Вариант: разредено присъствие на учениците от 8. до 12. клас след 11 ноември
Обсъжда се гимназистите (от 8. до 12. клас) да учат по модела на редуването, на разреждането след 11 ноември. Това обяви министърът на образованието Красимир Вълчев пред БНТ, който се включи от дома си, тъй като се самоизолира заради контакт със заразен с коронавирус.
Този модел на практика означава, че част от паралелката ще учи от дома онлайн, а друга ще е в клас и ще има редуване. Така в училище ще има по-малко ученици, ще може да се спазва по-голяма дистанция и, съответно, рискът от заразяване ще е по-малък.
Министърът подчерта, че все още няма решение по този въпрос, но това е вариант, който днес ще бъде обсъждан на отраслов съвет.
В момента всички гимназисти учат от вкъщи, съгласно заповед на здравния министър.
Вълчев бе категоричен, че този вариант се отнася най-вече за гимназистите, но не и за по-малките ученици.
"Най-често ще превключват гимназистите, много по-малко желателно е това за прогимназията и в краен случай само - за началния етап, където пропуските са най-големи по отношение на възпитание, социализация, ограмотяване", каза той.
Вариантът за "превключване" в гимназиите няма да се отнася за всички училища, а за областите от страната, където ситуацията продължава да бъде най-тревожна и след 11 ноември, посочи той. Такава в момента е София.
Указания как да се действа след 11-и ще има до края на седмицата, обеща Вълчев.
Той припомни и какви са праговите стойности за преминаване от присъствено към онлайн обучение в училище: за паралелка - 20% от учениците да са с грипоподобни симптоми или коронавирус; за училище - 15%.
Все пак - подчерта министърът - има ситуации, които не могат да бъдат обхванати и от най-прецизните критерии. "Например в училища, където има починали учители, много лесно се създава психоза и е най-добре да се премине в обучение в електронна среда", посочи той.
Министърът отново подчерта, че подходът му цели максимално присъствие в клас. "Виждате решенията в Германия, Франция, Великобритания са последно да се затварят училищата. Разбира се, че ситуацията не позволява всички училища да работят нормално, но колкото и където може и е разумно, ще се опитаме да направим така, че учениците да учат присъствено", категоричен бе той.
Относно гласовете в полза на носенето на маска в час той обясни, че "не е възможен ефективният образователен процес с постоянно носене на маски в час" и допълни, че всеки, който желае от децата може да носи маска. "Учителите, които влизат в различни класове трябва да спазват мерките за дистанция и носене на маска", обясни Вълчев.
Извънкласните дейности и школите по интереси
По повод затварянето на школите Вълчев е изразил становище пред здравния министър проф. Костадин Ангелов, че "тези школи не трябва да бъдат от първите, които да затварят. Проведохме среща с тях и до голяма степен подкрепям аргументите им. Те са в широк смисъл част от образователната система. Ние не осъществяваме контрол върху тяхната дейност и аз не мога да гарантирам, че те спазват мерките. Но наблюденията са ни, че те спазват мерките".
Детски градини и ясли
"Детските градини ще продължат да работят. Предполагам, че нито една област или община няма да вземе решение за затваряне на детските градини. Те са последни в алгоритъма на затваряне на образователните институции. При тях не може да се осъществи алтернативно обучение в електронна среда. Данните показват, че малките деца по-малко боледуват и са по-малко преносители на коронавируса", заяви просветният министър.
Това, което правя, е промяна в наредбата на предучилищното образование, която ще позволи в определени периоди на епидемиологична ситуация децата да могат да отсъстват по решение на родителите, каза Вълчев по повод задължителното предучилищно обучение. Увеличихме дните, в които децата могат да отсъстват - 20, но и това няма да бъде достатъчно, обясни той.
Учителите
Близо 650 учители от детски градини и училища са заразени с коронавирус. Няма достатъчно заместващи учители извън няколко големи града. Имаме и повишен дял на учителите, които са подали молба за отпуск. Има проблем със заместването на учителите, такъв имаме и извън епидемиологичната ситуация, но сега е по-тревожен, защото тези, които са готови да заместват са в пенсионна възраст и в момента те се въздържат, коментира Вълчев.