Трайчо Трайков: Безобразията вече се пренесоха извън центъра
Трайчо Трайков е кандидат за кмет на столичния район "Средец" от Демократична България. Бил е общински съветник в последния Столичен общински съвет от квотата на Реформаторския блок.
- Г-н Трайков, какво ви накара да се кандидатирате за кмет на район „Средец“, това е централен район за София?
- Бях общински съветник в продължение на 4 г. и прецених, че мога да поема и по-голям ангажимент към жителите на района, в който живея. "Средец" за правителството е център на държавата, за Столична община е център на града, за всички софиянци и гости на града е място за театри, галерии, барове, туристически забележителности, спортни прояви, а работещите в центъра търсят удобството на тукашните ясли, градини и училища за децата си. Но за хората, които живеят тук, това е техният дом и тяхната жизнена среда, а районната администрация е призвана да отстоява правата им. Тук бих могъл да помогна.
- Как ходите на работа? С кола, пеш или с градския транспорт?
- Основно ходя пеш, но за по-дълги разстояния използвам и електрическа тротинетка, метрото или автомобил. По-рядко с велосипед – приятно е, но ангажиращо откъм облекло и логистика.
- Не смятате ли, че правомощията на един районен кмет не са много? Какво можете да промените?
- Права сте, че децентрализацията в България сякаш спря и тръгна да пълзи обратно към централизация. Столичните райони имат важни функции, тъй като предоставят десетки услуги за хората и бизнеса, но не разполагат с почти никакви собствени приходи и разчитат на централния общински бюджет. Затова ние от Демократична България предлагаме 10%-20% от имотните данъци да остават като делегирани бюджети за районите, в които са генерирани. По този начин за належащи приоритети, като някои по-малки ремонти или благоустройствени дейности, ще може да се действа по-оперативно, а ще се смекчи и субективният елемент в отношенията районен кмет – Столична община. Но и при сегашната система има достатъчно какво да се свърши за нещата, които аз смятам за най-важни, ако бъда избран – спокойствие, сигурност, чистота и удобство. Също така – възможно най-голяма прозрачност по отношение на решения, които засягат района, но се взимат на друго място.
Между другото, човек започва да вижда по-остро проблемите, когато стане родител. Тогава се набива на очи всеки разбит тротоар, недостъпен подлез, неосветена улица, счупена или липсваща детска площадка, дефицит на яслени групи, проблем с придвижването и сигурността по време на масови прояви и футболни мачове, отпадък от куче на недобросъвестен стопанин и какво ли още не. Като добавим организацията на движението и проблемите с паркирането и получаваме един непълен списък на въпросите, по които хората очакват отговори от районното кметство, независимо дали отговорността лежи там. Да добавим и общия облик на района, историческите сгради и места. Като споменахме история – в нашия район на всяка крачка се сблъскваш с исторически символи и имена, някои от тях спорни. Смятам, че е добра идея да се добавят информационни табели към някои имена на улици, например, а след 1-2 г. да се проведе спокоен дебат за това дали е необходима някаква промяна.
- Говорихме за приоритети, какво смятате по отношение на "зелената“ и „синята“ зона?
- Те отдавна са факт и необходимост за регулиране на паркирането. Проблемът обаче идва оттам, че докато всеки клиент на зоната плаща само ако е намерил място за паркиране, местните жители плащат годишните винетки без никаква гаранция, че ще могат да паркират, когато имат нужда. Ще настоявам за въвеждането на определен процент места, обозначени с отделен цвят в рамките на "синя" и "зелена" зона, които ще са резервирани за резиденти, каквато практика има в редица европейски градове.
- Сега е модерно да се говори за паркингите на етажи. Какво мислите по въпроса? Може ли да се построят такива в центъра на града?
- Отношението ми е положително, още повече, че те идеално пасват на автономната електрическа мобилност и дигиталните енергийни мрежи, които вероятно ще са стандарт на нетолкова далечното бъдеще. Представете си как автомобилът Ви оставя в дома или офиса, а след това се самопаркира в най-близкия многоетажен паркинг, където се включва в електрическата мрежа и се зарежда или отдава енергия в зависимост от зададени критерии, като например моментните цени на енергията. Когато Ви потрябва, го викате през телефона си, а улиците са свободни от многото паркирани автомобили. Такива проекти вече се разработват.
- Това възможно ли е да се случи в центъра на София?
- Когато има надделяващ интерес, исторически винаги се е намирало решение.
- Струва ми се, че давате приоритет на електромобилите. Това ли е бъдещето?
- Това е световна и вече, може да се каже, неизбежна тенденция. Други положителни ефекти за градската среда ще бъдат елиминирането на автомобилите като фактор за замърсяване на въздуха и силно намаляване на шумовото замърсяване. Представете си как това ще промени и имотния пазар – локацията в близост до пътна артерия вече няма да се смята за символ на шум и мръсотия.
- Да продължим тази болна тема – за въздуха на София. Как още могат да се подобрят нещата?
- Причините за мръсния въздух са анализирани и ясни. Освен транспортът, другият основен виновник е отоплението на твърдо гориво и една съвсем не малка част, за което сякаш не се говори, е от фоновото замърсяване от инсталации извън София, най-вече в Перник. Иронично е, че докато в София се водят ожесточени политически и експертни дебати за това добре ли е да се инвестира в инсталация в „Топлофикация“, която все пак би използвала доказана технология с всякакви филтри и други мерки за опазване чистотата на въздуха, в Перник горят какво ли не и всякакви боклуци без един лев инвестиция и никаква мисъл за здравето на хората! Това обаче сякаш не засяга софиянци. Да обобщим – проблемът ще се реши с електромобилност и изключване на възможността автомобили да се паркират върху зелени площи, като по този начин разнасят кал и прах по улиците. На първо време просто трябва по-често да се мият улиците и да се монтират по тях уреди за измерване на замърсяването от отделните автомобили, като тези извън нормите моментално се спират от движение. Такава технология съществува и дори беше демонстрирана в София. Второ – ликвидиране на отоплението на твърдо гориво в голям периметър. Трето - контрол и проактивни действия по отношение на външните източници на замърсяване.
- Има ли презастрояване в район „Средец? Това също е болен проблем в столицата.
- Градските центрове са уплътнени, но това се случва навсякъде. Не бих казал, че в центъра на София положението е особено драматично. Трябва обаче да се насърчи превръщането на вътрешните дворове в квартални градинки и детски площадки, например чрез данъчни облекчения за етажните собствености, които се включат. Апропо, районните и централните общински администрации биха могли да оказват подкрепа и в създаването на зелени покриви на нови и съществуващи сгради.
- Свидетели сме на това как градинки се превръщат в жилищни сгради.
- Това на всички прави впечатление и гражданската активност в такива случаи вече е изключително висока. Въпреки че най-големите безобразия вече се изместиха в райони извън центъра. Механизмите са различни - странни сделки с общински имоти, съмнителни реституции или нещо друго, но накрая винаги стои непрозрачност, която позволява корупция. Затова аз, като общински съветник, винаги съм настоявал тези проблемни имоти да бъдат обхванати в регистър и след това да се търсят решения при пълна прозрачност – било чрез придобиване, отчуждаване, презониране, компенсиране. Едва в края на мандата нещо такова започна да се случва – беше сформирана една малка група от общински съветници и администрация, но нещата спряха само до „Младост“ - и по-точно за най-проблемните места, които възбуждат голямо обществено недоволство. Това е реактивно действие, интегрираният подход е друг.
- Какви въпроси най-често ви задават жителите на „Средец“?
- Няма да ви изненадам, че хората най-често задават частни въпроси, които са важни за тях, свързани с трафик, шум, чистота, паркиране, тротоари, детски ясли и градини. Специално в "Средец" обаче има и голяма чувствителност по въпроси като историческото наследство.
- Какво им отговаряте, обещавате ли им да решите частните им проблеми?
- Обещавам им, че ще направя всичко по силите си, ако бъда избран. Няма смисъл човек да се бори за изборна позиция, ако не е готов да се бори за проблемите на хората. Винаги имаш мотив да действаш като адвокат на хората, като техен представител в квартала.