"Движение 21" поиска оставката на Московски
"Движение 21" с лидер Татяна Дончева поиска оставката на министъра на транспорта Ивайло Московски заради отказа от модернизирането на жп линията Видин - София - Кулата с първи участък Видин - Медковец.
Проектът трябваше да се реализира с безвъзмездно финансиране в рамките на плана на ЕС "Механизъм за свързване на Европа" (МСЕ). България се отказа от участие в Механизма.
"Пренебрегването на тази възможност ще затвърди и задълбочи диспропорцията в развитието на регионите у нас с оглед на неравномерното разпределение на инвестициите в инфраструктурата на Северна и Южна България. Така Северозападна България ще продължи да бъде най-слаборазвитият регион в страната и ЕС", се казва в прессъобщение на "Движение 21".
Според "Движение 21" отказът от реализация на проекта е категоричен знак, че настоящото правителство няма да осъществи поетите от страната ни ангажименти към договорните отношение със страните-членки на ЕС.
Това изразява нежеланието на кабинета да обвърже България с основната европейска транспортна мрежа, а по този начин няма да позволи и на още една държава-членка на ЕС - Гърция, да се възползва от равноправния достъп до свързана Европа, казват от партията на Дончева и уточняват, че с Регламент 1316/2013 ЕС определя TEN-T мрежата, чрез която да бъдат свързани всички държави-членки и изграждането на кои направления в рамките на съюза са икономически целесъобразни. Взето е предвид не само регионалното им значение, а значението им за целия ЕС, подчертават от Движението.
"Това прави несъстоятелно твърдението на министър Московски в отговор на отворено писмо на "Движение 21", че отказът България да се възползва от безвъзмездното финансиране е поради „икономическа нерентабилност“ на проекта. Така страната ни на практика се отказва от прилагането на Регламента, а с това - от гарантиране на свързаност в Европа. Това е и доказателство за липсата на стратегическа политика за развитието на транспортна мрежа на България", пишат още от "Движение 21".
Финансовият "Механизъм за свързване на Европа" подсигурява на държавите - членки бюджет за техни проекти по TEN-T мрежата не по-малък от участието им в гаранционния фонд. България участва в гаранционния фонд с около 420 млн. евро, което означава, че страната ни може да използва за TEN-T проектите на територията си сума не по-малка от 420 млн. евро.
България обаче не се е възползвала от възможността да подготви и да кандидатства с редица проекти, чрез които да гарантира своята свързаност с Европа, както и тази на Гърция (която няма сухопътна граница с друга държава-членка на ЕС, освен България), констатират от партията. Страната ни няма лимит за участие с проекти по МСЕ, стига те да отговарят на заложените в Регламент 1316/2013 изисквания, а именно проектите да попадат в обхвата на TEN-T коридорите, преминаващи през страната (реално това е частта на 4-ти коридор „Ориент/Източно Средиземноморие“, както и частта на 9-ти коридор „Рейн – Дунав“, на българска територия това е поречието на Дунав).
Националният изпълнителен съвет на ПП "Движение 21" се противопоставя и ще се противопоставя на всяко действие на правителството, с което се застрашава геополитическото и регионално значение на страната ни, националната сигурност и стабилност, пишат още от партията.