OffNews.bg

Прокуратурата започна проверка на ремонта по Граф Игнатиев, общината откри грешки и в проекта за Цар Борис III

Прокуратурата е започнала проверка на цялата документация, свързана с ремонта на "Граф Игнатиев".

"Вчера дойде указателно писмо от прокуратурата в рамките на ден да се предоставят всички документи", каза главният архитект на София арх. Здравко Здравков пред bTV, който увери, че след приключването на вътрешните проверки и тази на прокуратурата ще бъде изнесена пълна информация за установеното.

Повод стана подмяната на вибрационната подложка на трамвайните релси и смяната на проектанта на трасето инж. Румен Борисов.

"Фирмата, която постави материала е световно известна. Тя е построила над 1 млн. квадратни метра в цяла Европа. Тя също прави своите проверки по отношение изпълнението на качеството - заяви арх. Здравков. - Миналата седмица имаше техни проверяващи по отношение поставянето на материалите, както и цялата система, която обхваща железния път. Касае се за едно плаващо легло, което да осигури тази система да не предава вибрациите от движението на трамваите към останалите сгради."

На въпрос дали е спазен законът той отговори, че това ще кажат проверяващите. "Аз, като главен архитект, казвам, че нашата цел е да завършим ремонта качествено и в срок и да осигурим тази релсова конструкция да не предава вибрациите към съседните сгради... Качеството ми на главен архитект не позволява да правя подобни изказвания или разследвания".

По повод подложката той заяви: "Това не е подложка от рециклирани гуми, това е качествен материал, който се поставя на обекта с оглед намаляване на вибрациите от железния път. Такъв се поставя и на новото трамвайно депо в Земляне, така че ние не сме открили топлата вода с поставяне на такъв материал".

Оттеглянето на проектанта инж. Румен Борисов и смяната му с друг екип той коментира с  думите, че в неговата проектна документация са били открити грешки, които той е отказал да преработи, затова със задачата се е заел друг екип.

"Не може да кажете на един проектант: "Вие сте сбъркали" и той да казва: "Не, аз това няма да го коригирам, защото моят проект е вълшебен", ядоса се архитектът и изрази недоумението си от поведението на инженера, който се държал като "ощипана мома".

"Това са негови проектантски грешки! Всеки да си носи отговорността по време на цялото строителство - било то проектант или строител! Ние, Столична община, сме възложител и отговаряме за здравето и безопасността на софиянци. Намерили сме 22 млн. лева. Подменяме цялата подземна инфраструктура, която е сложена 1903 година. Никой не обръща внимание на този факт! Цялата е подменена. Това, което се прави в момента е, че ние сме намерили европейското финансиране, възложили сме проектиране, той прави проектантско решение със същата тази гума, която после подменя. После се оказва, че той отказва да си промени проекта и ходи по всички възможни медии. Моите извинения! Всеки може да се крие зад клавиатурата, аз съм дошъл тук, за да защитавам здравето и живота на софиянци. Казвам ви, че това е най-доброто решение и най-доброто трасе!", заяви още арх. Здравков.

"Граф Игнатиев" не е единственият проблематичен обект на инж. Борисов, стана ясно от разговора.

"Имаме забележки по проектната документация, която е изработил за трасето на бул. "Цар Борис III". Там също преразглеждаме проектната му документация. Установяваме грешки в процеса на проектиране", каза арх. Здравков.

Позицията на инж. Борисов, изразена пред OFFNews писмено преди няколко дни, гласи:

“Oтказах се от упражняването на авторски надзор по част „Релсов път“ на ул. “Граф Игнатиев” поради неизпълнението на моя технически проект и техническите изисквания на документацията от откритата процедура. Налагаше се да одобря виброизолационна подложка, която въобще не отговаря на проекта, а и има отстранен участник от тръжната процедура, който е предложил същата. Сигнализирах навреме всички участници в строителния процес устно и писмено (в заповедната книга на обекта). Виброизолационната подложка е най-важната част от проекта ми – трамвайните линии са разположени много близко до сградите и са подложени на силни вибрации. По проект тя трябваше да е с много малка коравина и да осигури над 80% намаляването им, в сравнение със съществуващото положение преди реконструкцията. Доставената и монтирана вече подложка е много корава за трамвайни линии и няма да виброизолира сградите в опасния за тях нискочестотен диапазон от 20 до 80 Нz. Вместо да се обърне внимание на подмяната на материалите, Възложителят организира съвет, който да я легитимира. Замяната на виброизолационните елементи и подложката ме поставиха в невъзможност да постигна параметрите в проекта ми, поради което взех решение да се оттегля.”