Ако има нова управленска коалиция, тя по-успешна ли ще е от сегашната?
Една четворна коалиция не е чудо невиждано в парламентарната практика. Дори и фактът, че партиите са с доста различен профил, може да има позитиви при балансирането на определени политики, заяви пред БНТ политологът Даниел Смилов.
Избирателите на самите участващи в коалицията партии не я долюбват особено. Нека обаче да си помислим, ако направят някаква друга конфигурация, тя по-сполучлива ли ще бъде. С г-н Миков в Москва? С ДПС и части от РБ? ПФ с ДПС? Тоест - бихме ли имали една по-устойчива конфигурация? - попита социологът от "Алфа рисърч" Боряна Димитрова.
Сериозните проблеми в България са натрупани в течение на много години. Там, където не са правени сериозни реформи в даден сектор, те се задълбочават, не се виждат признаци за тяхното решаване, коментира Боряна Димитрова.
Тя конкретизира трите сфери, за които бяха дадени заявки за пакет от закони и стъпки за решаване на проблемите: на първо място съдебната система – по-точно антикорупционното законодателство; на второ място – здравната система, която е изключително невралгична; и на трето място – отпушването на еврофондовете и възможностите за по-ефективно използване на евросредствата.
Какво се случи в съдебната реформа? Онова, което се дискутираше в парламента, по признание и на самия министър, е подготвено от служебния кабинет. Там има проблеми, които се коментират от много години насам. Тези проблеми са много ясни, но не се вижда никакъв хоризонт за отпушването им. Същото важи и за здравната система – по една много проста причина, а именно, че пари няма. Реформата сама по себе си и в едната, и в другата система не е започнала, коментира от своя страна социологът и бивш депутат от "Коалиция за България" Татяна Буруджиева.
Според социолога Антоний Гълъбов "има два много важни сектора, в които има заявка за начало на реформи. Единият без съмнение е системата за сигурност. Има внесени законопроекти и моделирана стратегия за реформи в Министерство на вътрешните работи. Другата е – промяната в пенсионната система."
Тези първи четири месеца на управлението изглеждат като опит за оглеждане на терена и за подреждане на онова, което има да се свърши. Тази реформа заседна между либералния и социалния модел. Истината е, че цялата ни публична сфера е блокирана между двата модела и търпи негативите и на двата модела, без да може да работи, каза Гълъбов.
Според политолога Даниел Смилов "въпреки трудностите и недоразуменията, към този момент можем да обобщим, че управленският формат работи и би могъл да осъществява реформи. Има какво да се желае от скоростта, с която се провеждат реформите. В някои от секторите са направени сериозни заявки."
Реформи няма да има. Реформите са една “дъвка”, която е предназначена както за частична вътрешна, а най-вече за външна употреба. Разбирайте Брюксел. Реформи няма да има не защото това са едни лоши хора, които не искат да се реформират, а защото, ако трябва да се правят сериозни реформи, това означава да се заеме позиция и да се нарушат интереси, прогнозира социологът Иво Христов.