OffNews.bg

Бъчварова оптимизира администрацията със "стегнат" екип от 5 съветници

Петима съветници ще консултират вицепремиера Румяна Бъчварова по въпросите за коалиционната политика, държавната администрация и електронното правителство. 

Двама от съветниците са Тома Биков и Ясен Атанасов. Първият е журналист и съучредител на "Движение България на гражданите", а вторият е едно от лицата на "Протестна мрежа". Биков ще отговаря за въпросите по публични политики и за темите, свързани с борбата с корупцията в администрацията. Атанасов ще съветва Бъчварова по въпросите на културата и образованието.

"Аз лично ги познавам преди да бъде съставено правителството. Имам впечатление от тяхната работа, от техния професионален профил и те приеха да бъдат съветници в кабинета", коментира пред журналисти Бъчварова. 

От своя страна Ясен Атанасов обясни, че "протестът е нещо перманентно". "Това е процес, но в един момент трябва да седнем и да свършим една работа. Всеки взима решение за себе си по какъв начин може да променя една система. Моето твърдо убеждение е, че системата може да бъде променяна само отвътре", коментира той пред журналисти в Гранитната зала на Министерски съвет. 

Тома Биков, който често е критикувал управлението на Бойко Борисов, пък обясни, че с премиера и с Бъчварова се познава "от времената, в които те бяха в опозиция". 

"Аз бях критик на Борисов, бях критик и на Орешарски. Приех предложението да бъда съветник в този екип, за което благодаря на г-жа Бъчварова, защото постоянната критика все пак трябва да бъде обърната и в някакъв процес на изграждане. Аз знам колко е хубаво да се критикува, сега се уча да изграждам и някакъв позитивен ред, все пак", каза той. 

Началник на кабинета на вицепремиера ще бъде Антон Герунов. Той е бил икономически съветник в първия мандат на ГЕРБ, преподавател е в Софийския университет. Васил Величков ще съветва вицепремиера по въпросите на електронното управление, Калина Константинова ще съветва Бъчварова по административната реформа, а Христина Иванова - съветник по комуникация и медии.

"Ние работим в екип, активно и с някои от съветниците на останалите политически кабинети на премиера", каза още Бъчварова и обясни, че в кадрови план "това е изключително стегнат екип". С експертизата си ще помагат още и Съветът за развитие, Съветът за административна реформа и Съветът за електронно управление, вицепремиерите, министерствата на финансите и транспорта, Институтът за публична администрация, Държавна агенция "Архиви", Националната агенция по оценяване и акредитация и КРС. Бъчварова обясни, че работата на екипа ѝ няма да носи тежести към бюджета. „Освен, че ще можем да докажем, че с малко хора можем да свършим работа, ще с опитаме да докажем, че и почти без пари можем да свършим някаква работа“, обясни вицепремиерът. 

Към настоящия момент служителите в държавната администрация наброява близо 120 хил. служители. В същото време, на фона на демографския срив, администрацията бележи ръст, въпреки че за последните години тя е съкратена с 12 %, показват разчетите на вицепремиера. Бъчварова обясни обаче, че не е наясно какъв процент администрация ще трябва да бъде съкратен предвид намалените разходи на министерствата.

В момента администрацията предлага над 2000 услуги и има над 900 регулаторни режими. Анализът показва, че над 60% от транзакциите за 2013 година са за предоставени удостоверителни услуги, чиито крайни потребители не са гражданите и бизнесът, а други администрации. Гражданите се явяват посредници между администрациите, при които те трябва да предоставят на една администрация удостоверение, издадено от друга. 

Част от административната реформа ще бъде извършването на оценка на въздействието на законодателството. Всеки ден средно 2.5 нормативни акта търпят промени, което създава усещането за нестабилност.

Съветът за административна реформа вече е приел и списък със 100 приоритетни бази данни, които трябва да бъдат отворени за обществеността. 

Като свой първи успех вицепремиерът отчете намаляването на цената за достъп до Търговския регистър от 30 хил. на 100 лв.