OffNews.bg

Задачите за лихви и финанси затруднили най-много десетокласниците

И тази година без никаква изненада на НВО за 10-и клас най-високи са резултатите по български език - средно 49,40 точки, а по математика - най-ниски, средно 31,1 т. В сравнение с миналата година се отбелязва положителна тенденция, макар разликата да е минимална - по БЕЛ само с 4 стотни, а по математика - с 3,4 т.

Около 50% от задачите са с практическа насоченост и са с интегрален характер.

Десетокласниците са изпитали големи затруднения при задачите, свързани с финансова грамотност, сочат данните на МОН. 

„Това стои като цели в обучението по математика. Различни теми, свързани с лихви и други теми като финансовата грамотност. Явно не са обръщали достатъчно внимание на практическите теми в часовете по математика, което е задача за следващите години - това да се подобри като акцент в преподаването по математика в рамките на гимназиален етап на обучение“, заяви служебният министър на образованието и науката Галин Цоков. Той подчерта, че едва една четвърт от учениците са се справили със задачите, свързани с финансовата грамотност, на изпита по математика. Десетокласниците са се справили по-добре със задачите, които са свързани с разстояние и измерване на различни величини.

Много от регионите също са повишили своите резултати - най-вече Ловеч, където десетокласниците са постигнали значителен успех по математика. В областите Видин, Разград, Габрово, Благоевград и София град и по двата предмета се забелязва лек спад в резултатите.  

Тази година по български език само един ученик е получил максималният брой точки - 100, а през 2021 те са били 14. Голяма е изненадата по математика - 379 души са получили максималния брой. А около 2500 ученици от 52 хил. ученици не са се явили на НВО-то. 

Висок е резултатът по математика от извличане на информация от графики, таблици, телеграми - това е добре, защото е един от основните критерии при изследвания на PISA, подчерта служебният министър. Ще се обърне внимание върху промяната на учебните програми, които да бъде по-ориентирани към изграждане на умения, не само на знания.

За 10-и клас няма подадени заявления за явяване на втора дата.