Ненчев все пак е склонен за ремонт на изтребителите в Русия
Старите ни изтребители все пак може да бъдат ремонтирани в Русия. Това стана ясно от обясненията на военния министър Николай Ненчев, който днес беше изслушан от депутатите в комисията по отбрана в парламента.
Доскоро министърът беше на категоричната позиция, че МиГ-овете трябва да бъдат ремонтирани на друго място, защото цената, която руснаците искат за ремонт, е в пъти по-скъпа. След като се оказа обаче, че няма други варианти за ремонт, а авиацията ни е изправена пред опасността да свали всички самолети на земята и да не може да изпълнява задачата по охрана на въздушното пространство (Air Policing), Министерството на отбраната е преосмислило позицията си.
От обясненията на министър Ненчев стана ясно, че засега ремонт не се налага, тъй като самолетите ни имат ресурс да летят до средата на следващата година.
„Ако е необходимо, ще подпишем с РСК-МиГ (производителят на изтребителите, бел. ред.), но само за ремонта на толкова изтребители, колкото са необходими за охраната на въздушното ни пространство. Помолих за специален доклад, разговарях и с началника на отбраната, и със зам.-началника на отбраната, който е и бивш командир на ВВС, и няма основания да се безпокоим. Имаме налични ресурси“, обясни министърът.
Средствата, които МО ще трябва да плати при евентуален ремонт, са между 24 до 80 млн. лв., в зависимост от бройката, която трябва да бъде ремонтирана. Средствата са налични в бюджета на МО, но Ненчев е категоричен, че те може да бъдат спестени:
„Очаквах по-голямо разбиране от ваша страна, защото всички усилия, които правя в тази посока, е да спестя едни средства, които са ваши, на данъкоплатеца. Правя всичко възможно да направя така, ако е възможно, да спестим част от средствата, които са предвидени. През септември изтича договорът за поддръжката, което означава, че бихме могли да договорим по-добри условия и към това се стремя“, каза Ненчев пред журналисти.
В крайна сметка комисията по отбрана ще излезе със становище по въпроса следващата седмица, когато трябва да бъде изслушан и командирът на Военновъздушните сили ген. Румен Радев. На днешното заседание вариантът за ремонт на изтребителите не е обсъждан.
Военният министър не отговори на въпроса колко изтребителя пазят в момента въздушното ни пространство, поради съображения за сигурност и за да не попадне информацията в ръцете на чужди служби.
„Не бих искал да отговарям конкретно поради условията за сигурност. Но нека да кажа съвсем ясно – няма никакво основание за безпокойство. Имаме възможност с наличните ресурси до края на годината, дори и до средата на следващата, да поемем изцяло охраната на въздушното си пространство. Моля ви да не създаваме повече истерия по тази тема, тъй като хората са особено чувствителни пък и нека бъдем наясно, че и други служби вероятно се интересуват точно с колко МиГ-а разполагаме, имаме ли възможности и всичко останало“, обясни Ненчев.
Със сигурност въздушното ни пространство обаче няма да бъде охранявано от друга държава. Това стана ясно от думите на председателя на комисията по отбрана ген. Михо Михов. „Не се налага и на този етап до края на годината, командването на ВВС и ръководството на Министерството на отбраната счита, че имат и подготвени летци, и налична бойна техника, която да продължи носенето на това дежурство“, обясни бившият командир на ВВС и бивш началник на Генералния щаб.
Той обясни, че решение за ремонт на самолетите може да вземат МО и МС. „Но ако питате за личното ми мнение, аз бих го приветствал“, уточни генералът. Според обясненията му в скоро време "седемте изтребителя ще бъдат изправни" и те ще подсигуряват въздушното пространство до края на годината. Михов обаче уточни: „Нека все пак не бъдем безкрайни оптимисти“.
По думите му има вариант да се работи по поддръжката и възстановяването на МиГ-21, които да поемат охраната на въздушното пространство. Той обясни, че става въпрос за „2-3 самолета“, които са в „прилично състояние“ и могат да носят бойни дежурства. По обясненията му МиГ-21 се признава от силите на НАТО, като изтребител, който може да носи дежурство по охрана на въздушното пространство. „Това е старата версия на самолета, но той допуска това. МиГ-29 е модерен изтребител и във всички случаи той се представя успешно. За да участваме и гарантираме недопускането на балтийския вариант, се предлага и МиГ-21 да бъде подключен по-активно“, обясни Михов.
Михов коментира още, че промяната в позицията на военния министър, което „не говори сериозно за Министерството на отбраната и Щаба на отбраната“.