OffNews.bg

Предизборната миграция расте с поголовно "завръщане на село"

Растеж в броя на хората, участващи в "предизборната миграция", отчете "Прозрачност без граници" (ПГ).

Организацията цитира данни на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), според които само за периода януари – май 2015 година близо 131 хиляди души са променили настоящия си адрес. Данните за същия период през миналата година показват, че броят им е бил 96 хиляди. Стойностите отразяват увеличение от 1,35 пъти в рамките на цялата страна, като показват на пръв поглед необяснима тенденция за „връщане към селото”, коментират от ПГ. 

Данните показват още, че най-много промени в регистрациите по настоящ адрес са извършени в София област, Видин, Монтана, Хасково, Варна, Бургас, Кюстендил, Благоевград, Пазарджик. Докато за области, като София област, Варна и Бургас може да се намерят формални икономически мотиви за подобен избор на гражданите (временна сезонна заетост), то данните за райони като Видин, Монтана, Хасково, Кюстендил водят до извод, че същинските мотиви за промяната са политически – промяна в изборните резултати в съответните населени места.

В някои населени места има тенденция на висока степен на организираност на процеса по смяна на адресните регистрации. В 98 от общо 265 общини са извършени значителни промени в регистрациите по настоящ адрес, като за различните общини увеличението варира от 2 до 23 пъти, в сравнение с миналата година.

„Водещи” позиции в негативната класация заемат общините Грамада (обл. Видин) и Трекляно (обл. Кюстендил), където броят на новорегистрираните жители надвишава повече от 20 пъти броя за същия период на 2014 година. Между 10 и 15 пъти се е увеличил броят на новите регистрации в общини Борован (обл. Враца), Бобошево (обл. Кюстендил), Макреш (обл. Видин), Кресна (обл. Благоевград) и Горна Малина (Софийска обл.). Осем пъти повече граждани са регистрирани в община Бойница (обл. Видин), общ. Ковачевци (обл. Перник) и общ. Ружинци (обл. Видин).

Сравнителният анализ от регистъра на ГРАО и данните от последното преброяване на Националния статистически институт (2011 г.) показва, че в някои от общините броят на новорегистрираните жители надвишава повече от половината от хората с избирателни права. В тези общини е създаден потенциал за съществено въздействие върху изборните резултати, което може да предопредели избора на кметове и общински съветници, включително и да доведе до „превземане на местната власт” от кандидати, които не разполагат с каквато и да било обществена подкрепа.

Показателни в това отношение са данните за община Трекляно (в която новорегистрираните жители са 64,7% от всички жители с избирателни права) и община Грамада (39,84%). Тези стойности са показател за изключително висока степен на организирано въздействие върху изборния процес, което на практика обезсмисля участието на гражданите в изборите и компрометира основни принципи на демокрацията. По идентичен начин могат да бъдат интерпретирани и данните за Горна Малина, Ковачевци и Макреш, в които новите жители са между 15 и 20% от хората с избирателни права. Висок риск от подмяна на изборните резултати съществува и за общини Бобошево, Тополовград, Криводол, Харманли, Минерални бани, Борован, Челопеч, Ружинци, Медковец, Приморско и Бойница. 

От ПГ предлагат извършване на пълна проверка на регистрациите по настоящ адрес, която обхваща всички общини, за периода от началото на годината до края на април 2015 година, като в този процес се включат всички институции съобразно предвидените от закона правомощия; отмяна на регистрациите, извършени в нарушение на Закона за гражданската регистрация – въз основа на резултатите от проверките и предписанията на длъжностните лица, оправомощени да извършват подобен тип проверки, в това число и въз основа на актове на органи на съдебната власт; налагане на санкции на длъжностните лица, които са извършили регистрация в нарушение на закона (вписвания без необходимите документи, на несъществуващи адреси, в сгради, в търговски обекти или в нарушение на определените минимални изисквания за капацитет на жилищните сгради и т.н.); установяване на механизми за обмен на информация и взаимодействие между всички институции, които имат контролни правомощия във връзка с прилагането на Закона за гражданската регистрация – с цел изграждане на система за превенция на нарушения от този характер в бъдеща перспектива; извършване на промени в Закона за гражданската регистрация, които предвиждат служебна отмяна на регистрациите, извършени в нарушение на закона – тази промяна е необходима предвид конкретните обстоятелства, с цел да се минимизира риска от постановяване на съдебни решения след срока за съставяне на избирателните списъци.