OffNews.bg

Курумбашев: Макрон се опитва да решава вътрешни проблеми чрез европейското законодателство

„България трябва да бъде много внимателна, когато тук се идва с разни предложения относно директивата за командироването на работници. Едва ли не, от нас се иска подкрепа за тази директива в замяна на едно наше ефимерно влизане в Шенген и Еврозоната“. 

Това заяви евродепутатът от Групата на СиД Петър Курумбашев по време на пресконференция във вторник.

„На фона на обвиненията за социален дъмпинг България трябва ясно да постави въпроса за корпоративния дъмпинг“, смята още Курумбашев. „Ако българските, румънските и полските фирми получаваха същото заплащане, каквото получават западноевропейските, то те очевидно трябва да плащат немските заплати и осигуровки. Но не може да плащаш на български и румънски цени, а да изискваш да се плащат немски социални осигуровки. Също така немските и френските вериги да заплащат на работниците също толкова, колкото заплащат в собствените им държави. Това е впрочем и най-добрият начин нашите работници да не мигрират на Запад.“

„За първи път наблюдавам подобно разделение в Европейския парламент – гласуването бе не по политически групи (ЕНП, социалисти, либерали). Гласуването беше чисто национално. От една страна – Франция, Германия, Австрия, а от друга - страните от Централна и Източна Европа. За първи път в рамките на тази година наблюдавам в ЕП разделение не по политически, а по национален признак. Това е изключително опасно.“

Курумбашев коментира спорните моменти в за българските превозвачи с оглед новите предложения за регулиране на шосейния транспорт в ЕС.

„Нашата позиция е, че в директивата за командироването на работници не трябва да бъде включван транспортът, защото там има изключително голяма мобилност на работната ръка. Натискът на определени държави (и по-конкретно - на Франция) е работниците да се считат за командировани, когато са прекарали повече от един ден на територията на съответната държава в рамките на един месец. Практически веднага. Нашето искане е този срок да бъде поне седем дни", каза още евродепутатът.

Той подчерта, че някои държави са въвели в своето национално законодателство протекционистки мерки, които допълнително затрудняват работата на нашите фирми. Курумбашев посочи като такъв пример изискването всяка една транспортна фирма да има конкретен агент в конкретната държава.

"Една фирма, разполагаща със 100 или 500 камиона, може да изпълни изискването да има австрийски, немски и френски агент, но какво правим с тези, които имат 2, 10 или 15 камиона?", попита той. 

Според него подобни мерки са насочени срещу един основен принцип на ЕС - свободното движение на стоки и услуги.

"Това е протекционистки опит от определени държави за това да бъде защитен техният национален пазар. Мисля, че това тяхно национално законодателство някои случаи противоречи на правото на ЕС. Затова и България трябва да бъде особено внимателна с подобни предложения“, подчерта Курумбашев.