БГ Елфите разкриха схема на Кремъл за груба намеса в България и Румъния, финансирана с 69 млн. долара
Руската федерация е дала 69 милиона евро за пропаганда и груба намеса във вътрешните работи на България и Румъния, съобщиха BG Elves, които твърдят, че разполагат с документи, доказващи парични потоци от Новосибирск, адресирани до България и северната ни съседка.
"Конкретни лица и фирми са замесени в мащабна схема за манипулация на обществото, която е толкова широкообхватна, че ще ви се завие свят", пишат Елфите.
Групата обяснява, че след първоначалния анонс, през последните 48 часа е влязла в контакт с разследващи журналисти и служби в Румъния, Великобритания и Украйна. Обменената информация била "огромна като количество и надхвърля най-смелите очаквания".
Според документите, с които разполагат, с хиляди малки транзакции от по 5000 евро са платени милиони за разпространение на руска пропаганда и насаждане на крайнодесни наративи. Малките транзакции трудно се забелязват, посочват Елфите и твърдят, че знаят кои са посредниците, банковите сметки, поръчителите и изпълнителите.
Близо 2 трети от сумите са останали в посредниците на парите, които са платени от Русия. Впрочем, лицето Методи Радков Иванов (същия) трябва незабавно да бъде задържан и разпитан от ДАНС за да отговори получавал ли е (100%-ва) комисионна за превод на 115 000 евро (за които е получил 230 000 евро в туркменистански манати) адресиран до Михай Ротариу (същия). Надяваме се да не притесняваме много ДАНС, понеже някой им е свършил работата отново, то и на нас ни е малко неудобно", пишат авторите на разследването.
Хронология на разследването
Схемата започва най-късно 2010 година, такава следа BG Elves успяват да намерят на един от сървърите на Adnow, на който са пропуснали да променят определена настройка и това издаде адрес, който води до компания, за която има публична информация, че функционира от 2010 година със същата дейност.
Системите са руска разработка и през годините са я усъвършенствали и ребрандирали многократно, заменяйки едни имена с други и така, с разрастването на бизнеса, освен смяна на имената, са делегирали отделни функции на отделни системи, с различни имена и фирми зад тях, твърдят Елфите.
До момента зад тези системи са проследени десетки руски домейни, пренасочени към нови, по-легитимни такива. Въпреки че на много места си стоят и старите руски. Използват се наети сървърни мощности в Холандия и Германия. Всички отделни домейни отговарят по идентичен начин на определени заявки, тоест наистина говорим за една и съща система, която се представя с различен бранд или просто скрита зад различно дружество.
Зад тях се крие нещо, което все още изследваме, но с категоричност можем да кажем, че става въпрос за сериозен пробив във вътрешната сигурност на страната ни", посочват BG Elves и уточняват - Абсолютно всички ние сме попадали многократно на рекламно съдържание, предоставено от компанията Adnow, за която в последните години има толкова много писано, че просто може да поразровите чичко Гугъл, особено от времето на COVID пандемията. Компанията не се слави с добра репутация и това е минимумът, който може да бъде казан за нея. За българските компании зад Adnow вече споменахме, че са дело на грузински гражданин в Пловдив.
Но какво се крие зад безобидните на пръв поглед, но иначе отвратителни реклами на тази компания? Кой луд би платил да рекламира толкова агресивно (с милиони импресии) заглавия като:
"За да накарате паразитите да напуснат тялото ви и всички папиломи да паднат, смесете с вода 4 капки..."
"Лекари отстраниха паразит дълъг 10 метра от организма на мъж! Защото той..."
"Ендокринолог: Диабетът не е заради сладкото! Основната причина е ..."
"Диабетолог посочи основния враг на диабета! Това е обикновеният..."
Някой? Никой!
И може би повечето от вас никога не биха последвали такава новина, но това няма никакво значение, защото ние всички сме били пробити през това съдържание, казват BG ELves.
Как е станало
В скриптовете, които се изпълняват от добавките на Adnow е проследена изключително сложно направена система за профилиране на потребителите. Използвани се различни техники, като т.н. Fingerprint (отпечатък), който посредством технически способи може с голяма точност да ни идентифицират, че сме един и същи човек, въпреки че браузърът ни зарежда реклами от съвсем различни уеб сайтове. Използват се услугите на няколко различни (партньорски) организации, за да се разпределя отговорността, но крайният резултат е, че на база съдържанието, което консумираме, избират най-добре това, което най-силно ще ни повлияе да я последваме.
Самото профилиране се извършва от Adnow, като това става ясно след като каскадно декодирахме и последните параметри в линковете, които скриптовете зареждат. Каскадно ще рече, че при всяко декодиране се разкриват част от параметрите, но една част отново е кодирана и изисква още едно ниво на декодиране. В тези параметри се разкриват детайли за самия профил на човека като пол, локация и други, но един от фрапиращите е "оценка на бруталността" (show_brutal_rate), която следва да избере колко точно гадно да е изображението, което се появява до заглавието на рекламата. Също така тези параметри разкриват информация за поръчителя на тази реклама. Един от тях е RocketProfit - "легендарна международна мрежа за стоки", която оперира в 25 държави (според сайта им) и има 5 фиктивни работника, ако съдим по LinkedIn профила им, посочват Eлфите.
Защо такава "легендарна" компания би наляла милиони за да промотира подобни глупости?
След като Adnow успешно са определили профила на човека и са го предизвикали да последва определена реклама, той най-често попада на фиктивна страница, наподобяваща мобилна версия на популярна социална мрежа със съдържание на съответния език (съдържанието е професионално преведено и подредено), което е свързано с темата на връзката, която потребителят е последвал. Това го увлича да се зачете. Посредством няколко психологически способа се стига до момент, в който потребителят трябва да си въведе имената и телефона (например, за да спечели награда). Тук работата на Adnow приключва. Тяхната функция е събиране на информацията чрез партньорски дружества.
Крайният бенефициент на тази информация е Новосибирск и след като се обработи, започва масирана атака срещу жертвите по обратен ред и под различна форма.
Според информация, предоставена на групата от международни разследващи журналисти, компания за разработка на мобилни игри таргетира тези жертви с текстови съобщения, в които промотират игрите си, които обаче заобикалят стандартните начини за инсталиране (конкретно мобилни устройства с Android) и се инсталират директно от линк. По този начин те заобикалят редица правила за сигурност и буквално инсталират т.нар. RAT, който има свойствата на пълен отдалечен достъп до устройството на жертвата, нейните контакти, лична кореспонденция и др.. Освен това биха могли да бъдат използвани и за предоставяне на т.нар. socks proxy мрежови протоколи, през които "братята" биха могли да достъпват интернет, представяйки се пред света като че ли се намират в България.
Достатъчно е да са заразили между 2000 и 5000 жертви, за да могат да достигнат до контактите на 80%+ от българското население. Напомняме, че според справка, Adnow прави над 70 000 000 импресии на месец само в България. И това, скъпи приятели, е само върхът на айсберга. Защото всъщност дейността на хората зад тези софтуерни системи и компании се е разраснала с мащаби, които дори към момента не подозираме. Натъкнахме се на всякакъв софтуер и услуги, свързани с улеснението на разпространение на пропагандно съдържание, започвайки от бот ферми, браузъри, които позволяват управлението на безброй акаунти в социалните мрежи, VPN услуги и прочее. Всички те са с един и същ източник на авторство - “братята” руснаци. Следват продължения…, посочват в публикацията си BG Elves.