Какво си казаха Борисов и Танев преди исканата оставка (стенограма)
Министърът на образованието Тодор Танев е запознал подробно колегите си с промените в учебните програми по искане на премиера Бойко Борисов. Това става ясно от стенограмата от последното заседание на правителството, което се проведе в сряда.
Министърът подробно обяснява на колегите си намеренията на екипа ми по отношение на програмите и обяснява, че "получихме по сайтовете обвинения" за отпадането на "История славянобългарска", песните на Добри Чинтулов и мястото на "Робинзон Крузо" в учебните планове.
Борисов приканва професора да даде обяснения по повод внесено предложение за отнемане на имот от Пловдивския университет в Кърджали. Премиерът не прави коментар по обясненията на Танев:
БОЙКО БОРИСОВ: Професоре, да кажеш с две думи за тези учебници, един обществен дебат, който се води, да запознаеш колегите.
ТОДОР ТАНЕВ: Много благодаря за възможността, която ми давате, господин премиер.
Накратко. По създадените възможности от новия Закон за предучилищно и училищно образование имаме възможност за известни реформи (те не са радикални) в учебните програми от първи до дванадесети клас.
Поради съкратеното време ние не можем да представим пред обществеността целия модел едновременно за всички класове. По тази причина ги представяме, започвайки с първи и пети клас, където за първи път ще се въвежда от следващата учебна година и т.н. Пуснахме също и за следващите втори, шести и осми клас.
Ние имахме възможност да обсъдим неколкократно промените със социалните партньори, както и с учителството чрез срещи с всички регионални инспекторати. Получихме необходимите бележки и от задължителното престояване на предложенията ни на официалния сайт на Министерството на образованието. В резултат на това бяха пуснати предложения за промени, които трябва в едномесечен срок да получат по-широк отклик и да имаме предвид промените до последно, за да могат те да влязат в окончателната наредба.
За първи и пети клас са пуснати и там нямаме проблем.
В петък миналата седмица министерството пусна за следващите класове втори и шести.
Получихме по сайтовете обвинения в това, че, първо, е отпаднало от съдържанието „История славянобългарска”. Второ, че песните на Чинтулов не се забелязват. Трето, че „Робинзон Крузо” няма как да се изучава, не е сериозен.По български език и литература, по българска литература, извинявайте, когато говорим за история и литература може би пропускам някои от, така да го кажем, обвиненията.
Първо, „История славянобългарска” не само не е отпаднала, а е отишла в друг клас и това беше в двучасова среща с журналистите в понеделник сутринта обяснено. Не е отпаднала, повтарям, а е отишла в девети клас вместо в пети, защото в девети клас учениците са по-големи. Не се индоктринира на петокласници, които не разбират толкова добре „История славянобългарска”, това би било индоктриниране на национално чувство, а в девети клас много по-добре биха го разбрали.
Имаме пълното разбиране и съгласие на профсъюзите, на синдикатите, на другите партньори, както и на учителствата по този въпрос.
По въпроса за Чинтуловите песни.
Всички те до една са песни. Като текстове по литература, което е било направено преди няколко години, те нямат това значение и този заряд, който предполага началният им вид на песни. Ние сме ги учили като песни. Тази сутрин по една телевизия поискаха от поредния ученик да каже едно от „отпадналите”, в случая „Хубава си моя горо”, която не е отпаднала. Детето я е изпяло. Ние сме го учили така.
Те са включени, тези всички песни, в задължителния материал по музикално образование наред с българския национален химн, химна на Европа, по мое желание – първият куплет на „Шуми Марица”, както две Чинтулови песни, две от всички – другите остават горе в литературата, и „Хубава си моя горо”.
Ако има известен проблем, това ще се яви в едно застъпване в шести клас за един от следващите випуски, но и за него в момента се правят постъпки точно по кой начин да бъде компенсирано това. Няма как да не се получат технологични...
Министерството по тази причина, гарантирам пред всички членове на Министерския съвет и пред Вас, господин министър-председател, че няма дефекти от тази гледна точка, и че по-скоро става дума за неразбиране или съвпадение на различни фактори.
Мога още много да говоря.
БОЙКО БОРИСОВ: Приемаме точка 5.