
Бизнес ръководители също признават трудността при поставянето на тези граници и смятат, че размиването ѝ може да навреди на производителността.
„Тази нарастваща гъвкавост има потенциал да причини сериозна промяна на баланса между професионалния и личния живот към по-добро, но също така оставя отворена вратата за стрес и по-ниска производителност“, казва един от интервюираните директори.