OffNews.bg

Театрален проект разказва приказки на деца с увреден слух

„Изиграй ми приказка“ провокира любопитството на глухите деца към художествената литература и изкуството, чрез специално разработени театрализирани версии на класически романи и приказки – „Косачи“ от Елин Пелин, „Златното момиче“, „Котаракът в чизми“ от Шарл Перо и „Автобиография“ от Бранислав Нушич.

Проектът „Изиграй ми приказка“ се състои от няколко етапа, които включват разработването на специален уъркшоп по художествен жестов език, репетиционен процес, представяне и заснемане на театрализираните приказки. Предстои и заключителен етап, в който ще бъде направено цялостен външен анализ на резултатите от проекта.

В първата част четири драматизирани литературни произведения бяха представени пред ученици и учители от Специално училище за деца с увреден слух “Проф. Дечо Денев” в София. Срещата между учениците и актьорите беше изключително вълнуваща. След всяко представление децата имаха възможността да влязат в ролите на актьорите и да се опитат да изиграят приказките, да кажат репликите (използвайки жестов език), и да облекат костюмите на актьорите от представленията. През този опит децата успяха да се докоснат отблизо до произведенията и буквално „да влязат в обувките на героите“.

Вторият етап представя заснетите готови етюди, които имаме удоволствието да предоставим за свободно гледане в YouTube в канала на фондацията ни. Филмираните приказки ще бъдат ползвани като помощен учебен материал от трите специализирани училища за деца с увреден слух в България: СУУУС “Дечо Денев”, София; СУУУС “Проф. д-р Стоян Белинов”, Пловдив; СУУУС “Свети Иван Рилски”, Търговище. Ресурсите ще бъдат предоставени и на центрове, училища със смесено обучение и неправителствени организации, както и на всяка организация, която заяви интерес и желание да ги ползва в извънкласни занимания.

„Изиграй ми приказка“ е пилотна инициатива на фондация „Арт Бюро“, която има за цел да провокира любопитството на глухите деца към художествената литература и изкуството. Чрез силата на театралните постановки, разработени на жестов език, децата имат възможност да опознаят различни литературни произведения. До края на годината предстои да бъдат представени още две произведения на жестов език чрез театрални постановки.

Литературата в училищата за деца с нарушен слух се оказва сред предметите, които затрудняват учениците. За тях се оказва предизвикателство да се потопят в поетиката на езика, което е и основната бариера пред усвояването на материала. С проекта „Изиграй ми приказка“ целим да подпомогнем въображението на децата, образното мислене, което в последствие да доведе и до изграждането на потребност от култура и изкуство. До голяма степен това се оказват и едни от пречките пред активното участие на глухата общност в културния живот, казва Албена Тагарева от фондация Арт Бюро.

Първият етап на проекта бе много важен и се състоя от специализиран уъркшоп, в който студенти от НБУ, заедно с режисьор и специалист по жестов език, разработиха шест литературни произведения на художествен жестов език, които претвориха в театрална форма. Този етап от проекта се осъществи благодарение на най-голямата социално отговорна инициатива на Лидл България „Ти и Lidl за нашето утре“, в партньорство с Фондация „Работилница за граждански инициативи“ и Български дарителски форум.

Цялостната реализация на „Изиграй ми приказка“ се осъществява в партньорство с Фондация „Развитие и интеграция“, Специално училище за деца с увреден слух “Проф. Дечо Денев”, София, и Театралния департамент на Нов български университет.

Видеозаснемането на проекта е подкрепено финансово от фондация „Обществен борд на TELUS International в България“, която помага на гражданските организации вече 10 години, представянията и културологичното изследване се реализират с финансовата подкрепа на Vivacom Регионален грант.
Творчески екип на проекта включва режисьорът Анна Данкова, глухата актриса и специалист по жестов език Росица Караджова, консултантът по жестов език Силвана Павлова,