OffNews.bg

Съветниците от ДБ искат промяна в достъпа на коли до центъра на София заради мръсния въздух

Промени в достъпа на автомобили до центъра на София, както и забрана за движение в града на определени категории превозни средства ще искат съветниците от Демократична България в Столичния общински съвет. 

Настояваме за радикална промяна на мобилността в София, съобщават от ДБ в СОС. Те уточняват, че ще искат мерки за развитие на мрежата, честотата и удобството на обществения транспорт и продължаване на електрифицирането му, ускорено развитие на велосипедната и пешеходна инфраструктура и микромобилността, въвеждане на ефективни стимули за употреба на електромобили и хибридни автомобили и др. мерки, които ще имат значителен ефект за повишаване на качеството на въздуха в столицата. 

Поводът: от AirBG.info отново измериха стойностите на азотен диоксид на 30 места в София. Данните показват опасно високи нива на замърсяване. 

Азотният диоксид е токсичен и при високи концентрации може да причини дори и смърт. Високите нива на азотен диоксид във въздуха имат неблагоприятни здравни последици, свързани с респираторни проблеми (включително възпаление на дихателните пътища при здрави хора и повишени респираторни симптоми при хора с астма) и чернодробни заболявания. Установена е връзка между краткотрайните излагания на замърсяване с NO2 и увеличения брой посещения в спешна помощ, както и хоспитализации поради респираторни заболявания, обясняват съветниците от ДБ.

Те посочват, че най-рисковите групи са хората, които живеят или работят близо до натоварени пътища и тези с 
белодробни заболявания, деца, възрастни и хора, извършващи активно дейности на открито. 

В текста на ДБ се казва още: 

В София основният източник на азотен диоксид са моторните превозни средства, като дизеловите имат повече емисии. Според официалните източници в града няма наднормено замърсяване през последните години. Следва да отбележим, обаче, че през годините такова е имало. Например през 2011 г. и 2012 г. станция Орлов мост е показвала превишение на средногодишната норма. Заради преместването на станцията не можем да бъдем спокойни за качеството на въздуха там. В някои станции като Хиподрума и Павлово, които са в близост до бул. Цар Борис III, въпреки че не са транспортно ориентирани станции и тази в Хиподрума е отдалечена от пътното платно, през годините сме наблюдавали превишение и на средно часовата норма. 

Изнесените днес данни от гражданската организация AirBG за измервания на азотен диоксид, както и измервания на Сдружение За Земята през зимата на 2017-2018 г., показват притеснителни резултати в редици точки на града. И двата източника показват, че в районите с висок трафик измереното замърсяване за съответните периоди е над допустимите годишни норми. Например на Лъвов мост, на Орлов мост и въобще по протежението на Цариградско шосе и бул. Сливница, а тревожни данни има дори и за станции, разположени в квартални улици край училища и детски градини. Всичко това налага засилен мониторинг за нивата на NO2 и мерки за намаляване на трафика в града.

Основните притеснения са свързани с това, че броят на автомобилите, както и задръстванията в града непрекъснато растат. Освен това има изключително натоварени артерии, на които няма мониторинг, например бул. Сливница.