Ще изпълнят ли депутатите исканията на готовите за протест автобусни превозвачи
Депутати се срещнаха с представители на автобусните превозвачи, които заплашиха, че утре автобусите в цялата страна ще спрат за час и половина. Протест ще има ако не бъде оттеглен законопроект за създаване на Автомобилна камара, който е предложен от ГЕРБ, "Обединените патриоти" и "Воля".
Според БСП закона за създаване на автомобилна камара трябва да бъде изтеглен. Причината- според тях той е лобистки и е пореден удар върху транспортния бранш. "Обединените патриоти", които са част от управляващата коалиция, също заявиха, че може би е по-добре текстовете да бъдат оттеглени, но ще имат окончателна обща позиция след среща на цялата група. ГЕРБ обаче не виждат проблем в предложенията.
Според автобуните превозвачи промените създават частно министерство на транспорта - камарата, която законът създава. Идеята е тя да издава лицензите. В момента тази дейност се извършва от Автомобилната инспекция.
"Законът за автомобилната камара няма почва в България, не трябва да бъде приеман и настояваме да бъде оттеглен. Според промените конкурент ще решава дали друга фирма трябва да получи лиценз", коментира изпълнителният директор на камарата на автомобилните превозвачи в България Димитър Димитров пред журналисрти в парламента.
В парламента социалиститите първи се срещнаха с автобусните превозвачи, за да чуят доводите им. След срещата лидерът на БСП Корнелия Нинова обяви, че партията й подкрепя напълно исканията на представителите на транспортния бранш. Тя обяви, че настоява ГЕРБ да изтеглят законопроекта незабавно.
"Не стига, че са притиснати от пакета за мобилност „Макрон“, но и получиха допълнителен удар вътре в България от правителството и от депутати от управляващото мнозинство. Става въпрос за внесения Закона за автомобилната камара, където ги принуждават всички да членуват", каза тя.
Нинова каза още, че с тези промени управляващите ликвидират транспортния бранш като го предават в ръцете на близките до властта. Тя обясни, че има човек, който вече е запазил името на бъдещата автомобилна камара - Миролюб Столарски. По думите на превозвачите това е станало още преди да стане извесно, че ще се създава такава. По-късно от ГЕРБ потвърдиха, че наистина Столарски е запазил името, но после веднага го е прехвърлил на КРИБ, в която членува. Според най-голямата партия това не е притеснително. "Обединените патриоти" пък казаха, че може и да не е проблем, но показва, че "има нещо гнило в Дания".
"Запознаха ни транспортните фирми, че се очаква от тях след като се направи тази камара по закона, внесен от ГЕРБ, те да внасят по 1000 лв. членски внос. Става въпрос за 17 хил. фирми и за чист приход за няколко лица в държавата от 17 млн. лв. Представете си за каква арогантност става дума", коментира лидерът на БСП.
По-късно и "Обединените патриоти" се срещнаха с автобусните превозвачи. След срещата депутатът Атанас Стоянов обяви, че са съгласни с много от доводите на представителите на транспортния бранш.
"Сериозни опасения имат една немалка част от превозвачите. Най-вече е свързано с това, че държавата чрез принципала на този сектор Министерство на транспорта се освобождава от този ангажимент по отношение контрола на този вид сектор, който всъщност дава една голяма част от брутния вътрешен продукт на страната, изключително важен за всички", каза той.
От ГЕРБ обаче обявиха, че законопроектът е бил обсъден с всички и е съобразен с искания, които са получили.
"Направиха се четири кръгли маси, на които този законопроект беше обсъден. И на тях беше изказано противно мнение, което беше в три насоки – първо, да не се преотстъпва правото за издаването на лицензи за превоз на пътници и товари на председателя на камарата, а то да се осъществява от министъра. И това нещо е записано в законопроекта по начина, по който искаха колегите. Второто искане беше да се радели камарата на две – да има автобусни и товарни превозвачи и ние се съобразихме и с това искане и разделихме камарата на две и има автобусни и товарни превози. Третият упрек е по отношение на избора на председател и членския внос – не зная кой ще бъде председател и какъв ще бъде членският внос, тъй като това нещо ще се реши от всички притежатели на лицензи в България, които са около 16 хил. души", депутатът от ГЕРБ и председател на транспортната комисия Станислав Иванов.
Той каза още, че не е вярно, че председателят на бъдещата камара ще бъде несменяем, каквито опасения има. "Мога да кажа, че няма такова нещо, той и членовете на управителния съвет ще бъдат за не повече от два последователни мандата“, каза той.
Според Иванов е добре да се съдаде такава камара, която да обединява автобусните превозвачи. "В момента са около 140 различни организации, от които всяка твърди, че е най-най-добре представена и с най-най-много членове, и това нещо води до това, че не се знае с кого може да се контактува", обясни депутатът и подчерта, че камарата ще издава само два документа – документа за финансова стабилност и документа за пригодността на фирмата да изпълнява тази професия