Ремонтът на жълтите павета - не е хубаво и не е готово (галерия)
Криви и много по-големи от старите фуги, накълцани, счупени и непочистени павета, неравности, дупки и меко казано странни форми на нареждане и преход между зоните. Така изглеждат легендарните жълти паветта на най-централния площад на София пред Народното събрание.
Реконструкцията пред парламента е част от глобалното преустройство на Зона 4 на софийския център, в която попада и площадът около храм-паметника „Александър Невски“. Строителството се извършва от добре известната фирма – "Трейс Груп". Общият бюджет за ремонта на Зона 4 е 14,2 млн. лв. без ДДС.
“Най-лошото е, че малкото останали жълти павета се режат, за да могат строителите да запълнят некадърните фуги и така ремонтът на историческата настилка всъщност я унищожава", коментираха на 15 септември от “Спаси София”.
Жълтите павета са културно наследство и унищожаването им би следвало да привлече вниманието на Националния институт за недвижимо културно наследство. Оставянето на камари с пясък след всеки ремонт пък е практика в и без това прашна и мръсна София.
От ляво на голямата фуга паветата са пренаредени, от дясно все още не.
Традиционният ремонт на ремонта
Ден по-късно на сигнала реагира кметът Йорданка Фандъкова. "Ако някой от изпълняващите се ремонти в София не е извършен качествено, ще бъде поправен. Това е част от договора и винаги е било за сметка на изпълнителя", каза тя. Фандъкова уточни, че този проект е много голям. Той включва цялата зона на площад "Народно събрание", част от булевард "Цар Освободител", цялата зона около паметника "Свети Александър Невски", "Оборище", част от "Московска".
Частта, която е “ремонтирана” пред Народното събрание беше затворена повече от месец. Фандъкова припомни, че целта е била да се подменят частично паветата там, където са най-големите пропадания: "Проблема всички го знаем, по цялото протежение на "Цар Освободител" е знакът на София, емблемата на София — жълтите павета. За съжаление, тази настилка никога не е била предвидена за този тежък трафик, който минава по нея и е минавал десетилетия."
По думите ѝ този участък не е ремонтиран от десетилетия, а и вече не се произвеждат жълти павета и това налага да се работи със съществуващите. "Имахме и продължаваме да имаме наличности, които се със сравнително здрави павета. Всичко това трябваше да се използва, за да се ремонтира участъкът", уточни кметът.
Една разхода по "паветата" показва, че колкото и зле да е извършено пренареждането, положението в другите участъци на булевард "Цар Освободител", където е подредена историческата настилка, е още по-плачевно.