Да има регламентирани места за гонки, предлагат шофьори и депутати
Гонките по улици и булеварди да се наказват със солени глоби, но да се регламентират места, на които могат легално да се провеждат такива състезания.
Около това се обединиха депутати и представители на неправителствени организации по време на провелата се днес дискусия в комисията по транспорт към парламента.
"Да изведем гонките от булевардите и улиците и да намерим как те могат да практикуват това. Трябва да предложим работещ вариант", коментира председателят на комисията Настимир Ананиев от ДБГ.
Той обясни, че трябва да има писти или полигони, на които да могат да се правят такива състезания, независимо дали ще са на частни или на общински терени.
Според него така хората, които участват в гонки, няма да имат аргумент, че няма къде да се състезават.
Подобна теза изказа и Румен Вергиев, който участва в гонки. Според него в момента е много трудно да се намери място за такъв тип състезания, защото само на няколко места в страната има изградени съоръжения.
В хода на дискусията Ананиев обясни, че е получил обаждания от двама частни инвеститори, които са обяснили, че има подобни проекти. По думите му обаче е важно писти и полигони за гонки да има на повече места в страната. Той добави, че ще обсъди с колегите си от транспортната комисия какви промени да бъдат направени в Закона за движение по пътищата.
"Над 2 млн. души напуснаха България и ние нямаме право да губим повече, особено при тази война по пътищата, част от която е и проблемът с гонките", коментира шефът на БЧК Христо Григоров. Той също изрази мнението си, че за шофьорите, търсещи по-екстремно усещане, трябва да има точно определени места.
Участниците в дискусията се обединиха и около идеята за по-строги санкции за гонки по улиците.
"Мерките срещу гонките не трябва да се изчерпват само с налагане на по-високи глоби, а и да се въведат по-високи санкции за рисково изпреварване, превишена скорост и изменение на параметрите в двигателите", коментира зам.-министърът на МВР Красимир Ципов.
По думите му в гонки много често участват коли с повишени параметри - тунинговани, с чипове в двигателите. Той подчерта, че когато подобни подобрения се правят, те трябва да се регистрират. Според действащия закон, когато се хване кола с подобрение, което не е регистрирано, тя се спира от движение. Ципов представи и идеята си коли с подобни нерегистрирани подобрения да не могат да минават технически прегледи.
От транспортното министерство пък предложиха камерите по пътищата да се увеличат, защото според тях това ще има превантивен характер.
Шефът на Съюза на българските автомобилисти (СБА) Емил Панчев обясни, че е питал свои колеги от чужбина как в техните страни се справят с уличните гонки. "В Канада глобата е до 10 000 канаднски долара. Дефиницията за гонка там е 50 километра надвишаване на максималната скорост, независимо дали е само една кола или са повече. Шофьорът може да влезе и в затвора за 6 месеца", каза той.
Панчев даде пример и със САЩ, където няма отделен закон, който да регламентира гонките. Там е дефиницията е преценка на отделните щати. Организират се легални гонки, отнема се автомобил, ако се хване в нелегално състезание, влиза се в затвора за рецидив.