OffNews.bg

Мажоритарният закон на ГЕРБ е незаконен, няма пълна оценка на въздействие

Центърът за оценка на законодателството изпрати писмо до председателя на Народното събрание Димитър Главчев, с което протестира, че не се спазва законодателството и законите се вкарват за разглеждане и обсъждане без пълна Оценка на въздействието им, както беше прието от парламента.

Председателят на Центъра Тони Димов визира и новите закони, с които започна работа 44-тото Народно събрание и по-точно Законопроекта за изменение на Изборния кодекс, с който се предвижда въвеждане на мажоритарна система на изборите, внесено още в първите дни на парламента.

За какво става въпрос

И в работата си със стария парламент Тони Димов неведнъж апелира, че Законът за нормативните актове, който изисква да се прави Оценка за въздействие на всеки закон, не се спазва. Тази сериозна законодателна промяна, която налага да се прави оценка на въздействие преди внасянето на всеки проектозакон, беше приета миналата година и влезе в сила от 4 ноември 2016 година.

Частичната оценка е задължителна за всички предложения за изменение и допълнение на нормативни актове, а цялостната за проектите на изцяло нови закони и за предложения, които биха имали значителни въздействия.

Писмо до Главчев

„Считаме, че внесеният Законопроект за изменение и допълнение на Изборния кодекс от народни представители от ПП ГЕРБ не следва да бъде разпределян към постоянните парламентарни комисии, а трябва да бъде върнат на неговите вносители за отстраняване на нередовностите, които се изразяват в липса на извършена цялостна предварителна оценка на въздействието и проведени обществени консултации по правилата на Закона за нормативните актове.

Според нас не може да има никакво съмнение, че законопроект като този за изменение и допълнение на Изборния кодекс, с който едновременно се предлага промяна на изборната система и ново райониране на страната, които засягат всички български граждани и държавата като цяло, представлява класически пример на проект на нормативен акт, от който би могло да се очакват значителни последици. Това означава, че преди неговото внасяне е следвало да се извърши цялостна предварителна оценка на въздействието. Законопроектът е внесен с частична предварителна оценка на въздействието.

За законопроекти като този за изменение и допълнение на Изборния кодекс, въвеждащи подобни радикални промени, които буквално биха преобразили държавата и обществото е необходимо задълбочено национално представително социологическо проучване, няколкомесечна обществена консултация, извършването на емпирични, демографски, юридически, математически, политологически, сравнителноправни, тясно специализирани и други анализи и обединяване на цялата налична в държавата експертиза в областта на изборните системи с цел намирането на най-добрия подход на регулиране".

Тук може да видите внесения законопроект, а на последната му страница, се намира Оценката на въздействие, която всъщност няма и страница.

Коментар


Тони Димов: „Според мен днешният законодател бърза да предлага кодекси и закони като пале пред майка си. Майката е партийната бащица или майчица, която издава заповед от някоя централа, а палетата са ясни кои са, търчат и ще се избият кой по-напред да внесе законопроекта, в случая този за изменение и допълнение на Избирателния кодекс, че да угодят максимално на бащицата - майчица.

Това, че се нарушават правни норми, и принципи на нормотворчеството не е важно.

Това, че се заобикалят правилата, че правовата държава отива на боклука и че се подменя демокрацията няма никакво значение.

След много години на преход най-вече в манталитета и съзнанието българите свикнаха да дават предимство на пешеходна пътека. Така е записано в закона и правилата са затова да се спазват. Със спирането на червения светофар нещата са по-различни защото са свързани с човешкия инстинкт за самосъхранение, а минаването на червено често може да коства живота на нарушителя.

Със своите първи действия по нормотворчество новите депутати не само не спират на пешеходната пътека, а и не спират на червен светофар.

За законопроекти като този за изменение и допълнение на Изборния кодекс, от които могат да се очакват радикални промени в националната изборна система, които очевидно ще доведат до коренна промяна в политическото представителство на народа, в държавата и нейното управление като цяло е необходимо не просто даване на предимство на пешеходната пътека и спиране на един светофар, а преминаването през десетки сложни кръстовища с множество светофари …

Това означава провеждането на няколкомесечни обществени консултации с възможно най-широк кръг от заинтересовани страни, извършването на поредица от национално представителни социологически изследвания, провеждането на анализи с ползването на признатите за най-добри в национален план експерти в областта на правото, политологията, изборните системи и други и т.н. с цел намирането на най-подходящия вариант за регулиране. Всичко това се нарича цялостна предварителна оценка на въздействието.

Има закон и той трябва стриктно да се спазва от всички, а от народните представители най-вече.

Обратното означава законодателстване от типа минаваме с бясна скорост на червения светофар и каквото стане, ако оцелеем ще е добре …“