OffNews.bg

След намеса на ГИТ платиха 2.6 млн. лева забавени заплати

Главната инспекция по труда започва засилени проверки на работодатели за забавени трудови възнаграждения, съобщават оттам. Във фокуса на кампанията попадат работодатели, за които при предходни проверки е установено, че бавят изплащането на заплати.

Нарушенията, свързани със забавени възнаграждения и обезщетения са основание за отстраняване на участници от обществени поръчки съгласно Закона за обществените поръчки (ЗОП). Предвидено е обаче те да бъдат отстранени, след като дължимите суми бъдат изплатени на работниците и служителите. След представянето на доказателства за изплащането им участникът в обществената поръчка може да получи удостоверение за липса на нарушения. Доказателствата трябва да бъдат представени в дирекцията „Инспекция по труда“, установила нарушенията с влязло в сила наказателно постановление https://www.gli.government.bg/bg/node/12596.

За първите седем месеца на годината в ГИТ са били подадени сигнали за 66 940 нарушения по трудовите правоотношения, 14 348 от които са свързани със заплащането на труда, като 2707 от тях се отнасят до задължението на работодателя за начисляване и плащане на трудовите възнаграждения. След намесата на инспекторите по труда са изплатени почти 2.6 млн. лв. за посочения по-горе период.

От 2018 г. Инспекцията по труда получи правомощие да инициира производство по несъстоятелност на работодатели, които бавят възнагражденията за повече от два месеца на поне 1/3 от работниците и служителите. В тези случаи се подават искови молби към съда, за да може работниците и служителите да се обърнат към Фонда за гарантирани вземания. От началото на 2023 г. ИА ГИТ е подала 12 бр. искови молби за иницииране на производства по несъстоятелност. По три от делата е открито производство по несъстоятелност, две от дружествата са обявени в несъстоятелност, а една искова молба е оттеглена, тъй като работодателят е платил трудовите възнаграждения на работниците и/или служителите си.