OffNews.bg

Работодателите харесват кандидати за работа, които изразяват мнението си, показва проучване

Конференцията „Успешният подбор: Бизнес възможности и предизвикателства“ събра на едно място собственици на бизнеси, изпълнителни директори и мениджъри, HR специалисти от различни сектори на икономиката, представители на консултантски компании, компании за услуги в областта на подбор, специалисти от държавната администрация, специалисти по комуникация, представители на неправителствения сектор.

Конференцията, която е част от годишните активности на Casus Futura – платформа за бъдещи тенденции в света на бизнеса, технологиите и социалния живот, се проведе на 15 март.

Целта на форума бе да предизвика  представителите на бизнеса и държавната администрация да потърсят заедно механизми за справяне с предизвикателствата на пазара на труда. Участниците в събитието обсъдиха тенденциите и представиха иновативни бизнес практики, които ще подпомогнат развитието на различните сектори на икономиката от гледна точка на човешкия капитал.

Гост-лекторите бяха единни около идеята за водещата роля на човешкия фактор във взаимоотношенията и споделиха интересни коментари за бъдещето на изкуствения интелект в процеса по подбор на специалисти.

В рамките на конференцията Анелия Горгорова, основател на Casus Futura и член на Управителния съвет на Българската асоциация за управление на хора представи проучване за желанията на кандидатите при търсене на работа. Проучването е проведено в партньорство с Hill International и други партньори сред 200 души.

От първоначалните данни могат да се направят няколко значими извода - кандидатите все още търсят информация на сайтовете на компаниите; според тях в голяма част от обявите за работа липсва важна техническа информация като работно време (начало и край) и възнаграждение; работодателите се обаждат до седмица от кандидатстването за работа, а им отнема от 2 седмици до месец и половина за отговор.

Категорично резултатите показват, че кандидатите, които изразяват мнението си, стават влиятелен фактор за решението на работодателите.

Анелия Горгорова коментира и наложеното в последните години твърдение, че в България има недостиг на специалисти. Според нея обаче има неактивизиран вторичен пазар. Това са всички специалисти, които биха били по-ефективни на друго работно място и на които им е време да си сменят работата, защото са със силно намалена мотивация, неефективни на настоящата си позиция и биха били по-ефективни в друга компания, друг екип, на друга позиция. На форума специалистите коментираха и нуждата в България да се регламентира почасовата заетост.

По време на конференцията представители на бизнеса отправиха и критики към Агенцията по заетостта, като настояха Агенцията да работи повече за популяризиране на проектите си, насочени към работодателите. 

Бившият социален министър Лидия Шулева коментира, че е добре да се работи по програми, които дават възможност на работодателите сами да обучават служители, като за това се предвидят субсидии, тъй като в момента една такава дейност излиза много скъпо на бизнеса. 

Според нея често обучаващите организации са далече от бизнеса и затова е по-добре отделяните средства за обучения да отиват директно при работодателите, които предлагат такива обучения. 

Представителите на бизнеса споделиха още, че често търсещите работа нямат реална представа за работата и очакват мениджърите да се грижат за развитието им в компаниите. 

Конференцията се проведе с партньорството на Агенцията по заетостта към Министерството на труда и социалната политика, Българската асоциация по информационни технологии, Българската асоциация за управление на хора, Creative Development Solutions, Key Success Indicators. Медиен партньор беше и OFFNews, a сред останалите медийни партньори бяха сп. „Икономика“, Economic.bg, МЕНИДЖЪР.NEWS, Investor Media Group, Bulgaria ON AIR, Bloomberg TV, Investor.bg, Rabota.bg и Kaldata.com.