OffNews.bg

Тираджията Живко: Пакетът на Макрон вреди на България

От около 15 години Живко Желев върти волана на тежкотоварен камион, а от близо 13 живее в Испания и транспортира химически контейнер-цистерни в различни европейски държави.

„Работя при същите условия като българските шофьори. Различното е, че аз пътувам от Испания до Франция, Германия, Белгия, Холандия, но се прибирам за почивка след 15 дни, а може и след седмица. Европейската икономика е така ситуирана, че във всички западни държави има много сериозни промишлени предприятия. Което означава, че испанските транспортни фирми не връщат камионите си празни, а натоварени. Още при потеглянето на машината от Испания се знае какво ще натовари за обратния път“, обяснява занаята си той.

Според него с българските транспортни фирми обаче нещата не стоят така. Те са намерили пазар в Западна Европа и нека наистина да делим Стария континент на запад и изток, защото е така, настоява Живко. „Така те станаха много мощни. И сега с мобилния пакет на Макрон излиза, че западните фирми искат да им отнемат бизнеса. Но българските камиони се връщат празни, нямат какво да внесат у нас“, допълва той важни подробности.

Запитан кой стои зад протестите пред Европарламента, казва: „Не мисля, че те са вдъхновени от самите български шофьори, напротив, от собствениците на компаниите. Но аз заставам зад собствениците твърдо. Тези фирми са доста силни финансово и спокойно могат да се регистрират във Франция, Испания, Холандия, Германия или където се сетят, и вече има такива примери. Те спокойно могат да изнесат дейността си в Западна Европа и същите шофьори, които сега шумно подкрепят плана на Макрон, ще отидат на работа там. Но това изобщо не означава, че ще получават по-големи заплати“.

Твърденията, че българските шофьори на тирове получават минимална работна заплата, не са верни, те работят при същите условия, при каквито и европейските, подчертава човекът на волана. Е, може би с 10% по-малко от средностатистическия европейски драйвър. Той познава колеги в Испания, които вземат 3 500 евро за месеца, но и такива с едва 1 500, зависи от това в коя сфера на транспорта са наети. Но има една разлика – те висят по 40-50 дни в Европа и се прибират за седмица или две на почивка у дома, и после пак отсъстват дълго, уточнява Живко.

Запитан дали все пак пакетът на Макрон няма да гарантира цивилизовани условия на труд на шофьорите, Живко отговаря отрицателно. Камионът му е неговата „къща“ на колела – има си сателитна антена и вечер, щом приключи работа, гледа българска телевизия, където и да се намира. Има си хладилник, фризер, микровълнова печка. А баня и тоалетна? - питам. Има ги на всеки паркинг в Европа, контрира той. „В България преминаващите тирове спират на платените паркинги, където има баня, тоалетна, ресторант. Страната ни трябва да направи много още, за да гарантира пълноценната почивка на тираджиите по време на дългото им пътуване. Но не трябва да се отрича, че вече територията се пресича много по-бързо, отколкото преди 10-15 години“, коментира той.

Живко е наясно с отсъствието на български евродепутати от залата на Европарламента във вторник, когато се гласува дневният ред за сряда и смята, че благодарение на „тримата юнаци“ пакетът на Макрон се придвижва напред. И прогнозира, че той ще бъде приет с гласовете на представителите на големите западно-европейски държави. Което твърде много ще ощети и превозваческите ни фирми, и хазната – защото така ще има отлив на български транспортни компании и ще бъде ударен държавният ни бюджет. Той твърди, че съотношението на източно-европейските международни шофьори спрямо тези от Западна Европа е 50:50, но не е такава картината с евродепутатите – западно-европейските са повече. „Така, че приемането на пакета „Макрон“ е неизбежно, докато Източна Европа няма да има думата. Макрон се опитва да запази френския транспортен пазар и когато механизмът се задейства, България ще загуби 50 000 семейства, които ще се изнесат на работа в Западна Европа“, казва Живко. И фирмите, и шофьорите с жените и децата ще се махнат от България, тогава те ще се завръщат само за отпуските, прогнозира той.

Според него българските евродепутати са заели единствената правилна позиция с подкрепата си за протеста на фирмите, а всичко останало ще рефлектира тежко върху България. Защо българските мъже стават международни шофьори, обяснява Живко – това са съпрузи, натрупали борчове към банки и тръгват по дългите пътища с товарите само с идеята да получават по-добри пари. Аз като шофьор съм си намерил мястото в Испания със семейството ми и имам гаранцията, че на две седмици съм си у дома при жената и детето, казва 47-годишният испански тираджия от Пловдив.

В сряда Европейският парламент отново ще гласува дали трябва да се обсъжда пакетът за мобилност. Във вторник вечерта бе решено той да влезе за следващото заседание, след като на евродепутатите на България, Румъния, Полша и Литва не достигнаха само 2 гласа, за да го отложат за пореден път.