OffNews.bg

Родители искат още математически паралелки след 5 клас

Родители на петокласници твърдят, че "неадекватен прием" е лишил 400 млади таланти да изучават математика през учебната 2024/25 година в паралелки с профил "Математически".

В писмо, изпратено до медиите, както и до президента, председателя на комисията по образованието и науката към Народното събрание, депутатите, Министерския съвет и Министерството на образованието и науката се посочва, че така е погазено "конституционното право за свободно образование на учениците след четвърти клас да изучават свободно математика в профилирани гимназии" заради остаряла Наредба № 10 от 2016 г. за организация на дейностите в училищното образование на МОН.

Според Наредбата право на участие в приема в V клас в профилирани гимназии с профил "Математически" или "Природни науки" имат ученици, които успешно са завършили началния етап на основно образование, явили са се на националното външно оценяване в IV клас и са участвали във включени в календара на МОН:

  1. олимпиада на областно ниво и поне едно състезание, които са в областта на математиката и/или на природните науки или;
  2. поне две състезания в областта на математиката и/или на природните науки.

Състезанията и/или олимпиадата се определят от педагогическия съвет и се оповестяват на интернет страница на училището до 10 дни след утвърждаването на графиците за провеждане на ученическите олимпиади и състезания през учебната година.

Дейностите по приема на ученици в V клас се организират от началника на регионалното управление на образованието (РУО).

Министърът на образованието и науката в срок до 31 март със заповед определя организацията на дейностите по приемане на ученици на места по държавен план-прием в V клас, пише още в Наредбата. 

От писмото става ясно, че родителите са сезирали институциите през юни 2024 г., а ден след началото на учебната година посочват, че ограниченият брой на места за държавния план-прием, разписан в Наредбата, не е допуснал около 400 ученици в София, 100 във Варна, 50 в Пловдив и 50 в Бургас да изучават разширено математика в паралелки с профил „Математически".

"А най-силният ученик на България, с местожителство Велико Търново, също е оставен извън държавния прием и му се налага да предприеме релокация, за да продължи да развива таланта си", допълват оттам.

Става ясно още, че ученици без постигнати добри резултати в останалите областни градове са получили възможността да учат свободно математика, "което е дискриминация по отношение уседналостта към малолетните математически таланти на България". В писмото не се посочва източникът на информация за резултатите на останалите деца. 

Според възмутените родители 400-те деца са с изключително добра подготовка по математика, но са поставени в среда, където минимална грешка е повлияла на бъдещето им и ги е лишила от разширено изучаване на математика въпреки годините положен допълнителен труд и подготовка.

Заради това през юни са сезирани Министерството на образованието и науката, Министерството на регионалното развитие и благоустройство, Министерският съвет, Столична община, Община Бургас, Община Пловдив, президентът, Община Варна и Комисията за защита от дискриминацията с призив да се разшири план-приемът.

"За съжаление, вместо да се търси начин невръстните математически таланти да развиват своите компетенции и умения, сезираните институциите прехвърлиха сигналите до тях към МОН", посочват още родителите.

По думите им от МОН са обяснили, че в страната има общообразователни училища с профилирано изучаване на математика и "в условията на автономия за провеждане на образователните политики, самоуправление и децентрализация" е редно родителите да се обърнат към съответните РУО.

"В София съществува една такава паралелка и е крайно недостатъчна, за да удовлетвори нуждите на 400 кандидати", посочват още в писмото си те.

Родителите настояват да бъде променена държавната политика спрямо групата от деца, която има значителен потенциал да се превърне във висококвалифицирани кадри.

Те искат:

  1. Да бъдат отворени допълнителни математически паралелки в най-добрите общообразователни училища на съответните области в рамките на учебната 2024/2025 година или да бъде намерено решение за допълнителни часове по математика за децата, които са останали извън план-приема.
  2. Да бъде премахнато ограничението, формулирано в чл. 50, ал. 3 на Наредба № 10 на МОН (броят на местата по чл. 142, ал. 3, т. 5 ЗПУО не може да бъде повече от 2% от броя на учениците, завършващи четвърти клас в областта, за съответната учебна година), "защото е дискриминативно, като се допусне и разширяване на приема в профилирани математически паралелки, който да отговори на нуждите на добре подготвените деца по математика".