Улесняват признаването на чужди дипломи за висше образование
Отпада изискването за заверка с апостил на дипломи и академични справки, издадени от висшите училища на държавите членки на ЕС, Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария.
Това е уредено с измененията и допълненията в Наредбата за държавните изисквания за признаване на придобито висше образование и завършени периоди на обучение в чуждестранни висши училища, приети с постановление на Министерския съвет днес.
Документите, с изключение на европейското дипломно приложение, издадени от висшите училища в страните членки на ЕС, Исландия, Норвегия, Лихтенщайн и Швейцария, трябва да бъдат придружени единствено с превод на български език.
Отпада и изискването, когато документите се подават по електронен път да се използва квалифициран електронен подпис. Достатъчен ще е обикновен електронен подпис. Отпадат и свързаните с използването на квалифициран подпис технологични ограничения, като изисквания за инсталиране на допълнителни програми, използване на конкретен браузър и т.н. В резултат на това значително ще се разшири кръгът на лицата, които могат и искат да се възползват от преимуществата на предоставяната по електронен път услуга.
Промяната идва след искания от сдружения на българи, завършили висше образование в чужбина, с цел разрешаване на трудностите, които срещат при процедурата по признаване на техните дипломи в България, и след направено проучване от Националния център за информация и документация (НАЦИД), който изследва тяхната автентичност по служебен път.
Промяна има и в Наредбата за условията и реда за издаване на удостоверения, свързани с придобита професионална квалификация на територията на Република България, необходими за достъп или за упражняване на регулирана професия на територията на друга държава членка. Промяната е свързана с регламенти и директиви на Европейския съюз. По инициатива на Министерството на здравеопазването се допълва режимът на издаване на удостоверения, свързани с придобита квалификация по медицинските професии.
Допълнението в наредбата е свързано със създадената от Националния център за информация и документация технологична възможност за извършване на плащания по електронен път, която позволява автоматично постъпване на информация за извършено плащане. В този случай прилагането на документ за заплатена такса не е необходимо.