СОС решава да има ли нощен транспорт в София

OFFNews 16 януари 2025 в 09:23 1302 0
Нощен транспорт

Снимка Архив

СОС ще гласува да се закрият 2 линии на нощния транспорт

Спирането на две линии от нощния градски транспорт в София ще обсъди днес Столичният общински съвет (СОС).

Вносители на доклада са общинските съветници Ваня Григорова от "БСП за България" и Карлос Контрера от ВМРО. Предложението е линии с номера 3 и 4 да бъдат спрени, а № 1 и 2 да се движат само в петък и събота. 

Според председателя на групата на ПП-ДБ-Спаси Борис Бонев пътниците в нощните автобуса са се увеличили три пъти през първите 6 месеца на миналата година. Общинският съветник Симеон Ставрев коментира преди дни, че всички европейски градове имат значително повече нощни линии в сравнение със София. „Искам да попитам вносителите на доклада за закриване на нощния транспорт и тези, които го подкрепят, с какво лице ще излязат да кажат на туристите и гражданите на София, че искат да унищожат тази услуга, а не да я подобрят, заяви той

Вчера Ставрев обвини колегите си Ваня Григорова и Карлос Контрера в саботаж на кмета на София Васил Терзиев. В своя позиция той напомни, че именно двамата общински съветници, заедно с мнозинството на ГЕРБ, БСП, ИТН и отцепниците от “Възраждане”, са избрали новото ръководство на “Столичен автотранспорт”.

“Какъв е резултатът, когато Ваня Григорова и Карлос Контрера назначат новите шефове на “Столичен автотранспорт? Отговорът е прост - искат да спрат нощния градски транспорт, защото „има недостиг“ на водачи - 8 водача карат през нощта, на фона на 1000 шофьора. Новите шефове на Столичен автотранспорт носят отговорност за недостига на водачи, а отговорност за новите шефове носят Григорова, Контрера и групите на ГЕРБ, БСП, ИТН и отцепниците от Възраждане, които ги назначиха. Целта им е много проста - саботаж на кмета Терзиев и на групата на ПП-ДБ-СС в Столичния общински съвет”, заяви Ставрев.

“Григорова и Контрера искат да създадат усещане, че София не се управлява добре. Истината е, че нощният градски транспорт трябва да се разшири като услуга и до летището, а не да се закрива”, подчертава Ставрев. Според него е необяснимо защо социална партия като БСП иска да спре обществена услуга, ползвана от работещите нощем столичани.

“Как Григорова ще обясни това на хората, които могат да се прибират нощем от работа срещу 2, а не срещу 20 лева? Дали по този начин всъщност не целят наливане на пари в таксиметровите фирми? Колко пъти СОС даде заеми на транспортните дружества по предложение на Ваня Григорова? Какво отношение взеха Григорова и Контрера към твърде странните обществени поръчки в Столичен авто- и електротранспорт? Какво социално има в това да качвате хората на таксита”, риторично пита Ставрев.

Общинският съветник Ваня Григорова и водачите на автобуси от градския транспорт Георги Желев, Иван Пуев, Веселин Димов и Бисер Павлов презентираха състоянието на автотранспорта в столицата. Общественият транспорт изпитва болезнен недостиг на шофьори - над 20% от необходимите водачи. Превозният състав е в трагично състояние - около 25% от автобусите са извън експлоатация. "Столичен автотранспорт" ЕАД и "Център за градска мобилност" ЕАД получават непрекъснато жалби от граждани за "нередовен" транспорт. Транспортът е редовен, но често няма достатъчно автобуси, поради което някои от курсовете просто не се изпълняват.

Като проблеми те посочват: 

- извънредният труд на водачите в „Столичен автотранспорт“ ЕАД за деветмесечието на 2024 г. е 310 825 часа или средно по 35 часа на месец на човек на стойност 799 лв. На годишна база това са 420 часа или почти три пъти над възможния максимум по Кодекс на труда!

- неизползваният годишен отпуск на шофьорите за деветмесечието – 49 261 дни, средно по 49 дни на човек за периода. Има неизползвани отпуски от 2023 г.

- брой дни в отпуск по болест на водачите за деветмесечието – 17 155 дни или средно по 17 дни на човек

- незаети щатни бройки към 30.09.2024 г. за водачи – 258 бр., което е 20% дефицит и се увеличава. Само през декември, само от гараж Земляне са напуснали 23 шофьори. Има информация за още 9 през януари.

- шофьорите от нощните линии доработват и дневен наряд. Присъстващият шофьор на нощна линия Веселин Димов обясни как се отразява този режим на работа на работещите - шофират през нощта, а след това и в най-тежкия сутрешен трафик.

- 148 автобуса или почти 25% от наличния подвижен състав е извън експлоатация по технически причини

Каква е степента на запълняемост на нощните линии? Пикът е 24% при линия N2 на 15 декември, обичайно запълняемостта при нощните линии е между 2 и 10%. За сравнение, едната от линиите, които бяха орязани през декември, е 72. Там запълняемостта е почти 100%, което означава, че има и курсове с над 100%. Линия 280 е с огромна запълняемост - над 120% в някои дни.

Шофьор на нощен автобус извозва около 50 човека на смяна. Шофьор на линия 72 извозва 500-600 пътници, а на линия 280 – около 1200 пътници. Със спирането на НЕЕФЕКТИВНИТЕ нощни линии, които не се използват, ще се осигурят допълнитело по 120 почивки на месец. Шофьорите ще имат повече време да се възстановят и рискът от катастрофи от преумора ще се намали. 

Виж още за:
    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови