Ремонтът на пистата за F-16 е възложен на тъмно, няма и кой да плати 53 млн. лв за него
Инфраструктурата за F-16 е дадена на фирми без преглед на пазара, техните способности и опит. Предишният кабинет е решил, че разходите ще бъдат поети от НАТО без разговори с главната квартира на Алианса. НАТО обаче няма да плати. Сега се търсят 53 млн. лв за новата писта на Граф Игнатиево, а проектът ще се забави с поне 6 месеца. Това съобщи министърът на отбраната Георги Панайотов.
"За състоянието по изграждането на инфраструктурата за приемането на F-16 основното, което ми направи впечатление, е, че не е проведен международен конкурс с международни участници, които имат опит в изграждането на подобна инфраструктурата. Изборът, селектирането на изпълнителите в Граф Игнатиево и Безмер е правен без никакъв критерии. Не можахме да намерим документи, които да показват, че изборът на фирмите е извършван след преглед на пазара, техните способности и опит. Намерихме докладни записки, изготвени от Главна дирекция "Инфраструктура на отбраната”, които през зам.-министър са предоставяни на министъра за подпис. Те съдържат текст, че са се срещали с фирма и са решили да я предложат - не съдържат аргументи и причини", каза министърът.
„За остойностяването на самите проекти – не намерихме следи защо стойностите на проектите са определени такива. Отговорната дирекция – ГД „Инфраструктура на отбраната“ не е свършила нищо и те са оставени каквито са. Нещата са вършени наизуст. В министерството на отбраната никой не е проверил тези стойности дали отговарят на обективни критерии", добави Панайотов.
Основния обект на Граф Игнатиево е пистата на която ще кацат новите самолети. "Някой е решил, че тези разходи ще бъдат поети от НАТО, без да са проведени каквито и да било разговори с главната квартира на НАТО. НАТО ни уведоми, че няма да поеме разходите, защото това е национална отговорност", заяви Панайотов.
Ние извършваме работа по намирането на 53 млн. лв. за изграждането на пистата, защото тези пари не са били заложени в проекта", каза още Панайотов. По думите му не е помислено да има супервайзър, който да следи и координира изпълнението на тези проекти. Според него тази "каша" ще доведе до забавяне на дейностите по проекта за инфраструктурата за F-16 с около 6-8 месеца, ако се справим с тези проблеми успешно. Той каза, че е подходено хаотично и непрофесионално и сега се прави всичко възможно да се изпълнят дейностите без голямо закъснение.
Министър Панайотов допълни, че 44 договора са сключени без супервайзер за координация на проектите. Всички договори са били авансово разплатени, като общата сума по тях е над 184 млн. лв. Само по 15 от 44-те контракта разплащането не е било сто процента авансово. Според план-графика за изпълнението им към момента трябва да се извършват строителни дейности, което се случва само по три от контрактите, а останалите са на ниво идеен проект.
„Проверките установиха, че финансовите и материалните ресурси на Министерството не са управлявани целесъобразно и в интерес на отбраната, сигурността и държавата. Парите на данъкоплатците са харчени без ясен разчет, без дългосрочна визия и планиране, непрозрачно и при липса на ефективен мениджмънт и при липса на административен и финансов контрол“, каза още министърът.
Доставката на първите шест F-16 трябва да е през 2023 г. Други два ще останат в САЩ за обучение на българските пилоти, което тече и в момента, и техническия състав. През 2019 г. България плати внесе във фонд в САЩ два милиарда и двеста милиона лева за самолетите.