Само половината от обявените места за директори на училища са заети
От обявените 476 места за директори на училища едва около половината се заеха в началото на учебната година, съобщи директорът на столичното 51-во СУ "Елисавета Багряна" Асен Александров, председател на Сдружението на директорите в средното образование, пред БНР.
Според него държавата трябва да организира курсове за кандидатите за директори, за да преценят дали тази професия е за тях, и за да се подготвят по-добре.
"Това го има в редица държави. Минавайки през тези курсове, те получават статут на кандидат-директор. Нещо като квалификация, която трябва да имаш, преди да кандидатстваш за директор. Много е трудно от учител направо да станеш директор - това са коренно различни отговорности и по тази причина или няма достатъчно кандидати, или не успяват да се справят достатъчно добре. Трябва да се помисли по този въпрос", каза Александров.
Той подчерта, че училищните директори в България имат най-много права и отговорности, сравнено с другите държави в ЕС.
"Да назначават и да уволняват, управление на бюджет, управление на учебния процес, комуникация с родителите. В другите държави тези отговорности са разделени. ... А и все пак не е чак толкова привлекателна директорската професия на фона на тези отговорности, защото заплатата е с около 20% повече от тази на учителите. Затова казвам, че трябва да се подготвят такива кадри, а не да се разчита да бъдат намерени природни таланти", добави директорът на столичното 51-во СУ "Елисавета Багряна".
За да подобрим образованието, трябва да променяме някои неща, заяви Александров и коментира предстоящите промени в задачите за Националното външно оценяване в 4-ти клас, като целта е те да бъдат практически ориентирани и затова намерението на Министерството на образованието е през тази учебна година да замени диктовката със задача за редактиране на текст.
"Мнението за тази промяна е различно. ... Дали едно нещо е в изпита, или - не, не пречи то да се развива. Аз бих казал, че не е лоша тази идея. ... Очевидно, че предвидената промяна ще подобри уменията на учениците да мислят по-критически. Към това ще бъдат насочени усилията и на техните учители", коментира той и уточни, че за него "по-дълбоката реформа е в оценките, които даваме на учениците, да калкулираме и какви житейски умения - от тези, които търсят и работодателите - са придобили".