Правителството с втори опит да замрази проекта за нови изтребители
Очаква се днес правителството да отхвърли предложението на военния министър Николай Ненчев за купуване на нови изтребители за армията.
Още миналата седмица военният министър и външният министър Даниел Митов внесоха предложението, в което се предлага и даването на мандат за преговори с друга държава член на НАТО за охрана на въздушното ни пространство. И двете предложени опции са свързани с плачевното състояние на бойната ни авиация и опасността от средата на 2016 година всички изтребители да бъдат приземени.
Миналата седмица предложението не беше разгледано на заседанието на Министерския съвет с уговорката, че единият от вносителите - военният министър, е на среща на министрите на отбраната от НАТО в Брюксел. След това обаче премиерът Бойко Борисов даде да се разбере, че е рано да се говори за купуване на бойни самолети, защото държавата има други неразплатени задължения. "С този ръст на икономиката след 15 години ще можем и сами да си купим нова ескадрила. Сега имаме проблем с това, че над 3.6 млрд. лв. вече сме изплатили по КТБ", заяви той пред журналисти в петък.
Едно от първите решения на това правителство в края на миналата година беше замразяването на големи проекти, за които се иска държавна гаранция. По този начин кабинетът "Борисов 2" даде ясно да се разбере, че бойните ни пилоти ще трябва да продължат на летят на морално остарелите МиГ-29, чийто летателен ресурс е на изчерпване, ако не бъдат взети спешни мерки за ремонта на двигателите им.
За да избегне зависимостта от Русия и предприятието РСК "МиГ" военният министър Николай Ненчев търси други варианти за ремонт на самолетите. Той е убеден, че ще бъде постигната договорка с Полша, с която на първо време да разменим два стари двигателя за два ремонтирани. По-нататък сътрудничеството трябва да продължи с ремонта на български двигатели, нещо за което обаче, Полша няма лиценз от руска страна.
Поради ограничените възможности на авиацията ни в момента пилотите не могат да навъртят необходимия брой часове. У нас най-опитните ни бойни авиатори навъртат едва по 33, докато стандартът в държавите от НАТО е 180 часа годишно. Това води освен до недостатъчната подготовка на летците и опасността от авиационни инциденти, но и от отлив на бойни пилоти. В момента само трима от бойните ни авиатори не са в пенсионна възраст.
"Проблемите с въздушния суверенитет на България ще се решат само с придобиването на нов изтребител - един стратегически за страната ни проект, който не търпи отлагане, защото от вземането на решение в парламента, до организиране на процедура, избор, договор и доставка, ще минат 4-5г. през които все ще трябва да кърпим положението", казва в свое интервю през февруари пред Нова телевизия командирът на ВВС ген. Румен Радев.