Шофьори и ватмани с 1800 лв. средна брутна заплата от 1 април
Заплатите на водачите в градския транспорт ще се повишават за втори път тази година от 1 април, ако СОС подкрепи на заседанието си утре извънреден доклад на кмета Йорданка Фандъкова.
Целта на мерките е протестиращите шофьори и ватмани да не напуснат, а да бъдат привлечени още хора зад волана. В момента в транспорта има незаети 251 места, уточни Фандъкова. Справка за извънредния труд в „Столичен електротранспорт“ показва, че през януари е средно 28,7 часа, през февруари пада на 23 часа. В „Столичен автотранспорт“ – през януари положеният извънреден труд е средно 28,4 часа, а през февруари пада на 25,6 часа. Въпреки спада тези часове са над месечните норми, подчерта Фандъкова.
Без нови шофьори задачата – да запазим броя курсове и да приведем извънредни труд в границите от 15 часа на месец не е решима, каза още Фандъкова. Тя предлага да се изравнят доходите на шофьорите на автобуси с тези на водачите на тролеи и ватманите. Това означава увеличение на основна заплата на 1045 лв. при 940 лв. и 962 лв. в момента за единичните и съчленените автобуси, обясни Фандъкова. Изравняват се и системите за допълнително стимулиране на водачите в двете дружества – 100 лв. бонус за добре свършена работа и в двете дружества. Освен това предложенията включват още 10% увеличение на изравнената основна заплата от 1045 лв. на водачите и в двете дружества - или по 1150 лв. от 1 април
Средна брутна заплата - без никакъв извънреден труд, става над 1800 лв. Като от извънреден труд в рамките на позволените по закон 15 часа се получават допълнително около 200 лв.
Поела съм ангажимент към синдикатите и шофьорите за подобряване на условията на труд – в това число са тоалетните на крайни станции, общежитие за нови шофьори, мерки за допълнителна сигурност на водачите по време на работа и контрол върху бус-лентите, обясни още Фандъкова.
Зам.-кмета по транспорт и финанси направи финансовата оценка на внесените до момента искания за увеличения – те варират от допълнително осигуряване до края на годината на между 10 и 28 млн. лв., подчерта столичният кмет.
За никого не е тайна, че проблемът с извънредния труд се използва политически и се злоупотребява с нормалните искания на шофьорите. Това подстрекаване е безотговорно както към водачите, така и към гражданите на София, от чийто пари реално се плащат заплатите и идват допълнителните средства.
Междувременно недоволните водачи се събраха на втори пореден протест пред сградата на Столична община, но отказаха до коментират повишението на заплатите, преди да им бъдат представени официално.