Промяната на адрес за получаване на пенсия ще става с по-малко документи
При промяна на адреса за получаване на пенсия няма да е необходимо да се представя удостоверение за регистрация по настоящ адрес. Това предвиждат одобрени от правителството промени в Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, с които се облекчава административната тежест за гражданите.
Новите текстове предвиждат, че при смърт на пенсионер, който е получавал пенсията си по банкова сметка, няма да е необходимо наследниците му да представят в банката документ от НОИ за закриване на сметката. Институциите ще набавят необходимата им информация по служебен път.
При невъзможност да се издаде удостоверение за наследници към необходимите документи за отпускане на наследствена или персонална пенсия ще може да се приложи друг актуален официален документ, удостоверяващ родствената или семейната връзка между лицето и починалия.
Така ще бъдат уредени случаите, в които, поради чуждо гражданство на починалия родител или съпруг, удостоверение за наследници не може да бъде издадено и съответно – приложено към заявлението за отпускане на пенсия.
Предлага се при служебно преизчисляване, осъвременяване или определяне на нов размер на пенсиите поради промяна в минималните размери, установени в Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване или на основание постановление за определяне на нов размер на социалната пенсия за старост, разпорежданията да се връчват само по искане на лицата.
Тази промяна не нарушава правата на лицата, тъй като възможността те да се снабдят с екземпляр от разпореждането не е ограничена със срок и изрично е предвидено, че срокът за обжалване тече от датата на връчването.