ДБ разкри данни за корупция в Столичната община
Представители на Демократична България разкриха схема за източване на Столичната община. Данните дадоха арх. Борислав Игнатов, кандидат на ДБ за кмет на София, Методи Лалов, водач на листата за общински съветници, Владислав Панев, съпредседател на Зелено движение и кандидат за общински съветник, Виктор Чаушев, кандидат за общински съветник.
„Ще ви демонстрираме как се ощетяват интересите на софийските граждани в изключително сериозни мащаби през договори за концесия на транспортни услуги. За съжаление, това далеч не са единствените, сключени в ущърб на обществения интерес, договори и концесии. Поемаме ангажимент да направим публични всички подобни актове на общината и ще сезираме компетентните органи", каза арх. Игнатов.
Той обеща при евентуално тяхно управление такива практика да не се допускат. Процесът на обществените поръчки ще се дигитализира, прозрачни и видими в реално време ще са конкурсите и няма да се позволи задкулисни договорки.
Методи Лалов бе категоричен, че в случая с концесията за автобуси, дадена за пример за корупция, е много важен фактът на нарушаване на процедури и закони. Нарушенията и констатиране на престъпления са в прерогативите на компетентните органи, които ще бъдат сезирани за всички актове на Столичната община и кмета, които ощетяват интересите на гражданите и нарушават законите, обяви Лалов.
Подробната схема с транспорта бе разказана от Виктор Чаушев.
Чаушев обясни, че става въпрос за концесията на автобусните линии от „МТК Гроуп“ в Северна София, одобрена през предходния мандат на Фандъкова с гласовете на ГЕРБ, ВМРО и "Атака". Според нея концесионерът трябва да обслужва 16, предимно крайградски автобусни линии на цена от 3 лв. на километър и годишен пробег от 5 579 000 км. Докладът първо е внесен от Борислав Борисов (ГЕРБ), Калоян Паргов (БСП) и Борислав Бориславов (СДС). За втори път е внесен от Карлос Контрера (ВМРО). И в двата доклада на Борислав Борисов (ГЕРБ), Калоян Паргов (БСП) и Борислав Бориславов (СДС) и на този на Карлос Контрера (ВМРО) липсва подробна разбивка как е формирана цената от 3 лв./км и дали тя отговаря на европейските и български правила за разумна печалба от 5% при този вид дейност. Няма информация как е формиран този годишен пробег, който в първоначалния вариант на докладите им дори е с 300 000 км повече.
Според отговор по ЗДОИ Столичната община също не разполага с никакви изчисления и разчита изцяло на честната дума на общинския съветник Карлос Контрера. При подписването на договора с концесионера Йорданка Фандъкова не е защитила обществения интерес и не е поискала подробен разчет със съответните изчисления.
Освен това 7 от автобусите на концесионера са стари и не отговарят на изискванията по договора (новопроизведени, климатизирани и ЕВРО VІ екологичен клас) и са без климатик, с екологичен клас ЕВРО ІV, дизелови. За да не се разпознават лесно, концесионерът е пребоядисал старите автобуси в цветовете на новите.
От ДБ направихме собствено изчисление каква би трябвало да е реалната цена за обслужването на тези линии според европейските и български норми за печалба. Изчисленията показвали, че в момента се плаща близо 50 (0.49 лв.) стотинки повече на километър, което за 8 г. би надплатило на концесионера минимум 22 млн. лв., смятат от ДБ.
"Настояваме незабавно кметът на Столична община Йорданка Фандъкова да покаже всички документи и комуникация, какви санкции е наложила до момента на концесионера, включително и за използваните 7 броя стари автобуси", обяви арх. Игнатов. Той допълни, че компетентните органи ще бъдат сезирани.