OffNews.bg

Каракачанов пита дали новите изтребители не може да се ремонтират у нас

Вероятно предимство в конкурса за купуване на нови изтребители ще имат производителите, които могат да предложат инсталирането на допълнителни мощности за поддръжката на самолетите в България.

Това става ясно от изявление, което министърът на отбраната е направил пред министрите на заседанието на кабинета миналата сряда. Тогава правителството даде зелена светлина за стартиране на два от модернизационните проекти - за купуване на нови машини за пехотата и за нови изтребители. Проектите за на стойност 3.2 млрд. лв., като в отпуснатите от правителството пари е включен и ДДС. Разходите за новите изтребители за първи път са увеличени до 1.8 млрд. лв.

Правителството е направило разчет двата проекта да бдат изплащани напред във времето. Така например машините за сухопътните войски трябва да бъдат изплатени до 2029 година, като първите 8 години заделяните средства ще са по 100 млн. годишно, а от 2026 година разходите стават 150 млн. лв., 2027 г. - 180 млн. лв. и продължават да растат до края на срока.

При изтребителите схемата е през първите три години до 2020 година да се плащат по 100 млн. лв. на година, след което разходите се увеличават - 2021 година на 260, през 2022 година падат на 240, 2023 година достигат 200 и последните години отново са по 100 милиона. 

От проектите става ясно, че намеренията на правителството са тези два договора да бъдат сключени още тази година.

Сред основните условия, които Министерството на отбраната смята да постави пред производителите, е инсталирането на допълнителни производствени мощности на територията на България, където да бъдат поддържани новозакупените изтребители. Такава опция вече е заложена при новите сухопътни машини. Пред колегите си в МС министърът на финансите Владислав Горанов поставя условие за покупката на машините за пехотата: "максимално да се въвлече българският военнопромишлен комплекс, защото има риск цялата тази инвестиция да финансира чужди икономики". 

Военният министър отговаря, че точно това условие е заложено в проекта за сухопътните машини: "лицензионен трансфер на технология, производството в България, поддръжка през целия жизнен цикъл на машината в България".

Стенограма от заседанието на правителството на 16 май 2018 г.:

Точка 36
Проект на Решение за предложение до Народното събрание за приемане на проект за инвестиционен разход „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада“ и приемане на актуализиран проект за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет“

КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ: Господин премиер, ако разрешите.

Два проекта – Проект за инвестиционен разход „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада“ и актуализиран, подчертавам, Проект за инвестиционен разход „Придобиване на нов тип боен самолет“, приет с Решение на 43-ото Народно събрание от 2 юни 2016 година. Тези два проекта се реализират във връзка с изпълнението на Програмата за управление на правителството на Република България за периода 2017-2021 година, това е мярка 308. Включително проектите за модернизация и новия проект за Сухопътните войски, както и доклад на временната парламентарна комисия за проучване и изпълнението на процедурата за избор на нов тип боен самолет, приет с решение на 44-ото Народно събрание на 5 октомври миналата година.

Министерството на отбраната изготви разчет за разпределение на ресурсите, необходими за реализацията на основните приоритетни проекти за превъоръжаване на въоръжените сили. С оглед осигуряване на тяхното едновременно изпълнение и препоръките на доклада се предвижда актуализация на приетия Проект за инвестиционен разход на Военновъздушните сили, както и приемане на разработен Проект за инвестиционен разход за модернизация на Сухопътните войски.

По отношение на инвестиционния разход „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада“ следва да се отбележи, че със стартирането му ще се създаде реална перспектива за превъоръжаването на Сухопътни войски и развитие на техните способности. Изпълнението на проекта ще позволи превъоръжаването им с нови бойни машини и ще даде възможност за действия в пълния спектър на сухопътните операции, включително нощем и в екстремни климатични условия. Едновременно с това ще се подобрят бойната ефективност, мобилност и защитеност на формированията в зоната на операциите. С реализацията на проекта за Сухопътни войски ще бъде преодолян и съществуващият дефицит от способности на механизираните формирования от състава на Сухопътните войски, окомплектовани с налично въоръжение и техника. Ще бъде постигната оперативна съвместимост със страните членки на НАТО и ЕС.

Отчитайки текущото икономическо състояние на страната, цялостното изпълнение на проекта в кратък срок би имало значителна финансова тежест, поради което е предвидена възможност процесът за придобиване да се осъществи за по-дълъг период от време.