Един глас на изборите струвал 39 ст. за ДПС, 1,84 лв. за ПП и 1,35 лв. за БСП
Как партиите и коалициите похарчиха парите си от изборите през ноември 2021 г. и колко "струваше" гласът на избирателя показва анализ на Институтът за развитие на публичната среда, публикуван в сайта "Отворен парламент". Оказва се, че формациите отново са разчитали на доброволен труд - само "Продължаваме промяната" и БСП са отчели разходи за възнаграждения и осигуровки. По отношение на медийните им предпочитания има промяна в полза на социалните мрежи и сайтовете за сметка на телевизиите.
Даните
Участвалите в изборите 20 партии и 7 коалиции отчитат 7 904 218 лв. приходи, основно формирани от държавната субсидия и медийните й пакети, и 7 324 079 лв. разходи при 7 434 468 лв. за вота през юли. Традиционно най-голямото перо е медийна реклама и участия - почти 70% или 4 982 103 лв., които включват държавните медийни пакети – 715 159 лв.
Колко пари получиха партиите за изборите на 14 ноември
Очевидно и за тези избори партиите продължават да разчитат на доброволен труд в кампаниите си. По-малко от 1% от всички разходи са за възнаграждения. Единствено "Продължаваме промяната" на премиера Кирил Петков и вицепремиера Асен Василев и "БСП за България" са плщали за труд. Общата им сума е 47 376 лв. за възнаграждения и осигуровки.
Като цяло, "Продължаваме промяната" е покарчила най-много - 1 860 970 лв., следвана от "Демократична България" с 1 815 566 лв. На трето място, но с три пъти по-малко разходи, са ГЕРБ-СДС със 645 293 лв.
Закъде без медийна реклама
И в тази кампания основните вложения са за медийно отразяване - 4 982 103 лв. В най-голяма степен те са насочени към онлайн медиите - за агитация в сайтове са похарчени 2 565 538 лв. В тази категория вероятно са отчетени и сумите, насочени към социалните мрежи - все по-любимо поле за отправяне на политически послания. Така се запазва тенденцията партийната комуникация в онлайн пространството да е предпочитана по време на кампаниите. Средствата за интернет реклама вече значително надминават тези, отделени за частни телевизии - 1 353 592 лв.
Влияе ли медийното отразяване на изборния резултат
Ако се съди по резултатите, отговорът е по-скоро отрицателен. Най-скъпите гласове са подадени за формации, които не вкараха депутати в 47-ия парламент. Става въпрос за разчиталите основно на медийни пакети Български национален съюз -НД, Бригада, Пряка демокрация и други. Най-скъпата “цена на глас” надхвърля 36 лв.
Ако стойността за глас е признак за ефективност на кампанията, с висока могат да се похвалят от ДПС и "Има такъв народ". Двете партии са отделили съответно 39 стотинки и 76 стотинки за медийно отразяване, за да получат 1 глас. От партията на Слави Трифонов провеждаха медийната си кампания основно в свързаната с нея телевизия ⅞.
Български национален съюз нова демокрация - 36,36 лв. цена за глас
Бригада - 34,75 лв.
Пряка демокрация - 29,83 лв.
Българска прогресивна линия - 24,61 лв.
БНО - 16,19 лв.
Партия на Зелените - 12,42 лв.
МИР - 10,83 лв.
НОД - 9,92 лв.
Демократична България - Обединение - 7,42 лв.
Български съюз за директна демокрация - 6,77 лв.
ВМРО - БНД - 6,44 лв.
Русофили за възраждане на отечеството - 5,98 лв.
Правото - 5,96 лв.
Патриотичен фронт - 5,37 лв.
Воля - 5,08 лв.
Глас Народен - 3,93 лв.
Изправи се, БГ! Ние идваме! - 3,52 лв.
АТАКА- 3,26 лв.
Общество за нова България - 3,2 лв.
БЪЛГАРСКА СОЦИАЛДЕМОКРАЦИЯ - ЕВРОЛЕВИЦА - БСДЕ - 3,04 лв.
Продължаваме промяната - 1,84 лв.
БСП за България - 1,35 лв.
ГЕРБ-СДС- 0,95 лв.
Възраждане - 0,82 лв.
Има такъв народ - 0,76 лв.
ДПС - 0,39 лв.