Реформаторският блок излъга надеждата на избирателите си
В голяма степен Реформаторският блок излъга надеждата на избирателите си. Това призна лидерът на ДСБ Радан Кънев при отчета си за 1 г. управление по време на националното съвещание на партията в София днес.
"Всички бяхме наясно с кого влизаме в коалиция и че не можем да очакваме реформаторски импулс от ГЕРБ, да не говорим за АБВ. Надеждата, с която 300 000 души гласуваха за нас, беше, че Реформаторският блок ще бъде достатъчно силен, за да може да компенсира тази воля за реформи. Че той ще прояви силата и волята, за да принуди ГЕРБ да върви по пътя на повече реформи, повече десни политики, по-дясна и прозападна ориентация. В голяма степен Реформаторският блок излъга тази надежда на българските граждани. Излъга поради липса на политическо единство. Две седмици след влизането ни във властта през 2014 г. предупредих, че разпокъсан РБ, без обща структура и единна политическа воля, не може да изпълни политическите си задачи. Не може да се пребори с мастодонтите ГЕРБ и ДПС в желанието им да управляват по досегашния начин и да разпределят порциите по досегашния начин. Честно казано, не знам дали ако бяхме единни дали щяхме да се справим, но като виждам частични успехи, които постигнахме, моят отговор е по-скоро да. Липсата на единство в реформаторската десница, а и моментите на откровена неискреност на част от нейните представители, доведоха до това, че в рамките на 1 г. тя нямаше нито силата, нито волята да наложи реформи", заяви Радан Кънев.
Няма значение колко са силни ударите, няма значение от колко посоки са, след тези атаки ставаме, отърсваме се от прахоляка и продължаваме. Така беше и през последните 10-12 години, така ще бъде и през близките 10-12 години, каза лидерът на ДСБ и подчерта, че партията не излиза от РБ, а отваря дебат, който ще продължи до националната конференция през март.
Оценка на управлението
След изборите от 2014 г. основната задача пред управлението беше изваждането на страната от дълбоката политическа криза, която минаваше през дълбоки реформи и изкореняване на мафията от съдебната система и службите. Големи крачки бяха направени единствено в здравеопазването, външните работи и отбраната. Във всички останали сфери целите не бяха постигнати, а борбата с мафията в правосъдието и службите беше умишлено провалена, каза Кънев.
"Особено тежък беше провалът в сферата на публичните финанси. Опитвахме се като коалиционен партньор да се борим с него, но не успяхме. Направихме поредица от тежки компромиси в името на това да пробием поне в сферата на правосъдието. По тази причина отказът ни от участието в управлението през декември 2015 г. не трябва да се разглежда като отказ вследствие на проваления конституционен компромис, а като отказ вследствие на обезсмислянето на всички други компромиси, които сме направили. В сферата на публичните финанси България продължи да харчи повече, отколкото е необходимо, да харчи все по-нецелесъобразно, неефективно с неизбежната последица да търси задни вратички за вдигане на данъци, а непосредствено след местните избори да каже истината - че ще се вдигат данъци и през парадния вход.
Никой не каза, че малкият и средният бизнес ще бъде по-тежко облаган през 2016 и 2017 година, но след като минаха местните избори, бяха приети съответните закони, които утежняват положението на бизнеса. Никой не каза, че ще пълни бюджета с увеличение на винетката, но веднага след изборите преминахме към увеличението й. Нещо повече - МФ заграби най-съществената сфера в публичното харчене - обществените поръчки и с приетия на второ четене Закон за обществените поръчки отвори по-големи врати за корупция, отколкото бяха отворени преди това."
България има четири сфери на дълбок институционален провал: правосъдието, службите, публичната администрация и обществените поръчки, изброи Кънев.
"В администрацията ужасната тенденция за назначаване единствено на партиен принцип и непрекъснатото раздуване на администрацията, за да се осигури работа на нови и нови партийни кадри, беше задълбочено.
В службите след привидни реформи беше задълбочено влиянието на същите кръгове, които си издигнаха и избраха Делян Пеевски за шеф на ДАНС, като влиянието на Пеевски спрямо правителството на Орешарски не е намаляло в българските служби за сигурност.
В сферата на обществените поръчки практиките са идентични или по-лоши от тези при предишното управление, а в края на годината се очерта възможността и законодателната рамка да бъде частично влошена спрямо предишни управления."
Той засегна и опасността пред страната ни заради лошото управление на публичните финанси и края на еврофондовете през 2020 г.:
"България не привлича чуждестранни инвестиции, а губи български инвеститори в чужбина. Залъгват ни с непрекъснато увеличаващите се постъпления от еврофондовете и премълчават тежката истина, че българските икономика, администрация и общество са станали хронично зависими от европейските фондове. България няма други инвестиции, други публични средства за харчене. Дори мафията в България е станала тежко зависима от европейските фондове. Еврофондовете свършват 2020 година и никой няма бъкел идея какво става с България и нейните публични финанси след 2020 г.
Европейските фондове създават тежка зависимост от външно кредитиране. Когато те са основен източник на свежи средства в държавата, а няма приток на частен капитал, неизбежно, за да се осигури съфинансиране на общините и държавата към европейските фондове, държавата трябва да взема нови и нови заеми. Така че кредитната спирала не е случайност, тя е закономерност на едно управление, което не знае по какъв друг начин може да привлече средства, освен през европейските фондове.
Комбинацията от корупция и високи нива на зависимост от еврофондовете вече фалира четири южноевропейски държави - Гърция, Португалия, Италия и Испания. Тази комбинация е по-силно проявена в България, отколкото във всяка една от тези държави. И ако има нещо, което забавя рухването на българските публични финанси, то е изключително мизерното финансово обслужване на публичните сфери - образование, здравеопазване, социална сфера.
България има много малко време. И от тази гледна точка една година беше предостатъчна. Ние не можем да позволим повече толеранс, защото ще станем съпричинители на тежка криза в българската икономика и българското общество."
Реформаторският блок
Той се обърна към партньорите си в РБ с думите:
"Тук искам да бъда честен към колегите. В 90% от ключовите гласувания сме гласували заедно. В болезнените моменти, както законът за НСО, законът за служба „Военна информация“, закона за обществените поръчки РБ гласува единно. Решенията бяха взети всеки път от коалицията ГЕРБ, ДПС и АБВ, понякога и с помощта на БСП. Но това да гласуваме заедно не беше достатъчно. Ако бяхме единни в политическото си поведение, единни в отношението си към избирателите и единни в отношението си към партньорите в управлението, може би щяхме да постигнем успех. Обаче не бяхме. Допуснахме конкуренцията между отделните партии и вътрешнопартийният егоизъм да надделеят. Дадохме 50% от енергията си за участието във властта във вътрешно надцакване в преговори с ГЕРБ на кой да му бъдат назначени няколко души в администрацията, което, само по себе си, е тежко поругаване на нашата предизборна програма, в която основно място заемаше борбата с политическата партизанщина, партийните назначения и партизираната администрация.
В крайна сметка, след 1 година управление, стигнахме до там, че ни остана един единствен инструмент - ако всички важни гласувания, свързани с правосъдието, с мафията в сектор "Сигурност", с чуждестранното геополитическо влияние, с обществените поръчки, с публичните финанси се взимат от мнозинство ГЕРБ, ДПС и АБВ, Реформаторският блок държеше в ръкава си все още един силен коз. И той е напускането на срамното участие в коалиция между други политически партии, с друга политическа програма. Защото нашата програма са реформите, тяхната програма е да продължават да разпределят порции.
За съжаление, Реформаторският блок не събра сили да направи тази крачка единно. И ако ме питате дали с тези думи аз пея заупокойна молитва, моят отговор е не. В политиката се изисква много устойчивост и много търпение. Няма случай в историята на РБ, в който ДСБ да не са били първи в решенията, първи в изпълнението и лидери на политическите позиции. Това не е нещо, на което трябва да се радваме. Ако бяхме еднакво бързи, Блокът би бил по-силен. Така че аз ще дам пълна възможност да водим дебат по този въпрос днес и в целия период но националното събрание. Да чуем всяко мнение, всяка позиция, за да бъдем наясно с решението си през месец март.
България трябва да има силна десница, но за да бъде това така, трябва да преценим кой е реформатор на думи и кой - на дела".
Предстоят важни гласувания и когато ни казват, че е много важно да се приеме Законът за съдебната власт, повярвайте, не ни казват нищо. Има 4 законопроекта - на Христо Иванов, на Сотир Цацаров, на Цветан Цветанов и на Георги Първанов. Нека се поправя - на Румен Петков. Кой от тях ще бъде гласуван ще определи какви са шансовете някакви минимални промени да се случват в сектор "Правосъдие", каза още Кънев.
Друг ключов момент е и изборът на КЗК, според Кънев.
"Знаем защо той беше забавен повече от 7 месеца - първо, за да бъдат извадени ДСБ от мнозинството. Защото имахме неотклонна публична позиция, че няма да участваме в договорка по партийни квоти при избора на най-важния държавен регулатор, който определя дали в България ще има пазарни монополи, дали ще има честни обществени поръчки. Очевидна беше волята на точно такива партийни квоти - да се знае кой вътре е на Пеевски, кой е на Валентин Златев, кой е на адвокатската кантора на Иван Тодоров, кой е на друг бизнес. Повече от 7 месеца работи тази комисия, така че накрая всички да са доволни - всеки е на трапезата, всеки е доволен, а Доган разпределя порциите."
Изборът на КЗК беше забавен и за да мине търгът за автомагистрала "Хемус", каза Кънев и уточни, че "явно на Пеевски отдавна му е бил обещан този национален приоритет". Но с тези цени българският бюджет не е подготвен да завърши магистралата, предупреди лидерът на ДСБ. След няколко години ще отрежем лента на разклона Ловеч - Троян и магистралата ще замръзне за нови 20 години, защото нямаме разчети за тази цена, прогнозира той.
Дали колегите от РБ ще влязат в договорки за КЗК също ще бъде определящо за нашето общо бъдеще, заяви той и предупреди, че ако го направят, ще понесат отговорност за цените на горивата в България, за цените на обществените поръчки за пътищата. "Не виждам как бихме могли да носим тази отговорност заедно с тях."
Новият десен проект
ДСБ да бъде ядрото, водещата сила за създаването на нов десен проект, който да бъде изграден в партньорство с граждански организации, чиято цел ще бъде второ място на изборите, стана ясно от продължилото повече от час изявление на лидера на партията Радан Кънев.
"Това няма нищо общо с политическата коалиция Реформаторски блок. РБ не успя да стане единен десен субект. Тази тема е в миналото. Партийната ревност, партийната конкуренция и партийният егоизъм през двете години на съществуването му се увеличаваха, а не намаляваха. Дали коалицията РБ ще оцелее в парламента, в общинските съвети, е един въпрос. Дали България ще има силно, единно, дееспособно да налага волята си дясно, е друг въпрос. Трябва сега да започнем да му даваме отговор."
Това не означава и закриване на ДСБ, категоричен бе Кънев.
"Нищо по-глупаво не може да ми дойде на ум от това да закриеш здравото ядро, да захвърлиш крайъгълния камък и след това да кажеш: "Аз ще строя къща".
Кънев заяви още, че е рано ДСБ да говори за това дали ще издигне кандидат за предстоящия президентски вот, както и да обсъжда дали ще подкрепи друга кандидатура.