3 причини да не помагате на детето си с домашните
Много родители вярват, че ако не контролират изпълнението на домашните, детето няма да научи материала. Но изследователи от университетите на Остин и Дюк (САЩ) доказват, че това не е така.
Те събират данни в продължение 30 години за това как участието на родителите в процеса на учене влияе върху оценките на децата им. Оказва се, че родителската помощ в началните класове е безполезна, а в средното училище оказва отрицателно влияние върху оценките на учениците.
Ето още няколко причини да не помагате на детето си с домашите:
1. Детето губи мотивация да учи
Според проучването колкото повече един родител помага на детето си с домашните, толкова по-малко желание за учене има то. Най-ниска мотивация имат тези ученици, чиито семейства им помагат при всеки урок и дори решават задачите вместо тях.
За да сте в помощ на детето си, му помагайте, само ако ви помоли. Дори тогава не решавайте задачите вместо него. Психологът Людмила Шетраноская съветва при такива ситуации да не го критикувате, а да се присъедините към емоциите му. Проявете разбиране, когато то се оплаче от скучния учебник, и му разкажете как вие сте се справяли с ученето на факти и дати.
2. Детето се учи да не поема отговорност
Принуждавайки детето да учи, ако следите работата му и го наказвате за лошите оценки, поемате отговорност за грешките му. Така детето няма как да се научи да поема отговорност.
Според Людмила Петроновская този метод на възпитание е грешен, защото в живота на възрастните няма награди и наказания, а последици от действията ни. Ако не работим качествено, ще бъдем уволнени. Ако ядем чипс, здравето ни ще се влоши.
Оставете детето ви да усети последствията от действията си. Забравило е да нарисува рисунка? Ще трябва да я направи, вместо да играе на компютъра. Не си е написало домашното си? Ще трябва само да даде обяснение на учителя.
3. Отношенията между родител и дете се влошават
Уроците са написани. Майката е прегракнала. Детето е оглушало. Съседите са научили урока. Кучето може да го разказва. Вместо контрол над задачите, психолози съветват да се изгради доверие между родителя и детето. Четете на глас, обсъдете урока и намерете нови и интересни занимания.
Ако не приемате оценка, различна от шестица, се запитайте каква е причината за тези високи критерии. В едно семейство, където слабата оценка може да предизвика скандал, детето често не чувства, че е обичано, независимо от успехите и провалите му. Психологът Михаил Лобковски твърди, че ученето е задача за детето, а работата на родителите е да го обичат безусловно.