Разпродават Пловдив на парче за паркоместа
Управата на Пловдив е решила да разпродава града на парче за паркоместа. Скандалното решение е било взето на 17 май с приемането на промени в Наредбата за реда и условията за издаване на разрешение за ползване на място общинска собственост, внесени от кмета на града Иван Тотев.
Новите правила вече трябва да важат, тъй като наредбата е влязла в сила от началото на юни.
В наредбата са въведени промени, които вкарват нова точка, а именно с нея се позволява да се отдава за срок от 3 години общинската земя в града за паркиране.
Според наредбата вече се дава разрешение собственик на апартамент или наемател да може да си запази парче земя пред блока и да може да го ползва в рамките на 3 години. Таксата, която ще плащат пловдивчани, за да си имат сигурно паркомясто пред блока, е 15 лева на месец. За едно жилище се полага едно сигурно „парче“ за паркиране.
Предвидливо, тъй като се очаква да има голям интерес към тези паркоместа, общинарите са решили да се провежда публичен търг или конкурс, ако за едно място има повече желаещи, като мястото взема този, който предложи по-високата цена, като наддаването започва от 15 лева. Таксата е определена в Наредбата за таксите за ползване на общинската земя – в нея пише, че „място за метсодомуване на МПС, без да се поставя преместваме обект, ще струва 15лева“. А къде ще отиват 15-те лева за “парче” пловдивска земя и какви разходи ще се покриват никой не казва.
Също така юридически никой не може да си обясни как е възможно такса, която следва да служи за покриване на разходите, да бъде търгувана. Това е най-малкото правен абсурд.
Тъй като проблемът с паркирането в Пловдив вече е доста голям, към запазването на паркоместа се очаква да има силен интерес, а управляващите в града лесно ще напълнят хазната.
Разрешенията за паркиране на избраното и купено място се предвижда да се издават от районните кметове.
„Наредбата има за цел да се въведе режим в града, който позволява да се ползва общинско място за местодомуване на леко МПС без поставяне на преместваем обект(гараж). Наредбата предполага районните кметове да изработят и Общинския съвет на Пловдив да одобри проект за благоустрояване на общински терени, който проект ще предвиди места за "местодомуване на леки МПС".
Наредбата реално дава възможност всяка територия, която е общинска собственост, да бъде разчертана и за съответното място да се даде разрешение за паркиране.
Няма заложени никакви ограничения. Т.е. могат да бъде разчертани всички междублокови пространства и хората да трябва да плащат да паркират пред блоковете си“, разясни пред OFFNews Йордан Иванов, който е председател на ДСБ в Пловдив и член на НР. Според него тази наредба ще доведе до по-голям хаос с паркирането, тъй като чрез нея пада заменяемостта на местата и ще се отвори още по-голяма липса.
„Когато аз отида сутрин на работа, никой друг няма право да спре на моето място. И обратното. Ако някой спре на място, което не е предназначено за него, самият той ще бъде репатриран. Което означава, че вие ако търсите продължително място за паркиране в някой квартал, ще виждате около себе си непрестанно много свободни места, но няма да можете да спрете на тях, защото нямате право“, обясни ситуацията Иванов.
А идеята за провеждане на търг ще сблъска съседите, които ще искат едно и също място, което ще доведе до лош социален ефект.
Изникват също съмнения дали подобно нещо – да се отдава един град на парче - е изобщо законосъобразно, тъй като това са пространства за обществено ползване.