OffNews.bg

Реформаторите искат глоба за превишена скорост без включен „буркан“

Специализираните автомобили на МВР и НСО ще бъдат глобявани за превишена скорост, ако нарушението е направено без включени светлини (т.нар. „буркани“, бел.ред.) или звуков сигнал.

Това предвиждат промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), предложени от Реформаторския блок.

Сега действащите текстове от закона дават възможност да се избегне плащането на фиш за превишена скорост от специализирани автомобили, като шефът на съответното ОДМВР може да анулира издаден електронен фиш.

Действащият закон не прави разграничение на случаите, при които тези автомобили се движат с включени специализирани светлини и без тях. Това е и мотивът, с който се внасят промените. Според мотивите към тях очакваният ефект е дисциплиниране на шофьорите.

Реформаторите предлагат и промяна, която да позволи на такситата в градски условия да могат да се движат в бус лентата. Мотивите за това са, че ще се подобрят таксиметровите услуги, като придвижването на клиентите ще става по-бързо. Това щяло да разтовари трафика в централните части на градовете, а оттам и да стимулира таксиметровия бизнес.

Според бившия шеф на Пътна полиция Алекси Стратиев обаче, подобни промени не са необходими. По отношение на идеята за таксиметровите автомобили пред OFFNews той обясни, че тя е била предлагана и преди. Аргументите, с които тя е отхвърляна през годините обаче, са, че подобна мярка би затруднила обществения транспорт. Пътните полицаи са на мнение, че такситата по-скоро ще задръстят бус лентите и дори биха били заплаха за останалите участници в движението, ако решат да изпреварят спрял автобус, като се включат в активната лента например.

Според Стратиев не са нужни и промени по отношение на специализираните автомобили:

„Независимо дали е с включена лампа или не, на автомобила се издава задължително фиш за превишена скорост. Този, който е нарушил закона, трябва да уточни и да потвърди пред началника си, че ситуацията е била неотложна и да бъде направено предложение до съответния началник на Областната дирекция на МВР да отмени фиша, защото се е наложило да използват специален режим на движение“, обясни той.

По думите му действащият закон дава „двойна застраховка“, защото от снимката от камерата не може да се установи колата била ли е с включен звуков сигнал, не винаги може да се разбере също и дали светлините са били включени.

Ако предложените промени влязат в сила, те ще се отразят най-вече върху работата на Националната служба за охрана (НСО). Автомобили на службата често попадат в статистиката на Пътна полиция, като в немалко случаи катастрофи са ставали и докато държавните гардове превозват министри.

Статистиката показва, че за 2013 година има 23 случая, при които службата е санкционирана от органите на Пътна полиция. Първенец по наказания на пътя обаче е МВР. За миналата година ведомството само си е наложило 27 санкции. Всъщност по-големият брой нарушения на служители на МВР се дължи на факта, че в тази бройка влизат и Областните дирекции, пожарната и Главна дирекция „Национална полиция“.