Ще изчезнат ли автомобилните огледала?
С бурното развитие на електрониката и компютърните технологии все по-бързо се променят и развиват и технологиите в автомобилостроенето. Това с особена сила се проявява при автомобилните огледала. По въпроса има различни мнения в книги за автомобилната индустрия и различни публикации в интернет.
От къде се започва?
За първи път огледало за обратно виждане се използва през 1911 година при автомобилно състезание в Индианополис от Рей Херон, който шофира сам без навигатор. През трийсетте години на XX век в Европа започват да поставят на автомобилите странично огледало от страната на шофьора. Значително по-късно, през втората половина на миналия век, огледало за обратно виждане се поставя и от страната на пътника.
В различните автомобили, страничните огледала са поставяни както на предните калници, така и на предните врати на автомобила на различни разстояния. Тези огледала са се изработвали така, че корубата или стойката и стъклото за огледало са представлявали един неподвижен елемент. Това е създавало известни трудности при настройката на огледалата, защото се е извършвала извън автомобила. Днес отстоянието на страничното огледало от автомобила е строго фиксирано със закон и то не трябва да е на повече от 200 мм. На почти всички съвременни автомобили страничните огледала се поставят на предните врати, но има и изключения.
От проста конструкция до цял механизъм
В началото на осемдесетте години на миналия век започват да се поставят огледала с възможност за регулиране от салона, посредством специален лост или копче и това е едно удобно решение за шофьорите.
Корубите за огледала вече се изработват от пластмаса, което значително намалява цената на страничните огледала. През този период, конструкцията на огледалата за обратно виждане става сложна. Те се състоят от оптичен елемент или стъкла за огледала, корпус или коруби за огледала със скоби за закрепване и механизъм за регулиране на ъгъла на наклона на огледалото.
Страничните огледала вече могат да се сгъват към автомобила, когато автомобилът е паркиран. Появява се и панорамното странично огледало, а Mercedes-Benz поставя на своя модел E-Class W124 две различни по големина огледала. Така те показват, че дясното огледало, което се поставя може да има друга форма.
Освен плоски стъкла за вътрешни и странични огледала се използват сферични или изпъкнали и асферични, които са комбинация от плоско и сферично огледало. Създават се многосекционни автомобилни огледала , отделните секции на които са от различни стъкла. Това дава по-добър обзор на водача.
И по-сложни механизми с електрическо задвижване
През деветдесетте години се монтират първите странични огледала с подгряване и електрическо задвижване на настройките. Огледалата са обтекаеми, с все по-малко съпротивление при движение. Те сами се прибират, когато автомобилът се заключва. Появят се странични огледала с монтирани пътепоказатели в тях.
Разработват се различни технологии за избягване на заслепяването на водачите от фаровете на пътуващите зад тях автомобили в тъмната част на денонощието като тониране на огледалата, монохроматични огледала, които имат променлива прозрачност и използването на призматични огледала.
Автомобилните огледала се оборудват с датчици за слепи зони. Ако в такава зона попадне движещ се отзад автомобил, то водачът се информира с мигащ светлинен елемент, разположен в корпуса на огледалото.
Сякаш на този етап автоогледалата достигат своя апогей в развитието си, но не
съвсем.
Съвременните автомобилни огледала и бъдещето
Автомобилните компании започват разработки на системи, които да заменят страничните огледала. В много съвременни автомобили в страничните огледала се
поставят видеокамери, които предават сигнала на екран, разположен на контролния панел. Това подобрява обзора и премахва „мъртвите зони“ при шофиране.
През 2018 година в Япония е пусната на пазара първия в света серийно произведен автомобил оборудван с цифрови камери, вместо със странични огледала. Това е седмо поколение Lexus ES, а технологията е Digital Side – View Monitors.
В Европа първият автомобил с камери, вместо странични огледала е Audi e-tron. Той е пуснат на пазара през 2019 година и е първият електромобил на марката. Изображенията от камерите на страничните огледала се показват на монитори и така се следи пътната обстановка. На практика странични огледала няма и това е тенденция, която се вижда в повечето прототипи на нови автомобили.
Електронните помощни системи в автомобилите навлизат с бързи стъпки и все повече изземват функциите на водача. След като вече има автомобили, управлявани от автопилот, то логично е автомобилните огледала да се заменят с камери
в едно обозримо бъдеще.