OffNews.bg

Села излизат на протест срещу нова жп линия

Жителите на населени места край Вакарел излязоха тази сутрин на протест срещу проекта за строителство на жп магистрала. Линията е част от проект с национално и европейско значение, който трябва да свърже българо-сръбската граница с Турция и Гърция. Цялостното завършване на линията е заложено в новия програмен период, като се предвижда цялостното му изграждане да завърши до 2022 година. Това ще позволи влаковете по него да се движат с не по-малко от 160 км/ч.

Голямото притеснение за с. Плиовци е, че с прокопаването на тунел под къщите им, ще се разместят подпочвените пластове. "Имаме притеснение, че ихтиманска Средна гора е богата на уранови руди, не знаем дали са направени такива проучвания. Няма информация за такива проучвания. Всичко стана при пълно информационно затъмнение и нарушаване на граждански права. Даден е един голям терен за концесия. Там ще има взривове за добив", каза пред Нова тв жителка на селото. 

Според протестиращите трасето минава през лесопарк "Побит камък", който преди години е създаден, за да спрат свлачищните процеси. С прокопаването на жп трасето паркът ще бъде унищожен напълно, алармират жители на Вакарел. 

Както OFFNews вече писа по случая в направената през 2014 г. Оценка за въздействие на околната среда (ОВОС) е посочено, че прокопаването на участъците, през които ще премине тунел с дължина 6.7 км, представляват опасност за подпочвените води. Друго притеснение на жителите на околните населени места е концесията за инетртни материали, покрай която трасето преминава. В изготвения през 2016 г. ПУП е заложен завой по трасето на влака, който минава през землището на с. Полиовци, заобикаля проучване за концесията за добив на инертни материали и след това, с нов завой, продължава по първоначалната си траектория. Така тунелът минава непосредствено под къщите на жителите на селото на дълбочина около 120 метра. Нещо повече – в ПУП са посочени всички земеделски земи, гористи местности и пътища в землището на селото, но не и урбанизираната територия на самото село. Причината вероятно е, че със заповед на регионалния министър Лиляна Павлова, трасето не трябва да преминава през урбанизирани територии. За да се избегне това неудобство, селото просто отсъства от картите.