Курумбашев: Макрон да се погрижи френските работодатели у нас да плащат като в родината си
„Какво поражение сме нанесли на тези, с които сме преговаряли и какъв триумф сме постигнали в нашите разговори във външната ни политика? Интересно е какво е постигнато в разговорите с Макрон. Там по-скоро видяхме отстъпление от националния ни интерес по отношение на директивата за командированите работници“.
Това заяви евродепутатът от БСП/ПЕС Петър Курумбашев по бТВ. „Не смятам, че ние трябва да отстъпваме и срокът, който в момента е 3 години за командировани работници, трябва да се намалява“, допълни той. Според него това е мярка, която защитава определени национални пазари – в случая на Франция, и очевидно ограничава едно основно правило в ЕС – свободното движение на хора, стоки и услуги.
Евродепутатът обясни, че Макрон е подложен на много сериозен вътрешно-политически натиск и се опитва да решава проблеми на Франция чрез правото на ЕС. Курумбашев подчерта, че предложението не е в интерес на редица държави, включително и България.
„Аз съм единственият български евродепутат, който е член на комисията по транспорт и туризъм. Заплащането на българските международни шофьори отдавна се е изравнило с останалите, защото пазарът е един“, каза още той.
Българският евродепутат обърна внимание на мантрата, която непрекъснато се повтаря: „Едно и също заплащане, за една и съща работа“. „Можем да попитаме защо международни вериги в България за същата работа не плащат същите пари, като в Австрия или Франция? Защо тези вериги имат оборот над милиард, а плащат данъци, колкото за „Бог да прости“?“, попита той. Курумбашев зададе и въпроса, ако Макрон е толкова загрижен за българските работници във Франция, защо не се загрижи френските работодатели в България да плащат същите заплати, каквито плащат на запад.
„Ако един български работник тук получава 1000 евро, а не 700 лв, той въобще няма да има желание за емигрира“, допълни той. По неговите думи Франция, Германия и Австрия имат промени в своето национално законодателство, които са в посока на разваляне на общия пазар. Като пример посочи изисквания да има агент във всяка държава, договорът да е преведен на всеки език. „Един шофьор трябва да пътува с четири асистенти, които да му превеждат договорите. Друго изискване е да не се спи в кабините, но има оплакване от наши превозвачи, че над 200% са нараснали застрахователните искания поради грабежи“, уточни евродепутатът.
Петър Курумбашев коментира и предложението - ако ние подкрепим Франция за командированите работници, те да ни подкрепят за Шенген. „Ние или сме изпълнили изискванията, или не. България от 5 години е изпълнила изискванията за Шенген и не мисля, че този въпрос, както и въпросът за приемане на България в еврозоната, трябва да бъдат обвързани с конкретни вътрешно-политически интереси на една или друга страна-членка“, категоричен е той. Според него от посещението на Макрон сме си издействали няколко снимки на морето. „Много внимателно ще следя как ще гласува България, като страна в Съвета на ЕС. Да бъде категорично изваден транспортният сектор от тази директива“, каза още Курумбашев.
По повод изминалите 100 дни на правителството, евродепутатът от левицата заяви, че „Борисов-3“ не се различава от предишните две, като правителство на статуквото. „Не се правят сериозни промени в сфери, в които трябва да има реформи. Съжалявам за това, защото в кабинета има много хора с опит“, каза още Петър Курумбашев.