Елена Йончева и Камарата на инженерите: Пълният инженеринг ражда корупция, искаме независим контрол
"Какъв е контролът на бенефициента - на държавата, когато се възлагат обществени поръчки при строителство? И тук нашата битка съвпада с Камарата на инженерите, защото ние считаме, че когато има добър контрол от страна на държавата при строителство, това означава по-малко корупция, по-качествен строеж и по-голям шанс за фирмите да се конкурират."
Това заяви говорителят на ПГ на "БСП за България" Елена Йончева след среща с представители на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП) в парламента.
Според членовете на Камарата некачественото изпълнение при строенето на обекти е резултат от приетата в България масовата практика, наречена "пълен инженеринг". При нея всички участници в проекта - проектанти, консултанти и строители, са зависими от спечелилия поръчката, който най-често е строителят. От камарата призовават за въвеждането на независимост между участниците в проектите на принципа на разделение на властите в държавното управление.
Бившият депутат от ГЕРБ Методи Андреев присъстваше на срещата в качеството си на строител и представител на КИИП. Той нарече пълния инженеринг "фундамента на българската гранд корупция" и заяви, че от Камарата са поискали среща и с ГЕРБ, както и ще направят с останалите партии, които имат представителство в парламента.
"Много пари ще продължават да се изливат в некачествени обекти. Не всички строители злоупотребяват, но когато една държава не успее да намери баланса, има хора, които се изкушават. В момента пълният инженеринг е такова изкушение и искаме сериозен парламентарен дебат по този въпрос."
Според Андреев строителният надзор в сегашната си форма не е достатъчен, тъй като той е независим само по закон и често строители със силно лоби в управлението намират начин да работят само с определени надзорни фирми. Като пример той посочи проекта за магистрала "Тракия".
"Там беше подменен основният строителен материал на една магистрала - носещият пласт на магистралата с некачествен материал. Ако тогава не е имало пълен инженеринг и ако строителят и проектантът са се чувствали независими от строителя, това никога нямаше да стане. Сега покрай Стара Загора нямаше да подскачат колите."