OffNews.bg

Административната реформа се отлага с няколко месеца

Спешната административна реформа, която кабинетът обяви гръмко миналата седмица, се отлага поне с няколко месеца.

Все пак намерението тя да бъде проведена остава, стана ясно от изказване на вицепремиера Томислав Дончев след днешното заседание на правителството.

През август управляващите ще предложат законодателни промени за задълбочена административни реформи. Налагат се и промени в много закони и актове, които изискват издаване на различни документи. Това означава, че автоматичният обмен на данни ще бъде готов изцяло в края на 2018 година. Дотогава ще е на полуавтоматичен режим. Ще се обучава администрацията и ще се свързват регистри, стана ясно още от думите на председателя на агенцията за електронно управление Росен Желязков. Облекченията за бизнеса ще са реалност в края на годината.

40 закона трябва да се променят, за да се въведе автоматичното издаване на свидетелство за съдимост, т.е. институциите да си го предават по служебен път, стана ясно от думите на Дончев. Той прогнозира, че още от септември 2017 г. ще спре издаването на хартия на 12 удостоверения, но свидетелството за съдимост няма да е сред тях. 

Амбицията на правителството е със специален закон да бъдат заобиколени пречките, които съществуват сега. 

Вицепремиерът Томислав Дончев посочи, че за да се завърши реформата в нейната пълнота, трябва да се изчерпи изобщо възможността някой да носи хартия в администрациите. „Това ще стане стъпка по стъпка. Когато този процес завърши, ще имаме безхартиено общуване между гражданина и администрацията. Началото беше положено днес. Времето за получаване на административна услуга е загубено“, коментира вицепремиерът.

12-те удостоверения, които ще се издават автоматично до есента, са: 


Удостоверение за вписани в регистър БУЛСТАТ обстоятелства, издавано от Агенцията по вписванията;

Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на юридическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;

Удостоверение за вписванията, отбелязванията или заличаванията по партида на физическо лице в Имотния регистър, издавано от Агенцията по вписванията;

Удостоверение за актуално състояние от Търговския регистър, издавано от Агенцията по вписванията;

Удостоверение за наличие или липса на задължения за публични държавни вземания, събирани от митническите органи, издавано от Агенция „Митници“;

Удостоверение за семейно положение, издавано от общинска администрация;

Удостоверение за съпруг/а, деца, издавано от общинска администрация;

Удостоверение за брак, издавано от общинска администрация;

Удостоверение за наличието или липсата на задължения, издавано от Националната агенция за приходите;

Удостоверение обр. УП-7 за размер и вид на пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;

Удостоверение обр. УП-8 за доход от пенсия/и и добавка/и, издавано от Националния осигурителен институт;

Удостоверение за признаване на придобито висше образование в чужбина, издавано от Националния център за информация и документация;

Удостоверение за издаване на придобито висше образование в чужбина, издавано от Националния център за информация и документация.

"Днес приетите 12 услуги сами по себе си представляват удостоверителни услуги, които ще бъдат премахнати на хартия. До края на годината ще бъде премахнато изискването за предоставянето на годишните финансови отчети от страна на фирмите в 3 институции – Статистическия институт, Национална агенция по приходите и Търговския регистър. Ще бъде създадена единна входна точка, което ще доведе до трикратно облекчение на бизнеса в тази посока. Тези услуги участват във формирането на други режими“, обясни Росен Желязков.

От правителството имат намерение този подход да бъде приложен и по отношение на останалите удостоверителни документи:

На следващ етап този подход ще бъде приложен по отношение на всички останали удостоверителни документи, като за целта администрациите постепенно ще бъдат присъединявани към централния компонент за служебен обмен на данни и информация (RegiX), поддържан от Държавна агенция „Електронно управление“, се посочва в прессъобщение на Министерския съвет.