Парите на Рудозем и Левски са управлявани престъпно
Сметната палата изпрати на прокуратурата одитните доклади за финансовото управление в община Левски за 2014 г. и на Рудозем за 2013-а и 2014 г.
Сметната палата изпраща одитния доклад и материалите към него на прокуратурата при наличие на данни за престъпление.
От Палатата не съобщават подробности за естеството на констатациите си, защото законът им го забранява. Оповестяване на данни от доклада може да има след приключване на наказателното производство.
Одиторите констатират нарушения при обществените поръчки, заради което докладите са изпратени и до директора на Агенцията за обществените поръчки. Получени са и от кметовете на двете общини и на общинските им съвети.
Докладът за Рудозем и материалите към него са изпратени и на Агенцията за държавна финансова инспекция и на специализираните органи за превенция и борба с измамите и корупцията на Европейския съюз - Европейската служба за борба с измамите и Съвета за координация в борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейския съюз.
Кмет на Рудозем от 2011 г. е Румен Пехливанов, избран от ДПС и коалиция.
Кмет на Левски втори мандат е Любка Александрова (БСП).
Рудозем
Целите на одита са две - преглед на планирането и възлагането на обществени поръчки (вътрешни правила за възлагане на обществени поръчки; планиране на обществени поръчки), подготовката и провеждането на процедурите за възлагане, както и изпълнението на договорите.
Бюджетът на Рудозем за 2013 г. е 6 205 609, а за 2014-а – 9 779 700 лева.
От общодостъпната част на доклада става ясно, че договорите по обществени поръчки са били изпълнявани, но не в съответствие с всички съществени аспекти. Не са спазвани договорени срокове, не е бил спазен договореният срок за освобождаване на гаранция за изпълнение на договор, не е бил спазен законовоустановеният срок за публикуване на информация в профила на купувача за плащания след 1 октомври 2914 г. по договор за обществена поръчка, не е била изпратена информация за изпълнен договор до Агенцията за обществените поръчки в нормативноопределения срок.
Възложител е кметът. През одитирания период са открити и приключили 32 процедури. Три са били прекратени, по 29 са били сключени договори на обща стойност 17 500 447 лева (без ДДС). При одита са изключени 14 процедури, които са били проверени от АДФИ и ОЛАФ, както и тези за възлагане на авторски надзор и доставка на питейна вода.
Нарушения има например при обществени поръчки за избор на банка за рефинансиране на дълг на общината, за снегопочистване, за доставка на храни за детските градини, за рехабилитация на пътищата, за ВиК.
Нарушенията включват: неправомерно назначени хора в общината и комисиите за възлагане на обществени поръчки; незаконно определяне и изплащане на възнаграждения; нарушения при описанието на поръчките; изисквания, които са несъотносими към съответната поръчка; директното посочване на марки и модели при описанието на изискваните технически характеристики; изисквания за икономически и технически възможности, които не кореспондират с минимално изискване (критерий за подбор); задържане на гаранции за участие.
Левски
Бюджетът на Левски за 2014 г. по приходната и разходната част към 31 декември 2014 г. е 11 193 137 лева. Отчетените бюджетни средства са 10 394 118 лв. или 93 на сто спрямо актуализирания годишен разчет.
Предмет на одита е съставянето и изпълнението на бюджета, възлагането на обществените поръчки, управлението и разпореждането с общинско имущество и състоянието на системите за финансово управление и контрол (СФУК).
Резултатите от проверката показват, че общинските наредби са уредени в добра степен организацията на бюджетния процес и отношенията, свързани с администрирането на местните приходи. Съобразени са с действащата нормативна уредба и създават условия за законосъобразни управленски решения и действия от страна на общинската администрация при планиране и изпълнение на общинския бюджет. Въведени са системи за финансово управление и контрол на бюджетния процес.
Несвоевременното актуализиране на Стратегията за управление на риска обаче е предпоставка за незаконосъобразно разходване на бюджетните средства и неправилни управленски решения и действия. Действащите работни инструкции, регламентиращи системата за управление и контрол на бюджетния процес не са приведени в съответствие с разпоредбите на приложимото законодателство и не осигуряват адекватен и ефективен контрол, се казва в доклада.