ЦГМ с поръчки за 700 000 лева за контрол на транспорта и СОТ на будките за билети
Центърът за градска мобилност обяви обществена поръчка за близо половин милион лева, за да наеме външна фирма, която да проверява качеството на обслужване в градския транспорт.
Поръчката е за "Осъществяване на контрол по спазване на изискванията по безопасността на движението от водачите на обществения градски транспорт, информация за състоянието на пътната обстановка и елементите по култура на обслужване", а стойността й - 561 600 лв. с ДДС.
Изпълнителят ще трябва да осигури минимум 50 души, които да следят дали шофьорите продават билети, дали автоматите и валидаторите работят, дали има стикери и информационни табели, дали се спазват изискванията за ползване на съчленен и единичен състав в дадени часове и дни, чисто ли е, има ли скъсани седалки, в изправност ли са дръжките, парапетите, перилата, светлините, сигнализацията, челните стъкла, гумите. Контрольорите ще наблюдават и отчитат и поведението на шофьорите - отзивчиви ли са към пътниците, спазват ли разписанието, носят ли униформи, нарушават ли правилата на пътя, продават ли билети, спрат ли на спирките и още ред правила за возенето на пътници в градския транспорт.
С друга обществена поръчка пък ЦГМ търси фирма за охрана, която да изгради СОТ към всички обекти на Центъра, в това число и пунктовете за продажба на карти и билети. Стойността й е 200 000 лева.
Християн Петров, изпълнтелен директор на ЦГМ: 10% от пътниците се оплакват от лоша хигиена в транспорта
- Г-н Петров, какво налага да се търси външна фирма за контрол на транспорта в София?
- Центърът за градска мобилност иска качество на предлаганата услуга. И я иска от транспортните оператори, на които плаща с парите на града. Създават се редица условия за подобряване на услугите, но е необходим и контрол. Такъв има в момента, но той не е достатъчно ефективен. Всеки един от нас, като пътник, го знае. Решението за външна фирма, чиято контролираща дейност трябва да повиши качеството на обслужването, взехме с колегите след внимателно проучване. Първо направихме фокус групи за общите очаквания, проблеми и препоръки към дейността на обществения транспорт. Анализът на резултатите е много интересен. Само ще дам пример, че хората поискаха бърза, точна и ясна информация. Така променихме нашия сайт, който продължаваме да обновяваме и обогатяваме. След това поръчахме социологическо проучване на изследователския център ТРЕНД и през юли м. г. те попитахме кои са най-големите проблеми в обществения транспорт. Няма да влизам в детайли, но социологията показа, че 53 % от запитаните са категорични, че транспортът се е променил положително, а 29% са на мнение, че няма никаква промяна. На въпрос „Според вас лично кои са най-големите проблеми в градския транспорт?“ 13 % отговарят, че това е трафика, 12% посочват неспазването на разписанията, 10 % са категорични, че това е хигиената, също такъв е процента на тези, които искат климатиците да работят, а 9 % посочват, че за тях най-големият проблем е натовареността на пътниците. Между 1 и 3 на сто са хората, които определят като основни проблеми липсата на бус ленти, не толерантните шофьори и контрольори, рисковото каране, липсата на сигурност. Един процент определят и като проблем изнервените водачи, които не изчакват пътниците. На въпрос „Дали ви се е случвало да не можете да си купите билет“ 40 % отговарят, че не им се е случвало, 36 % казват, че не им се е налагало, но 15 % казват, че им се е случвало. За нас тези данни са много важни.
Следващата ни стъпка в посока подобряване на качеството беше да направим тест през лятото - наехме частна фирма, която в рамките на един месец да контролира транспортните оператори по линиите, които обслужват. В същото време нашите служители също правеха проверки. Резултатът е, че броят на констатациите на външните контрольори беше значително по-висок от този, който бе направен от нашите служители. Нека да поясня, че всяка констатация за несвършена работа води до конкретна санкция. Това е обществен ресурс и в ЦГМ носим отговорност как той се харчи. За това дефинирахме проблемите, имаме ясна визия и работим за решаването им.
- Колко струва в момента контролът, който ЦГМ осъществява?
- Към момента вътрешният контрол се осъществява от 22-ма служители, на които се заплаща работна заплата, включително осигуровки и храна, в размер на 24 931 лв.(месечно). Към тази сума се добавят и разходите за униформено облекло, обувки на служителите и др., както и разходи по обслужването на 5 бр. линейни автомобили ( гориво, консумативи, застраховки и т.н.). Приблизителният общ месечен разход за изпълнение на дейността е в размер на 30 000 лв, а за 12 м. е 360 000 лв., колкото е и прогнозната стойност на поръчката. В обществената поръчка са заложени минимум 50 човека и минимум 50 автомобила за изпълнение на дейността от страна на участника, който ще бъде избран за Изпълнител и прогнозната стойност е също 360 000 лв. Вдигането на броя хора, извършващи тази дейност, ще подобри качеството на услугата и в същото време ще се запази същия разход. Ако ЦГМ назначи допълнителен брой хора, разходът ще бъде поне двоен на предвидения в поръчката. В самата процедура е предвидена следната бонусна система:
- от 5% до 10%, което включва повишение на наложените санкции през съответния месец от предходната година – 10% от месечната сума, предложена от Изпълнителя по договора;
- от 11% до 15% , което включва повишение на наложените санкции през съответния месец от предходната година – 20% от месечната сума, предложена от Изпълнителя по договора;
- от 16% до 20% за увеличение на повишение на наложените санкции през съответния месец от предходната година – 30% от месечната сума, предложена от Изпълнителя по договора.
Бонусната система или т.нар. „опция” по договора за обществената поръчка, ще се заплаща само, ако изпълнителят си я изработи и тя е до 30% от прогнозната стойност на поръчката, която е 360 000 лв. без ДДС (тоест за „бонус” са предвидени до 108 000 лв. без ДДС).
Процентът – бонус, се определя на базата на предоставена от ЦГМ към датата на сключване на договора за обществената поръчка справка от наложени санкции по месеци за предходните 12 месеца. Към документацията за обществената поръчка сме предоставили справка за наложените санкции през 2017 година, за да ориентираме потенциалните участници за размера на наложените санкции по месеци (общата сума санкции за 2017 г. е 407 461,72 лв., като в тази сума е включена и санкцията по култура на обслужването). Бонусът ще се заплаща на база наложени от ЦГМ санкции, които са резултат от направените констатации от Изпълнителя.
- Защо фирмата трябва да има 50 коли, ако ще се возят в транспорта агенти?
- Поръчката не е за агенти, не е за тайни клиенти, както ги нарекоха в медийното пространство. Контролът е явен. Изисква мобилност и бърза реакция. Ето защо имаме условие: участникът да разполага с минимум 50 човека (смените на работа ще бъдат както в момента на 12ч. дневна смяна, нощна смяна, 2 дена почивка). С повече хора и коли разчитаме да обхванем повече линии и превозни средства.
- Означава ли това, че трябва да бъдат уволнени хора от ЦГМ, след като външна фирма ще поеме работата им?
- Тази мярка е непопулярна. Първо от една страна ще се повишат санкциите към операторите. Част от хората, които вършат тази дейност в момента, ще запазят своите позиции, а на други ще им бъдат предложени други отворени позиции в ЦГМ. Нашата цел обаче е качество на услугата за пътника. Контрольорите няма да спрат сегашната ни работа да приемаме мнения, сигнали и жалби на гражданите чрез виртуалното ни деловодство и чрез Фейсбук страницата ни. Само миналата седмица от сигнали в нашата Фейсбук страница са наложени наказания на транспортните оператори за три нарушения на ватмани и шофьор на градския транспорт. Следим и останалите групи и реагираме с проверки и санкции. Например по сигнал на ученик от София за неотворена врата на автобус, който той пусна в социална група, операторът бе наказан. Винаги реагираме на съобщения на пътниците, че няма билети при водачите и много други. Но нека да не забравяме едно – шофьорите и ватманите имат една основна задача да пазят живота и здравето на хората. Така че - ако водачът не ви е изчакал, не винаги това е, защото не е искал. И още нещо - нека всеки, който е на пътя в своя автомобил, да помни, че в автобуса до него също има пътници, които отиват на работа или се прибират у дома, и да бъде толерантен. Това е тема, която е точно толкова важна, колкото и качеството на услугата.
- Обявихте обществена поръчка и за охрана – 200 000 лева за СОТ. Защо, нали имате в големите обекти?
- В момента изтича старият договор и е необходимо да имаме нов, за да се осигури охрана в обектите ни. Обявената процедура е за срок от 3 години.