OffNews.bg

Жега в СОС: Съветниците ще се карат за промените в движението по Патриарха

Транспортната комисия към Столичния общински съвет ще заседава извънредно днес заради реорганизацията на движението по Патриарха, Витошка и "Фритьоф Нансен". 

Промените са BUS лента за тролеите, велоалея и свързване с 6 велоалеи, нови пешеходни пътеки и по-широки тротоари и двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен".

Промените предизвикаха протести на живеещите в района. Административният съд образува дело за новата организация на движение по искане на Европейския център за транспортни политики. Според тях има редица нарушения в начина, по който се въвеждат промените. 

Кметът на София Васил Терзиев защити измененията. "Аз вярвам в целесъобразността на този проект, че промените, които се правят, в дългосрочен план са за добро. Понякога се изпуска, че това е само малка част от промените, които се правят. Никой не е глух, чуваме ги хората за паркоместата и търсим решения. Търсим къде да реализираме подземни паркинги, имаме няколко локации, но не може всичко да стане по едно и също време", заяви Терзиев. 

Председателят на транспортната комисия Иван Таков се обяви против промените. "Спаси София надграждат ''хубаво е, но не е готово'' с ''хубаво е, но е наобратно''. Ще направим необходимото, за да спрем безобразията по Патриарха, Витоша и Фритьоф Нансен, заяви той. 

Общинските съветници от ГЕРБ-СДС настояваме Васил Терзиев незабавно да излезе пред медиите и гражданите и да обясни какво транспортно решение предлага той за бул. „Патриарх Евтимий“. Изпълнението на новата организация на движение трябва да бъде незабавно спряна и да се започне активен диалог с живущите за неговата преработка, призова общинският съветник от ГЕРБ-СДС и зам.-председател на СОС Георги Георгиев. 

Вили Лилков от Синя София припомни историята на проекта във фейсбук:

На 22 май 2020 г., на входа на парка пред НДК, кметът на София Йорданка Фандъкова, зам.-кметът по транспорта Кристиян  Кръстев и общинския съветник Борис Бонев, в присъствието на общински съветници от ГЕРБ и на кмета на район Средец Трайчо Трайков, представят новия проект за движение по бул. „Патриарх Евтимий", бул. „Витоша, ул. „Фр. Нансен" и ул. „Г. С. Раковски". Какво казват те?

Кметът на София:
„В този проект е помислено за всички участници в движението и това е един проект, който показва и нашата визия за превръщането на София в град на хората... Той е комплексен и дава много, много решения.“
„Проектът създава този баланс между всички участници в движението, между всички хора..."
„Това е един проект, който показва и нашата визия за превръщането на София в град на хората.“
„Очаквам проектът да бъде разгледан в СОС, след което да започнем.“

Борис Бонев, Спаси София:
„Като градски активисти от години се борим за тези подобрения..."
„Надявам се този проект да е само първата крачка в посока превръщане на София в град за хората. Ние от Спаси София силно вярваме в тази кауза и продължаваме да работим усилено в тази посока.“

Зам.-кметът Кристиян Кръстев: 
„Проектът е разработен от "Спаси София" заедно с проектантите от общинското дружество "София проект". Проектът ще струва между 500 и 600 хиляди лева.
„След като проектът бъде разгледан от СОС, ще можем да пристъпим към изпълнение.“

На гражданите е даден срок до 2 юни 2020 г. да разгледат проекта и да направят предложения и коментари на адрес: delovodstvo@sofia-agk.com. Кой разбрал – разбрал! Едва през септември 2020 г. и юни 2021 г. по възлагане на София план са проведени две изследвания на преминаващите велосипедисти и леки електрически превозни средства в избрани участъци от града. Обещано е проектът да се разгледа от СОС.

Какво се случва?

1. Проектът не е разгледан и не е одобрен от СОС!
2. Проектът не е разглеждан нито в Комисията по транспорт на СОС, нито в Комисията по инженерна инфраструктура, нито в Комисията по финанси, което е задължително.
3. Предварително обявената цена на проекта е била умишлено, или не, рязко занижена.
4. На гражданите е даден много кратък срок за запознаване с проекта – само 10 дни.
5. Проучването на трафика на велосипеди и тротинетки е извършено след обявяването на проекта. 

В крайна сметка налице е реализация на незаконен проект, значително по-скъп от първоначално обявената стойност, който противоречи на интересите на гражданите, които живеят в централната градска част и влошава транспортната обстановка и обслужването на домовете на хората и търговските обекти! Вместо облекчения - проблеми!
Столичният общински съвет трябва да отмени този проект!
Ще настоявам на Председателския съвет да се включи точка в дневния ред за сесията на СОС на 16 май за спиране на проекта и съобразяване с мненията на гражданите и на ресорните комисии на СОС, пише Лилков. 

Снощи кметът на "Средец" Трайчо Трайков се извини за начина, по който Столична община реорганизира движението по Патриарха.