OffNews.bg

Павлова: Имаме сключени 29 договора за саниране

"Нямаме нов дълг, това е важно да се знае, след както днес в парламента се гласува ратификация кои банки ще бъдат агенти на правителството. Днес в парламента надделя разума над популизма". 

Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в ефира на БНТ.

"Ясно е, че имаме дълг и трябва да го платим. Ясно е, че имаме дефицит и трябва да го платим. Целият драматизъм беше малко излишен. Може би цялата работа дойде от това, че нещата не бяха обяснени както трябва. Имаме 12 млрд. лева дълг и трябва да го платим, но нямаме пари. Сега взимаме пари и рефинансираме дълга на по-изгодни условия”, обясни още министър Павлова. 

"От необясненото достатъчно дадохме шанс на опозицията да станат значими. Целта ни е да разсрочим дълга за по-дълго време, и да го вземем на по-ниски лихви. Държавата не се загърбва с нови заеми. Имаме буфери, с които трябва да покрием дефицитите. В момента имаме повече разходи, отколкото приходи", разясни още тя.

"Ние сме притиснати да правим реформи. В никакъв случай нямаме комфорт. Предстоят да се приемат още непопулярни мерки", призна Павлова и уточни, че това няма да е никак лесно.

"Тепърва ще имаме политически натиск и проблеми. Днес бяхме подкрепени от всички без БСП и Атака, което показва че има държавническо мислене. Разчитам, че по важните теми, които са значими за хората, ще бъдем подкрепени и от БСП", допълни тя. 

По темата с ТОЛ таксите министър Павлова обясни, че от винетки на година се събират 220 млн. лева, с които се поддържат 20 000 км пътища.

"Това не е достатъчно. Трябват ни около 1 млрд. лева на година, за да можем да изпълняваме задачите си по поддържане на пътищата и строежа на нови. Ако не стигнем до този бюджет, никога няма да стигнем нивото на европейските пътища”, обясни още регионалният министър.

Павлова отново обясни, че е логично ТИР-овете, които най-много рушат пътищата, да заплащат повече за преминаване от леките автомобили. Тя посочи, че е важно да се прави разграничения между този вид ТОЛ такса за поддържане на съществуващи пътища и другия вид - за изграждане на нови пътища на бизнес принцип, от инвеститор, които ще се плащат от всички. 

"Европейската директива ни задължава да въведем ТОЛ такси. Но да не спекулираме, да изчакаме анализа на Световната банка. Декември месец ще обявим модела, по който ще се въведе", каза регионалния министър

По повод санирането Павлова подчерта, че е доволна от напредъка на програмата.

"Само за около три седмици имаме 83 одобрени проекта, а са регистрирани 771 сдружения на собственици. Имаме сключени вече и 29 договора", коментира министър Павлова, като добави, че я радва фактът, че хората не са се поддали на негативната политическа кампания срещу програмата.  

"Пари от бюджета няма да харчим. Държавата даде само банкова гаранция на Българската банка за развитие. Чрез тази банкова гаранция напред в годините ще изплащаме парите, но ще видим как - където може през емисии, където може през зелени сертификати. За момента пари от бюджета като кеш няма да вадим", коментира Павлова, като допълни, че в програмата участват всички общини, а не само тези на ГЕРБ. 

"От тази година започваме с най-големите панелни блокове, с над 36 апартамента, а от следващата година и с апартаментите под тази бройка. Така че и тази дискриминация, която се опитват да ни вменят, не е вярна", допълни още министърът.