Обсъжданата здравна реформа ще е основа за промяна на здравноосигурителния модел
Промените в здравната система, които се правят през законопроекта за бюджета за 2019 г., имат за цел да поставят основите на по-голямата здравна реформа, която ще включва промяна на здравноосигурителния модел. Това стана ясно от думите на зам.-министъра на здравеопазването Жени Начева, която заедно с управителя на НЗОК д-р Дечо Дечев представи реформите.
Виждането си за реформата, която включва и промяна на статута на Здравната каса представи здравния министър Кирил Ананиев, като обяви, че това е само идея, която тепърва започва да се разглежда и няма краен срок за въвеждането на промените.
Начева посочи, че причината здравната реформа да се прави през бюджета на НЗОК за догодина е тези промени да влязат в сила по-бързо.
"Парламентът и политическите сили изискваха от нас бързи реформи в сектора. Поставиха изискването средствата за здравноосигурителни плащания да се изразходват прозрачно и ясно, при по-добър контрол", заяви Начева.
Подходът промените да се правят през законопроекта за бюджета обаче вече срещнаха доста критики, тъй като по този начин текстовете няма да преминат през обществено обсъждане.
Критики бяха отправени вече за решението за прехвърляне на Фонда за лечение на деца и Комисията за лечение в чужбина в Здравната каса, за прелицензирането на всички лечебни заведения. Други спорни предложения са откриването на нови болници да става само с решение на парламента, за въвеждането на ръководства за лечение, на базата на които ще се решава кои лекарства и терапии ще покрива НЗОК като най-разходоефективни.
Начева отбеляза, че параметрите на бюджета на НЗОК са приети и съгласувани със здравното министерство по безпрецедентно консенсусен начин, за разлика от предишни години, когато винаги е имало дискусии в хода на приемането му.
"Намерили сме най-добрия баланс, който отговаря на параметри, които биха подобрили здравния статус на населението през следващата година", категорична бе тя.
Фондът за лечение на деца
Едно от най-оспорваните предложения е прехвърлянето на Фонда за лечение на деца в НЗОК, което ще включва и закриване на Обществения съвет.
Това въпрос не беше изяснен до момента, като опасенията са, че с това ще се намали прозрачността при вземането на решения за отпускане на средства за лечение на деца в чужбина.
Начева заяви, че промяната ще бъде улеснение за родителите, които вече ще подават заявления само на едно място.
"От гледна точка на прозрачността, НЗОК е най-публично управляваната институция", коментира още тя, като посочи, че дейността на Касата се следи и от други осигурители в ЕС.
Средствата за лечение в чужбина са целеви и ще могат да се използват само за такава дейност.
"Ще има преходен период, в който ще се осигури плавен преход между Фонда за лечение на деца и НЗОК", увери зам.-министърът.
Повече контрол
Друго предложение е свързано с разширяване на контролните правомощия на НЗОК.
"Практиката в последните 10 години за разделяне на медицинския от финансовия контрол не даде добри резултати", коментира Начева.
За това ще бъде разкрита нова агенция за медицински надзор, която ще осъществява контрол на медицинските дейности. По този начин на едно място ще са концентрирани контролните органи, но агенцията ще е второстепенен разпределител с бюджет, така че министерството не се отказва от функциите си за контрол, заяви зам.-министърът.
В тази агенция ще влезе и Агенцията по трансплантация. Начева обаче увери, че това по никакъв начин няма да се отрази на политиката на ИАТ.
Ще бъдат изготвени медицински стандарти за всички специалности, след което ще се направи прелицензиране на всички лечебни заведения. По този въпрос Начева обяви, че от МЗ очакват съдействието на съсловието, на медицинските специалисти, на пациентските организации, на медицинските дружества.
"За първи път започваме подготовка на правилата за добра медицинска практика", каза още тя.
Лекарства
Управителят на НЗОК д-р Дечо Дечев коментира въвеждането на разходоефективността като възможност за влизане на нови лекарства в Позитивния лекарствен списък и лекарите да могат свободно да избират терапия на пациентите, без да се достигне до преразход в бюджета на Касата. Това ще важи за лекарствата по протокол и за новорегистрираните медикаменти и няма да има отношение към прилагането на онкомедикаментите в болничната помощ.
От 2019 година преразходът за онколекарства в болниците ще бъде изцяло за сметка на фармацевтичните компании, които са го формирали, обяви Дечев.
"Оттук нататък, ако се получи преразход за онколекарствата в болниците, а той ще се получи над тези 385 млн. лева, договорът, който ще трябва да сключат компаниите, предвижда, че този преразход се поема за тяхна сметка. Той ще се поема от компаниите, които са го формирали за конкретното международно непатентно наименование", обясни Дечев, като допълни, че на предварителни разговори това се приема като обективен критерий, още повече че такъв модел действа на територията на ЕС.
Очаква се тази година преразходът за онколекарства да е от порядъка на 80 млн. лева.
В законопроекта е заложено още процесът по ценообразуване и оценка на здравните технологии да става в Националния съвет по цени и реимбурсиране.
Той ще извършва анализ на ефективността и ефикасността на лекарствата и ще казва на каква цена могат да се плащат с обществени средства.
"Кандидатът трябва да докаже, ако цената на неговия продукт е по-висока от тази на други сходни продукти, тя как се отнася към неговата ефективност. Т.е. ако имате 50% по-висока цена от друг продукт в тази група, вие трябва да докажете, че имате 50% по-висока ефективност. Ако нямате или вашата ефективност е 5%, а не 50% по-висока, новият съвет ще ви каже: “Да, позволяваме ви да се продавате на пазара, но вашата цена може да е с 5% по-висока,
защото вашата ефективност е с 5% по-висока“. Т.е. там ще бъде оценката на критерия ефективност-ефикасност", обясни Дечев.